جاهای دیدنی نایین در بهار


شهر نایین از شهرهای تاریخی ایران و در منطقه دشت کویر اصفهان قرار دارد که قدمت این شهر به 3000 سال می رسد . جاذبه‌های گردشگری نایین متعلق به معماری دوران مختلف است و با تلفیق بافت شهری قدیم با تاثیرپذیری از شرایط محیط طبیعی، نیازهای شهری و لزوم امنیت شهر در برابر مهماجمان ساخته […] نوشته جاهای دیدنی نایین در بهار اولین بار در جاذبه های...

شهر نایین از شهرهای تاریخی ایران و در منطقه دشت کویر اصفهان قرار دارد که قدمت این شهر به 3000 سال می رسد . جاذبه‌های گردشگری نایین متعلق به معماری دوران مختلف است و با تلفیق بافت شهری قدیم با تاثیرپذیری از شرایط محیط طبیعی، نیازهای شهری و لزوم امنیت شهر در برابر مهماجمان ساخته شده‌اند.در این مطلب اشاره ای به جاهای دیدنی نایین در بهار می پردازیم که سعی داریم به مهم ترین دیدنیهای تاریخی و طبیعی نایین نکاهی بیندازیم .

نارین قلعه (قلعه نارنج)
نارین قلعه یا قلعه نارنج یکی از قدیمی‌ترین بناهای شناخته شده در مرکز بافت تاریخی شهر نایین است که از دوران پارتیان و قبل از اسلام به یادگار مانده است. بنای مذکور به صورت چند ضلعی است و چندین برج در گوشه اضلاع آن قرار دارند.
این بنا، همچنین در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی نایین در بهار

جاهای دیدنی نایین در بهار

خانه تاریخی پیرنیا (موزه مردم شناسی نایین)

خانه تاریخی پیرنیا یکی از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی شهر نایین است که معماری آن با الهام از خانه‌های کویر مرکزی ایران بنا شده است. این خانه ۴۰۰ ساله در دوران حکومت صفویه بنا شده است و شامل قسمت‌های مختلفی از جمله ورودی، دالان‌های متعدد، هشتی، غلامگردش،‌ ایوان شاه‌نشین، اتاق نشیمن، گودال باغچه و باغ می‌شود.
در حال حاضر این خانه محل نمایندگی میراث فرهنگی نایین و موزه مردم‌شناسی نایین است.

جاهای دیدنی نایین در بهار

مسجد جامع نایین (مسجد علویان)

مسجد جامع نایین با الهام از مسجد پیامبر مدینه به سبک خراسانی بنا شده است. این مسجد از معدود مساجد اولیه شبستانی است که کمتر دستخوش تغییر و تحول شده و صورت اولیه خود را تا امروز حفظ کرده است. ساختمان اولیه آن در قرن دوم هجری قمری ساخته شده که در حال حاضر قسمت زیادی از مسجد فعلی را تشکیل می‌دهد.
جاهای دیدنی نایین در بهار

قلعه محمدیه (آشورگاه)

قلعه محمدیه یکی از معروف‌ترین بناهای نایین است که در بالای کوهی مشرف به محله محمدیه احداث شده است. بر طبق نظر کارشناسان و بنا بر موقعیت سوق‌الجیشی این قلعه، احتمالا از آن به‌عنوان دژ دفاعی استفاده می‌شده است. شکوه این قلعه چنان زیاد است که از جای جای محله محمدیه می‌توانید ابهت آن را تماشا کنید. قدمت این قلعه را مربوط به دوران پیش از اسلام می‌دانند و برخی آن را «عاشوراگاه» هم می‌نامند.

جاهای دیدنی نایین در بهار

بازار تاریخی نایین

بازار تاریخی نایین از قدیمی‌ترین بازارهای سنتی ایران و اصلی‌ترین معبر مهم و مرکز تجاری شهر نایین در دوران گذشته بوده است. ورودی این بازار یکی از دروازه‌های قدیم شهر بوده که به «دروازه تاریخی چهل دختران» نیز معروف است.
بنای اولیه بازار را متعلق به دوره ایلخانان می‌دانند و بیشتر رونق آن مربوط به دوران حکومت صفویه است.

جاهای دیدنی نایین در بهار

جاهای دیدنی نایین در بهار

خانه تاریخی امامی

خانه تاریخی امام در محله تاریخی «کلوان» قرار گرفته و متعلق به دوران صفویه است. بنای این خانه در دوران قاجار نیز تغییراتی را در فضاها و معماری خود داشته است. این خانه در قدیم از چندین خانه تشکیل می‌شده و در دوران حکومت قاجاریان به‌عنوان خانه امام جمعه شهر نایین یعنی «خاندان امامی‌ها» و «محمد سعید امامی» استفاده می‌شده است.

جاهای دیدنی نایین در بهار

ادامه جاهای دیدنی را در مطلب جاهای دیدنی نایین در پاییز مشاهده فرمایید .با آرزوی سفری خوش برای شما

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته