یک آبگرمکن و ١٠ کشته


یک آبگرمکن و ١٠ کشته

در پی انفجار مهیب در خیابان پورسینای مشهد متأسفانه ١٠زن، مرد و کودک جان خود را از دست دادند و ٣خانه مسکونی نیز با خاک یکسان شد. به گزارش شهرآرا، امروزه بیشترین تلفات انسانی مربوط به وقوع بلایای طبیعی است که در میان این حوادث زلزله...


در پی انفجار مهیب در خیابان پورسینای مشهد متأسفانه ١٠زن، مرد و کودک جان خود را از دست دادند و ٣خانه مسکونی نیز با خاک یکسان شد.

به گزارش شهرآرا، امروزه بیشترین تلفات انسانی مربوط به وقوع بلایای طبیعی است که در میان این حوادث زلزله همچنان پیشتاز جان‌گرفتن و وارد‌کردن خسارات مالی در شهرها می‌باشد. سال گذشته مشهد شاهد وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵ریشتر بود که خوشبختانه در پی این حادثه طبیعی و ده‌ها پس‌لرزه‌ دیگرش خون از دماغ کسی نریخت و خانه‌ای هم تخریب نشد. اما روز گذشته یکی از خیابان‌های حاشیه شهر مشهد شاهد حادثه خونین و مرگ‌باری بود که به گفته ساکنان محل، گویا عذاب خداوند در این منطقه نازل شد. بلایی که زلزله ۵ریشتری پیشش کوچک بود و به کشته و زخمی‌شدن دست‌کم ١۵نفر و تخریب کامل چندین خانه مسکونی منجر شد.

صبح ‌روز گذشته ساکنان محله پورسینا‌٢٢ شاهد صحنه‌ دل‌خراش انفجار مهیبی بودند که ٢سال پیش اهالی خیابان بهمن۴ مشهد آن را تجربه کردند. خاک از در و دیوار می‌ریخت و اهالی محل که گویا جرئت رفتن به داخل خانه‌هایشان را نداشتند، همه به کوچه و خیابان ریخته بودند و پچ‌پچ‌کنان در مورد حادثه حرف می‌زدند.

یکی از اهالی محل که زنی حدودا ۶٠ساله است درباره این حادثه به خبرنگار ما گفت: «‌مادر هنوز دست و پایم می‌لرزد. فکر کردم خداوند عذاب نازل کرده است. در و دیوار می‌لرزیدند. با خودم گفتم الان سقف خانه بر سرم آوار می‌شود. وضو گرفته بودم تا نماز صبح را بخوانم که صدای مهیب انفجار خواب را از سرم پراند. موج انفجار تمام شیشه‌ها را شکست و در خانه را از جا کند. ترسیده بودم و زبانم به لکنت افتاده بود. بلافاصله به کوچه آمدم. هیچ‌چیز دیده نمی‌شد. تا چشم کار می‌کرد خاک بود. همانجا از حال رفتم که با کمک فرزندم به حال آمدم.»

در میان ازدحام جمعیت، زن جوانی گریه می‌کرد و در حالی که با دست بر سر خود می‌کو‌بید مدام این جمله را بر زبان می‌آورد‌: «خانه خراب شدم... خانه خراب شدم...». این خانم ٣١ساله که از افراد حادثه دیده بود، گفت: «از طرفی خدا را شاکرم که در زمان حادثه خانه نبودم و از طرفی دلم می‌سوزد که تمام زندگی‌ام از دست رفت. من در مشهد هیچ‌کس را ندارم و این خانه را به زحمت یک عمر کارگری در خانه‌های مردم خریدم. نمی‌دانم باید به سراغ چه کسی بروم. نمی‌دانم امشب را کجا بخوابم و چطور اموراتم را بگذرانم. مأموران آتش‌نشانی گفته‌اند نباید داخل خانه بروم چرا که ممکن است ریزش کند. از طرفی جایی را ندارم.»

پیرمردی که گویا عزیزانش را از دست داده بود با اشاره به یکی از خانه‌های تخریب شده گفت: «ساکنان این خانه اقوام و خویشاوندانم بودند. هنوز صحنه بیرون‌کشیدن اجساد جلو نظرم است. آن لحظه‌ چند طفل خردسال را از زیر آوار بیرون کشیدم که متأسفانه جان نداشتند.»

یکی دیگر از مالکانی که خانه‌اش در پی این انفجار مهیب تخریب شده بود نیز گفت: «‌خانه‌ام ٢طبقه است و با برادرم زندگی می‌کنم. ساعت حدود ۵:٣٠صبح بود که صدای مهیبی شنیدم. فرزندانم گریه می‌کردند و از طرفی خودم را هم موج گرفته بود. نمی‌دانستم چه شده است. دست فرزندان و همسرم را گرفتم و از خانه بیرون زدم ولی اوضاع کوچه بدتر از خانه‌ام بود. گرد و خاک غلیظی فضای کوچه را پر کرده بود، به‌طوری که به سختی می‌شد نفس کشید. همه همسایگان بیرون آمده بودند. با فروکش‌کردن گرد و خاک تازه متوجه شدیم چه اتفاقی افتاده است. بلافاصله با آتش‌نشانی تماس گرفتیم و مأموران در محل مستقر شدند. متأسفانه چند نفر زیر آوار مانده بودند که مأموران آن‌ها را نجات دادند. نمی‌دانم چند نفر فوت کرده‌اند و چند نفر زنده هستند اما برای سلامتی‌شان دعا می‌کنم.»

مردی چهل‌ساله که خبرنگار ما را با مأمور شهرداری اشتباه گرفته بود با طرح این سؤال که من خسارتم را باید از کجا بگیرم؟ گفت:«با پول کارگری ساختمان این خانه را بنا کردم، اما این انفجار همه زندگی‌ام را به باد داد. با اینکه ظاهر خانه‌ام سالم به نظر می‌آید اما همه دیوارها، سقف و زمین ترک‌های عمیقی برداشته است و مأموران آتش‌نشانی گفتند نباید به داخل خانه برویم.»

در این میان یکی از عوامل انتظامی مستقر در محل به خبرنگار ما گفت: «بدن نیمه‌جان یک بچه را بیرون کشیدیم. متأسفانه حین انتقال به بیمارستان به دلیل ازدحام و ترافیک در آمبولانس تمام کرد. اعصابم به کلی به‌هم ریخته است. آن صحنه از یادم نمی‌رود.»

تخریب صددرصدی ٣خانه

پس از پایان گزارش میدانی درباره جزئیات این حادثه مهیب و هولناک به سراغ مدیر‌عامل سازمان آتش‌نشانی مشهد رفتیم. حسن جعفری در تشریح آن گفت: ساعت ۵:٣٠ صبح روز گذشته از طریق چند نفر از شهروندان مشهدی باخبر شدیم حادثه‌ای مبنی بر انفجاری مهیب و تخریب چند خانه مسکونی در خیابان پورسینا‌٢٢ رخ داده است. با دریافت این خبر مهم بلافاصله ده‌ها نفر از مأموران امداد و نجات و اطفای حریق ما از چند ایستگاه به محل حادثه اعزام شدند.

وی بیان کرد: طبق بررسی ابتدایی آتش‌نشانان در محل مشاهده شد که یک خانه مسکونی به علتی نامعلوم دچار انفجاری مهیب شده و موج انفجار نیز موجب تخریب صددرصدی ٢‌خانه دیگر شده است. مأموران ما با این احتمال که افرادی در زیر آوار مدفون شده باشند، بلافاصله وارد عمل شدند. در یک تلاش چند ساعته متأسفانه پیکر بی‌جان ۶نفر را از زیر آوار بیرون کشیدند و تحویل عوامل انتظامی دادند.

