درخت کاری یا ذبح قربانی؛ آیا برای ذبح قربانی جایگزینی وجود دارد


درخت کاری یا ذبح قربانی؛  آیا برای ذبح قربانی جایگزینی وجود دارد

باتوجه به اظهارات برخی از سلبریتی‌ها در فضای مجازی نسبت به موضوع ذبح قربانی در روز عید قربان و منع این حرکت و تشویق مردم به درختکاری؛ شبستان به سراغ یک کارشناس دینی رفته تا این موضوع را از منظر دین بررسی کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین صادقی دبیر علمی انجمن علمی قرآن پژوهی در گفتگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، در خصوص اهمیت ذبح در روز عید قربان گفت: در مورد عید قربان و قربانی کردن در این روز سنتی در دین اسلام وجود دارد که یکی از آنها قربانی کردن است، براساس آنچه در قرآن آمده است حضرت ابراهیم(ع) توسط خداوند متعال مامور شد که فرزندش را قربانی کند و این اتفاق در خواب برای ایشان واضح شد که نهایتا به هنگام ذبح حضرت اسماعیل(ع) خداوند قوچی را به خدمت حضرت ابراهیم(ع) فرستاد و او را پیروز این امتحان الهی نامید.

وی ادامه داد: براساس این واقعه تاریخی امروز هم حجاج یبت الله حرام برای خروج از احرام باید سه عمل را انجام دهند که یکی از آنها قربانی کردن است، با قربانی کردن یک حاجی اعمال خود در حج را کامل کرده است.

دبیر علمی انجمن علمی قرآن پژوهی تاکید کرد: هیچ یکی از مراجع عظام تقلید جایگزینی برای قربانی کردن قرار نداند، ما فتوایی از هیچ مرجعی در خصوص جایگزینی ذبح نداریم زیرا قربانی کردن تا زمانی که صورت نگیرد یک حاجی حجش تکمیل نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی در ادامه جایگزینی برای ذبح در مناسک حج افزود: سنت‌هایی که در دین اسلام گذاشته شده است باید عملیاتی شود بنابراین اینکه بخواهیم جایگزینی به جای ذبح کردن بگذاریم به هیچ وجه در دین ذکر نشده است.

وی یادآور شد: برای مثال در ذبح قربانی در روز عید قربان در دین اسلام چنین اهتمامی در خصوص اهمیت آن ذکر شده است که گفته شده اگر یک حاجی پول قربانی ندارد واجب الحج نیست، در واقع یکی از شرایط استطاعت حج قربانی کردن است، اگر حاجی تمام هزینه‌های حج را دارد و فقط پول قربانی را ندارد نمی‌تواند به سفرحج برود.

دبیر علمی انجمن علمی قرآن پژوهی خاطرنشان کرد: ما به طور قطع جایگزینی برای فریضه قربانی کردن در حج نداریم، این سنت حسنه از زمان پیامبران دست به دست به پیامبر خاتم(ص) رسیده است و باید اجراء شود و نیاز است که بروی آن تبلیغات بیشتری هم صورت بگیرد.

درخت کاری یا ذبح قربانی؛  آیا برای ذبح قربانی جایگزینی وجود دارد

حجت الاسلام والمسلمین صادقی در خصوص فلسفه قربانی کردن تصریح کرد: وقتی یک قربانی را ذبح می‌کنید وابستگی دنیایی هم باید همراه با آن ذبح شود، درواقع با یک قربانی کردن باید امیال دنیوی را هم با خود ذبح کنیم.

وی در خصوص جایگزینی ذبح برای کسانی که مشرف به سفر حج نیز نیستند، گفت: کسی که در گذشته حاجی شده و می‌خواهد به این سنت زیبا اهتمام بورزد قطعا کاری خیر انجام خواهد داد و جایگزینی جزء این عمل حسنه برای آن وجود ندارد.

دبیر علمی انجمن علمی قرآن پژوهی بیان کرد: ثواب و فضیلت این کار جایگزین ندارد به خصوص در این شرایط اقتصادی بد کشور؛ نیم نگاهی از بخشی از مردم به این روز است، بنابراین بهتر است این سنت حسنه انجام شود و اگر هم ثواب و فضیلتی ذکر شده است منحصرا برای عید قربان نیست و در سایر روزها هم می‌توان در انجام این فریضه خیر اهتمام ورزید.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی در رابطه با انتشار برخی جملات از سوی سلبریتی‌ها در منع ذبح قربانی در روز عید قربان گفت: منشاء سخنان هنرمندان کشور در این خصوص را نمی‌دانم اما فلسفه احکام ما بالاتر از این حرف‌ها است، درواقع دین ما بیشتر در خصوص آلودگی شهر یا سالم‌سازی آن احکام دارد و برای زندگی حیوانات هم احترام قائل است ودر مورد هرموضوعی راه‌کار دارد.

وی در پایان گفت: ما نمی‌توانیم برای منشاء الهی جایگزینی قرار دهیم، آیات قرآن برای هر موضوعی عدله‌ای دارد و مسلم است که در خصوص یک رویداد چکار باید کنیم، امید است عزیزانی که می‌خواهند در مورد موضوعی اظهارنظر کنند به کتاب «علل الشرایع» که در مورد فسلفه احکام دین و آفرینش آمده است مراجعه کنند و بعد از مطالعه نظر خود را منتشر کنند.

پایان پیام/523

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل