ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی چه تفاوت‌ها و مزایایی نسبت به هم دارند؟

ضدآفتاب‌ها هم مثل بیشتر محصولات مراقبت پوست پیچیدگی‌های خود را دارند و هر کسی که بخواهد از آن‌ها استفاده کند با اصطلاحات عجیبی مثل ضدآفتاب فیزیکی یا شیمیایی، طبیعی یا معدنی، SPF و … برخورد خواهد داشت. در واقع اطلاعات زیاد و گاهی ضدونقیضی در مورد انواع مختلف ضدآفتاب‌ها وجود دارد که می‌تواند گیج کننده […] نوشته ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی چه...

مهشید ۲ شهریور ۱۳۹۷ ۱۸:۰۰ 3
0
ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی چه تفاوت‌ها و مزایایی نسبت به هم دارند؟

ضدآفتاب‌ها هم مثل بیشتر محصولات مراقبت پوست پیچیدگی‌های خود را دارند و هر کسی که بخواهد از آن‌ها استفاده کند با اصطلاحات عجیبی مثل ضدآفتاب فیزیکی یا شیمیایی، طبیعی یا معدنی، SPF و … برخورد خواهد داشت. در واقع اطلاعات زیاد و گاهی ضدونقیضی در مورد انواع مختلف ضدآفتاب‌ها وجود دارد که می‌تواند گیج کننده باشد و پرسش‌های زیادی را در ذهن مصرف کنندگاه به وجود آورد. اما یکی از رایج‌ترین سوالات در مورد ضدآفتاب‌ها تفاوت بین ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی است، همیشه واضح‌ترین پاسخ صحیح‌ترین پاسخ نیست و قضیه کمی پیچیده است. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به مقایسه ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی خواهیم پرداخت و مزایا معایبی را که هر یک نسبت به همدیگر دارند بیان خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که کدامیک از این دو نوع ضدآفتاب بیشتر برای شما مناسب است.

ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی

قبل از این که به مقایسه دو نوع مختلف ضدآفتاب یعنی ضدآفتاب فیزیکی و ضدآفتاب شیمیایی بپردازیم ابتدا باید تعریف درستی از این دو نوع محصول ارائه دهیم تا بهتر بتوانیم به بررسی و مقایسه آن‌ها بپردازیم. ضدآفتاب فیزیکی به ضدآفتابی گفته می‌شود که حاوی عناصر و ترکیبات معدنی فعال است، ترکیباتی مثل دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی که با قرار گرفتن روی سطح پوست یک مانع فیزیکی ایجاد می‌کنند و اشعه‌های ماوراء بنفش را به سمت بیرون منعکس می‌کنند و به این ترتیب مانع از رسیدن این اشعه‌ها به پوست می‌شوند. ضدآفتاب فیزیکی تحت عنوان ضدآفتاب معدنی یا طبیعی نیز شناخته می‌شود و این نوع از ضدآفتاب می‌تواند از پوست در مقابل هر دو نوع اشعه ماوراء بنفش یعنی هم UVA و هم UVB محافظت کند. اثر این نوع ضدآفتاب آنی است و شما بلافاصله پس از استفاده از آن می‌توانید در معرض تابش اشعه‌های خورشید قرار بگیرید و نگران سلامت پوست خود نباشید. ضدآفتاب‌های فیزیکی احساس سنگینی در پوست ایجاد نمی‌کنند و مهم‌تر از همه این که اثر کومدون زایی ندارند و وقتی شما صورت خود را بمالیدد یا عرق کنید اثر آن روی پوست شما باقی نخواهد ماند.

ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی چه تفاوت‌ها و مزایایی نسبت به هم دارند؟

ضدآفتاب‌های شیمیایی حاوی ترکیبات آلی (برپایه کربن) هستند، موادی مثل اکسی بنزون، اکتینوکسات، اکتیسالات و آووبنزون که در مقابل اشعه ماوراء بنفش واکنش شیمیایی می‌دهند و این اشعه را به حرارت تبدیل می‌کنند و این حرارت را از پوست آزاد می‌کنند. بر خلاف ضدآفتاب‌های فیزیکی که در سطح پوست باقی می‌مانند ضدآفتاب‌های شیمیایی مثل اسفنج کاملا جذب پوست می‌شوند. این ضدآفتاب‌ها لایه نازک‌تری دارند و به راحتی روی پوست پخش می‌شوند و از این نظر برای استفاده روزمره بسیار مناسب هستند. با استفاده از این نوع ضدآفتاب‌ها خطر وجود فضای خالی در پوست و عدم پوشش کامل آن به حداقل می‌رسد چون مولکول‌های ضدآفتاب شیمیایی به همه قسمت‌های پوست می‌رسند و روی آن اثر می‌گذارند. در ضدآفتاب شیمیایی امکان اضافه کردن ترکیب‌های جدید مثل پپتاید و آنزیم‌ها (برای اثرگذاری بیشتر و آثار جوان کننده و شاداب کننده) بیشتر است اما این کار احتمال التهاب‌های پوستی را افزیش می‌دهد. از طرف دیگر ضدآفتاب شیمیایی برای شروع اثرگذاری خود نیاز به زمان دارد و شما نمی‌توانید بلافاصله پس از زدن آن روی پوست در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرید. معمولا ۱۵ دقیقه تا نیم ساعت برای اثرگذاری کامل ضدآفتاب کافی است.

