تفاوت حفظ بانوان و آقایان/ بانوان حافظ قرآن به امکانات بیشتری نیاز دارند


تفاوت حفظ بانوان و آقایان/ بانوان حافظ قرآن به امکانات بیشتری نیاز دارند

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ به اعتقاد داوران خوزستانی آزمون اعطای مدرک به حفاظ در بخش بانوان، حافظان در این بخش به امکانات و تشویق‌های بیشتری نیاز دارند.

تفاوت حفظ بانوان و آقایان/ بانوان حافظ قرآن به امکانات بیشتری نیاز دارند

به گزارش ایکنا از خوزستان، مرحله دوم سیزدهمین آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن در استان خوزستان در بخش بانوان طی سه روز از 27 تا 29 مردادماه در اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان برگزار شد.

رشته‌های این آزمون از حفظ ۵ جزء تا کل قرآن کریم را شامل می‌شد و صدیقه لویمی و نوال حزباوی داوری این آزمون را بر عهده داشتند. در ادامه ارزیابی این دو داور از سطح آمادگی حفاظ در بخش بانوان از نظر می گذرد.

صدیقه لویمی‌ داور آزمون اعطای مدرک به حفاظ در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره این آزمون گفت: چون در این آزمون بحث اعطای مدرک به حفاظ وجود دارد با سختگیری‌هایی همراه است به همین جهت اکثر حفاظ در بخش بانوان امتیاز قبولی را کسب نکردند؛ مگر افرادی که حفظ خود را تثبیت کرده بودند یا چندین بار تجربه شرکت در این آزمون را داشتند.

خانم‌ها در زمینه حفظ قرآن عجول هستند

وی که در بخش حسن حفظ داوری این آزمون را به عهده داشت، گفت: این آزمون طی سه روز از 27 تا 29 مرداماه برگزار شد. نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که معمولاً کیفیت حفظ آقایان بهتر از بانوان است؛ به دلیل اینکه خانم‌ها در زمینه حفظ قرآن عجول هستند و دوست دارند در کمترین زمان حافظ قرآن شوند، حال آنکه هر چه دوره حفظ طولانی‌تر شود، کیفیت حفظ بهتر خواهد بود. خانم‌ها به دلیل محدودیت زمانی می‌خواهند در کمترین زمان حافظ شوند و این کیفیت حفظ را پایین می‌آورد. گرچه در بین بانوان، حفاظ قوی هم داریم.

این داور آزمون قرآن درباره دوره‌های حفظ یکساله قرآن گفت: این دوره‌ها به درد اکثریت نمی‌خورد. افرادی که حوصله بالا و حافظه قوی دارد می‌توانند شرکت کنند.

این حافظ قرآن که خود تجربه شرکت در دوره های حفظ یکساله کل قرآن را دارد، اظهار کرد: به هر کسی پیشنهاد نمی‌دهم در این دوره‌ها شرکت کند، چون فشرده و سنگین است. مدت مناسب برای حفظ قرآن 4 تا 6 سال است.

همچنین نوال حزباوی با بیان اینکه چندین سال است که این آزمون را در بخش بانوان داوری می کند، گفت: امسال شکر خدا تعداد شرکت‌کنندگان رشد خوبی نسبت به سال‌های گذشته داشت به طوری که طی سه روز داوری روزانه 35 تا 40 نفر آزمون داشتند.

وی افزود: امسال رشته حفظ 3 جزء به آزمون اضافه شده بود و خود عامل مشوقی برای حفاظ قرآن بود. یک نکته خوب در آزمون امسال تعداد بالای حافظان کل قرآن بود.

به گفته این حافظ قرآن آمادگی بانوان حافظ نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده بود.

بانوان حافظ قرآن به امکانات و تشویق‌های بیشتری نیاز دارند

حزباوی با تأکید بر اینکه باید فضای رقابتی بیشتری برای بانوان حافظ بوجود بیاید، گفت: بانوان حافظ قرآن به امکانات و تشویق‌های بیشتری نیاز دارند.

این داور مسابقات قرآن همچنین درباره دوره های حفظ یک ساله قرآن اظهار کرد: ممکن است کسی استعداد خوبی برای شرکت در این دوره ها داشته باشد و بتواند از عهده آن برآید. با وجود این زمان طبیعی حفظ قرآن حداقل دو سال است. در دوره‌های حفظ یک ساله حافظ بعد از اتمام دوره باید کار تثبیت را آغاز کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تصویری از یک خواننده زیر زمینی در آغوش علی دایی