آغاز طرح پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گلستان


آغاز طرح پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گلستان

معاون سلامت دامپزشکی گلستان گفت: با توجه به مشاهده مواردی از بیماری در نقاطی از کشور، طرح پایش و مراقبت و نمونه‌برداری از طیور بومی در بازارچه‌های فروش پرندگان در خصوص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان آغاز شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر «محمد حسین مسلمی» اظهار کرد: برنامه پایش بیماری آنفلوانزای پرندگان در تابستان با هماهنگی سازمان دامپزشکی کشور در استان آغاز شده است که با برنامه‌ریزی‌ها طی دو هفته آتی از تعداد 30 روستای استان و بازارچه‌های فروش پرندگان محلی نمونه‌برداری از پرندگان آبزی سان اعم از اردک، قو، غاز و ... جهت تعیین وجود یا نبود تیپ‌های مختلف ویروس آنفلوانزا انجام خواهد گرفت.

وی افزود: با توجه به این‌که طیور آبزی‌سان یکی از از زنجیره‌های انتقال بیماری آنفوانزای فوق حاد پرندگان به طیور صنعتی و بومی محسوب می‌شود، پایش و ردیابی بیماری در جمعیت مذکور بسیار حائز اهمیت است.

مسلمی در خصوص نحوه پایش در این طرح، گفت: در این طرح علاوه‌بر بازارچه‌های هفتگی فروش پرندگان، روستاهایی که در نزدیکی مزارع پرورش طیور صنعتی در سطح استان قرار گرفته‌اند به‌صورت انتخابی مورد پایش و نمونه‌برداری قرار خواهند گرفت تا از این طریق بتوان در صورت ردیابی ویروس در اسرع وقت نسبت به کنترل بیماری و انتقال آن به طیور صنعتی جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر تیپ و چهره دومین بازیگر نقش «نجلا» / محیا دهقانی جنجال کرد!