ب ام و سری پنج با قیمت 1.5میلیاردی!


نسل نو «ب. ام؛ و 530i» سال گذشته با قیمت 500میلیون تومانی وارد بازار کشورمان شد، اما امروز قیمتی بیش از 1.5میلیارد تومان دارد!

فرادید| ارسلان سلیمانیان؛ احتمالا روزی که کمپانی ب.ام.و در سال 1972، نخستین نسل «سری 5» را روانه بازار کرد هرگز فکرش را هم نمی‌کرد که چهار دهه بعد، این محصول لقب «کار آمد‌ترین خودرو سواری جهان» را از آن خود کرده و با فروش بیش از 7 میلیون دستگاهی، پرچم دار کلاس سدان‌های خانوادگی لوکس در چهار گوشه جهان شود.
ب ام و سری پنج با قیمت 1.5میلیاردی!
سری 5 در کشورمان نیز خودرویی کاملا شناخته شده به شمار می‌آید. با آغاز مجدد واردات خودرو به کشورمان در اواسط دهه 80 خورشیدی، سری پنج محصولات ب.ام.و در کنار دیگر برادران خود و انواع محصولات مرسدس بنز و تویوتا، نخستین خودرو‌های خارجی بودند که پای در جاده‌های ایران نهادند.
ب ام و سری پنج با قیمت 1.5میلیاردی!
چهره ظاهری فراتر از زمان به همراه فستیوالی از تجهیزات رفاهی و ایمنی سبب شد تا سری 5 به سرعت در کانون توجه قشر متمول جامعه قرار بگیرد و این خودرو را به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های بازار مبدل سازد. سال گذشته بود نسل نو سری ۵ نیز به خیابان‌های ایران رسید.

نگاه فنی
در نگاه اول سری 5 جدید را تلفیقی از مدل اسپرت ب. ام؛ و یعنی سری 4 و سدان مجلل این کمپانی یعنی نسل جدید سری 7 خواهید یافت. سری 5 جدید (مدل 530i) در دو نسخه Sport Line و M. Package و سه تیپ Frontier، Premier و Superior در ایران عرضه می‌شود که در ادامه به ویژگی‌ها و تفاوت‌های هریک از این تیپ‌ها اشاره خواهد شد.
ب ام و سری پنج با قیمت 1.5میلیاردی!
از تفاوت‌های ظاهری تیپ «اسپرت لاین» و «اِم پکیج» می‌توان به نصب کیت M، کالیپر ترمز‌های اسپرت، جلوپنجره مشکی رنگ و فرمان چرمی با نشان M. در تیپ «اِم پکیج» اشاره کرد. به طور کلی طراحی خارجی و داخلی ۵۳۰i جدید را می‌توان ترکیب مناسبی از طراحی لوکس و اسپرت دانست که البته چاشنی لوکس بودن آن کمی بیشتر از حد انتظار است.
ب ام و سری پنج با قیمت 1.5میلیاردی!

شرکت ب.ام.و همچون گذشته برای نسل جدید سری 5 نیز طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های دیزلی و بنزین سوزرا در نظر گرفته است. با توجه به سختگیری دولت‌های غربی در زمینه استفاده از پیشرانه‌های کم مصرف و با آلایندگی پایین توسط خودروسازان صاحبنام، مهندسان این شرکت در طراحی و پردازش پیشرانه‌های به کاررفته شده در نسل جدید سری 5 استراتژی مشخصی را پیش گرفته اند که نتیجه آن قدرت خروجی بیشتر و مصرف سوخت کمتربوده است.
ب ام و سری پنج با قیمت 1.5میلیاردی!
نمایندگی وطنی ب.ام.و برخلاف سنت قدیمی این شرکت که نسل‌های پیشین سری 5 را با دو یا چند نوع پیشرانه در کشور عرضه می‌کرد، این بار تنها مدل 530iرا به ایران آورده است. پیشرانه چهارسیلندر این خودرو که از نوع توئین توربو بوده، توانایی تولید 252 اسب بخار قدرت و 350 نیوتون متر گشتاور را داراست.
ب ام و سری پنج با قیمت 1.5میلیاردی!
این پیشرانه تنها 1.6 ثانیه زمان نیاز دارد تا این سدان 1.7 تنی را از حالت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. هرچند که مدل 530i، سطح مطلوبی از دینامیک رانندگی را به ارمغان می‌آورد، اما واقعیت این است که جای خالی مدل‌های پرقدرت این خودرو در بازار کشورمان حسابی توی ذوق می‌زدند.

آپشن بندی
همانطور که پیشتر اشاره شد نسل نو 530iدر سه تیپ تجهیزاتی در کشورمان عرضه می‌شود. تیپ نخست که به نام Premier شناخته می‌شود همان تیپ یاپه 530iدر ایران است. از مهمترین تجهیزات این تیپ می‌توان به تایر‌های «ران فلت» با رینگ‌های کرومی 20 اینچی، ریموت کنترل هوشمند با نمایشگر لمسی، حسگر هوشمند صندوق عقب، سامانه مکش درب‌ها (اصطلاحا وکیوم درب)، سامانه تهویه مطبوع هوشمند ۴ کاناله، سامانه پارک هوشمند، سامانه نمایش اطلاعات روی شیشه جلو (Head Up Display)، سیستم صوتی هوشمند با کنترل حسی و بدون نیاز لمس دکمه ها، پکیج نور مخفی دکوراتیو داخلی و سامانه شارژ بی سیم تلفن همراه اشاره کرد.
ب ام و سری پنج با قیمت 1.5میلیاردی!
اما در تیپ Frontier که یک رده بالاتر از تیپ Premier قرار می‌گیرد، تجهیزات بیشتری همچون گرمکن صندلی ها، سیستم صوتی حرفه‌ای ساخت برند «هارمن کاردون» با مانیتور‌های پشت سری به چشم می‌خورد. اما در تیپ Superior یا همان تیپ فول آپشن 530i تجهیزات کامل تری مانند سامانه هشدار در مسیر مستقیم، سامانه حرکت در بین خطوط، سامانه رادار 360 درجه، صندلی‌های برقی به همراه ماساژور، سردنده سرامیکی (مدل ایندیویژوآل) و سیستم صوتی حرفه‌ای 1400 واتی اشاره نمود.

اوضاع بازار
بهار سال گذشته که فروش این خودرو در ایران آغاز شد قیمت 499 میلیون تومانی (برای تیپ Premier) در نظر گرفته شده بود که این رقم در تیپ فول آپشن به 574 میلیون تومان می‌رسید. اما حالا و بعد از سپری کردن نوسانات اخیر ارزی در چند ماه اخیر قیمت 530iمدل 2018 به محدوده نجومی و غیرقابل باوری رسیده است. به طوری که امروز برای خرید این خودرو باید حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان الی یک میلیارد و 550 میلیون تومان کنار بگذارید! رقمی که هیچ تناسبی با کلاس و توانایی‌های فنی یک سدان لوکس سایز متوسط ندارد.

منبع : هفت صبح

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...