مزایا و معایب ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی

حال که با ویژگی‌های هر دو نوع ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی آشنا شدید این سوال پیش می‌آید که کدام نوع بهتر و برتر از دیگری است؟ پاسخ دادن به این سوال اصلا ساده نیست چون هر یک از این دو نوع ضدآفتاب مزایا و معایب خاصی دارند. اما اگر به دنبال بهترین پاسخ هستید باید بگوییم که بهتر است از هر دو نوع ضدآفتاب در منزل داشته باشید و حتی گاهی از هر دوی آن‌ها با هم استفاده کنید و یا از ضدآفتاب‌هایی استفاده کنید که هم اثر فیزیکی و هم اثر شیمیایی را در خود دارند تا به بهترین شکل از پوست شما محافظت کنند.

ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی چه تفاوت‌ها و مزایایی نسبت به هم دارند؟

اگر قصد استفاده از ضدآفتاب فیزیکی را دارید بهتر است از نوعی استفاده کنید که حاوی اکسید روی باشد ( از ضدآفتاب‌های حاوی دی اکسید تیتانیوم استفاده نکنید) چون روی اسید ضدالتهاب دارد و برای افرادی که پوست حساس دارند بسیار مناسب است (بیشتر ضدآفتاب‌های مخصوص کودکان حاوی اکسید روی هستند). علاوه بر این اکسید روی قدرت حفاظت بالایی در مقابل UVA دارد که نوع سرطان‌زای اشعه ماوراء بنفش است در حالی که دی اکسید تیتانیوم قدرت کمی در مقابل این اشعه دارد. البته در کنار این شما به ترکیبی نیاز دارید که اشعه UVB را هم مهار کند و از این نظر ضدآفتاب‌های شیمیایی گزینه بهتری هستند. بنابراین ترکیب این دو نوع ضدآفتاب می‌تواند انتخابی ایده آل برای حفاظت از پوست در مقابل اشعه‌های مضر خورشید باشد.

حرف آخر

به خاطر داشته باشید که نتیجه بررسی شما هر چه که باشد در نهایت این شما هستید که برای پوست خود تصمیم می‌گیرید بنابراین اگر با نوع خاصی از ضدآفتاب راحت نیستید مثلا دوست ندارید مثل تبلیغات قدیمی صورتی سفید و گچی داشته باشید پس لازم نیست خودتان را به استفاده از ضدآفتاب فیزیکی مجبور کنید. اگر هم ترجیح می‌دهید پوست سبک و راحتی داشته باشید و سراغ مواد شیمیایی نروید ضدآفتاب فیزیکی را انتخاب کنید. فراموش نکنید این ضدآفتاب است که باید با پوست شما هماهنگ شود نه این که شما خودتان را با آن هماهنگ کنید. بنابراین در درجه اول به دنبال ضدآفتابی باشید که با نوع پوست شما هماهنگی کافی داشته باشد. پس شرایط را برای خودتان سخت نکنید طوری که استفاده از ضدآفتاب به یک دردسر و عذاب برای شما تبدیل شود. کارشناسان می‌گویند ضدآفتابی بخرید که شما را به استفاده از آن ترغیب و متمایل کند نه این که دردسر و زحمت داشته باشد.

ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی چه تفاوت‌ها و مزایایی نسبت به هم دارند؟

و در نهایت باید به چند نکته که در مورد همه انواع ضدآفتاب‌ها مشترک هستند بپردازیم. مهم‌ترین نکته این است که ضدآفتاب از هر نوعی که باشد نیاز به تجدید دارد و بهترین ضدآفتاب‌ها هم حداکثر تا ۴ ساعت کارایی دارند. پس از این زمان اثر ضدآفتاب شما به پایان می‌رسد و باید آن را تجدید کنید. نکته دیگر این که ضدآفتاب تاریخ مصرف مشخصی دارد و معمولا تا ۱۲ ماه پس از باز شدن درب آن قابل استفاده است و پس از این زمان باید آن را دور بریزید. پس همیشه میزان و حجم ضدآفتاب را متناسب با مصرف خود در نظر بگیرید و اگر هر روز از منزل خارج نمی‌شوید ضدآفتابی بخرید که حجم کمی دارد. در هر صورت فراموش نکنید که استفاده از ضدآفتاب برای سلامت و زیبایی پوست شما حیاتی است و تحت هیچ شرایطی آن را کم اهمیت تصور نکنید. حتی در روزهای ابری و نیمه ابری هم که تابش آفتاب شدید نیست این کار را فراموش نکنید و این کار را به یک عادت تبدیل کنید تا پیری دیرتر به سراغ شما بیاید و به بیماری‌های خطرناک پوستی دچار نشوید.

ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی چه تفاوت‌ها و مزایایی نسبت به هم دارند؟

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)