جعفری افزود: در این میان با تلاش مأموران امداد و نجات ما در سازمان١٠مصدوم دیگر که در زیر آوار محبوس شده بودند، نجات یافتند و تحویل عوامل اورژانس ١١۵مستقر در محل شدند. مأموران پس از پایان کار نجات به ایمن‌سازی محل پرداختند و با کمک مأموران شرکت گاز، برق و آب محل را ایمن و صحنه حادثه را تحویل عوامل انتظامی دادند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد ادامه داد: در پی این حادثه ٣خانه به طور کامل تخریب شد و ١۵خانه مسکونی دیگر نیز دچار خسارت۱۰‌تا ۶۰‌درصدی شدند. هنوز علت این حادثه مشخص نیست و کارشناسان ما در حال بررسی آن هستند.

افزایش فوتی‌ها در بیمارستان

رئیس اداره حوادث و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره تعداد جان‌باختگان این حادثه گفت: متأسفانه روز گذشته در پی وقوع حادثه انفجار مهیب در منطقه پورسینای مشهد ۶‌نفر در زمان وقوع حادثه فوت کردند و ۴نفر دیگر نیز پس از انتقال به بیمارستان به دلیل شدت آسیب‌های وارده جان خود را از دست دادند.

شهرام طاهرزاده افزود: در اثر این حادثه ۵نفر دیگر مصدوم شدند که حال یکی از آنان وخیم گزارش شده و حال عمومی دیگر مصدومان مطلوب است.

وی تصریح کرد: در میان کشته‌شدگان از کودک یک‌ساله تا آقای ۵٩‌ساله وجود دارد که ۴نفر از فوت‌شدگان زن و دختر خردسال و ۶نفر دیگر مرد و پسر‌بچه هستند. از میان مصدومان نیز ۴نفر خانم و دختر و یک‌نفر مرد می‌باشد.

انفجار آب‌گرم‌کن علت احتمالی حادثه

در حالی که درباره علت این حادثه زمزمه‌هایی از انفجار گاز شهری و بازگذاشتن شیر‌گاز از سوی ساکنان یکی از منازل مسکونی خسارت دیده مطرح بود، قاضی حسن حیدری، معاون امنیتی و سیاسی دادستان مشهد درباره این حادثه گفت: بر اساس بررسی‌های ابتدایی کارشناسان آتش‌نشانی علت احتمالی این حادثه هولناک انفجار آب‌گرم‌کن یکی از منازل مطرح شده است که البته هنوز کانون حادثه مشخص نیست و مأموران در حال بررسی میدانی می‌باشند.

در‌این‌باره نیز بازپرس ویژه قتل عمد دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه٢ مشهد ضمن ابراز تأسف و تسلیت به خانواده‌های قربانیان این حادثه، گفت: در پی وقوع این حادثه هولناک متأسفانه ١٠نفر جان خود را از دست دادند و ۵نفر دیگر نیز به شدت مصدوم شدند.

قاضی کاظم‌میرزایی در ادامه با رد شایعه عمدی‌بودن این حادثه افزود: بر اساس تحقیقات میدانی ما در محل اطلاعاتی به دست آمده است که نشان می‌دهد، شب قبل از این انفجار یکی از خانه‌های تخریب شده که احتمالا کانون انفجار هم می‌باشد به‌وسیله ‌مستأجر تخلیه و کلیدها در اختیار بنگاه معاملات املاک محل گذاشته شده است. البته هنوز اطلاع دقیقی از علت حادثه مطرح نیست و تحقیقات از برخی افراد ادامه دارد.

ورود استانداری به حادثه

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان‌ رضوی نیز روز گذشته با اشاره به دستور استاندار خراسان‌ رضوی از تشکیل گروهی برای بررسی علت حادثه خبر داد.

حجت‌علی شایان‌فر با بیان اینکه بر‌اساس اعلام آتش‌نشانی‌، انفجار آب‌گرم‌کن و سرایت آتش به منازل اطراف موجب بروز این حادثه شده است‌ افزود: با توجه به این شرایط، استاندار خراسان‌ رضوی دستور تشکیل تیمی متشکل از نماینده مدیریت بحران استان‌، فرمانداری مشهد‌، شرکت گاز و آتش‌‌نشانی را برای بررسی و تعیین و شناسایی دقیق علت این حادثه صادر کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل