آب یخ برای کودکان، ضرر دارد؟


آب یخ برای کودکان، ضرر دارد؟

آب بسیار سرد می‌تواند باعث بروز سردردهای میگرنی شود.

فصل گرما در راه است و بدن ما بیشتر از همیشه به آب احتیاج پیدا می‌کند آن هم آب خنکی که بتواند لب‌های تب دار و تشنه گرمازده را التیام ببخشد. درست است که بعد از ساعتی در آفتاب بودن و تعریق و گرما هیچ چیز مانند نوشیدن یک لیوان آب خنک زندگی را دوباره به کام شما خوش نمی‌کند اما باید دقت کنید که در خنکی آب زیاده‌روی نکنید.

هم کارشناسان تغذیه و هم متخصصان طب سنتی متفق القول هستند که نوشیدن آب بسیار سرد برای بدن مضر است و باید همیشه مراقب دمای آب مصرفی باشیم. آنها تاکید می‌کنند که آب مصرفی باید دمای متعادلی داشته باشد که بدن بتواند به راحتی با آن سازگاری پیدا کند. اما چه دلایلی باعث منع ما از خوردن آب بسیار سرد می‌شود؟ متخصصان علت‌هایی را برای این موضوع عنوان کرده‌اند که چند دلیل را برای شما برمی‌شمریم:

1. نوشیدن آب بسیار سرد در رفع تشنگی موثر نیست. آب بسیار سرد نه تنها موجب رفع عطش نمی‌شود بلکه احساس تشنگی را بیشتر می‌کند.

2. آب بسیار سرد می‌تواند باعث بروز سردردهای میگرنی شود. خوردن آب بسیار سرد باعث می‌شود شما یک شوک دمایی به بدن خودتان وارد کنید که زمینه‌ساز بروز سردردهای میگرنی است.

3. متخصصان طب سنتی معتقدند که نوشیدن آب بسیار سرد می‌تواند زمینه ساز بروز نارسایی‌های کبد و در نهایت بیماری کبد چرب در افراد شود. اگر شما غذای چربی خورده باشید و بعد از آن آب بسیار سرد بنوشید، چربی‌ها در بدن شما به شکل جامد درآمده و به بافت‌های سخت تبدیل می‌شوند که به راحتی هضم و دفع نمی‌شوند.

4. کارشناسان طب سنتی معتقدند که مصرف آب خیلی سرد می‌تواند باعث بروز ناباروری و ضعف قوای جنسی شود. آنها با بیان این نکته به تاثیر منفی آب بسیار سرد بر اعصاب و روان نیز تاکید می‌کنند.

5. آب بسیار سرد با دمای دهان شما نیز در مغایرت است و نوشیدن آن می‌تواند باعث حساسیت دندان‌ها و تحریک مینای دندان و در نتیجه بروز دندان درد شود.

6. نوشیدن آب بسیار سرد و به اصطلاح تگری به دستگاه گوارش نیز آسیب وارد می‌کند. خوردن آب بسیار سرد بعد از غذا می‌تواند سبب بروز معده درد، حالت تهوع و ریفلاکس معده شود.

7. مصرف زیاد آب یخ سبب کاهش شدید پتاسیم موجود در بدن می‌شود. کاهش پتاسیم نیز به این دلیل که توازن الکترودی بدن را برهم می‌زند می‌تواند به بروز حملات قلبی منجر می‌شود. پس اگر در خوردن آب یخ زیاده‌روی کنید باید آماده پذیرش هر اتفاقی برای خودتان باشید.

این‌ها بخشی از این دلایل است که نباید در اوج گرما و عطش نیز شیفته آن پارچ آب پر از یخ بشویم که دانه‌های عرق از جداره‌اش می‌ریزد و یک مایع تگری در آن منتظر شماست! بوعلی سینا نیز از قرن‌ها قبل از اختراع یخچال فریزر هشدار داده بود که از خوردن آب بسیار سرد بپرهیزند: آب یخ خوردن، ضرر خود را اگر در جوانی نشان ندهد، در پیری حتما ضربه‌اش را به تو خواهد زد!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی