آمریکایی ها بیشترین تمرکز را روی جنگ روانی گذاشته اند


آمریکایی ها بیشترین تمرکز را روی جنگ روانی گذاشته اند

وزیر امور خارجه گفت: آمریکایی ها بیشترین تمرکز را روی جنگ روانی دارند و بیشترین کار آنها فشار روانی روی ایرانیان و شرکای بین المللی ما است.

به گزارش ایمنا، «محمدجواد ظریف» امروز(یکشنبه) در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید » گفت:وقتی تیرآمریکایی ها در همه موارد به سنگ می خورد، کما اینکه تیرشان در مقابل نزدیکترین متحدانشان به سنگ خورده سراغ شرکت ها می روند، یعنی با ایجاد فضای روانی می خواهد شرایط را عوض کنند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره تفاوت شرایط دوران امضای توافق هسته ای و امروز گفت: آن گفت و گو در شرایطی بود که تازه برجام به نتیجه رسیده بود و توقعات جامعه از برجام بسیار بالا بود. شاید ما هم در دولت و بعضی رسانه ها در بالا رفتن توقعات نقش داشتیم.البته من همیشه سعی کرده ام که واقع بینانه به شرایط نگاه کنم، اما با توقعات بالا و امید بسیاری به آینده با مردم مواجه بودیم.

ظریف ادامه داد: امروز شرایط با توجه به خروج آمریکا و فضای روانی که ایجاد شده، بسیار تفاوت کرده است. متاسفانه تلاشی هم در داخل شد برای اینکه امید مردم را به یاس تبدیل کنند و حرف‌های نامناسبی زده شد.

وزیر امور خارجه گفت: من فکر می کنم در مورد برجام در کشور در سطح بالا توافق شده بود و قرار بود ما مشکل را حل کنیم البته هیچ توافق چند جانبه تمامی آن چیزی نیست که شما می خواهید.

وی اضافه کرد: می بینید که آمریکایی ها می گویند بدترین توافق در تاریخ است به خاطر اینکه آمریکایی ها عادت ندارند به توافقی بپیوندند که تمامی منافع آنها را در بر نداشته باشد، حتما منافع آمریکا را آن طور که می خواستند در بر نداشت.

رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: به جای اینکه از امکاناتی که فراهم شده بود استفاده کنیم دعوای سیاسی را ادامه دادیم و این دعوای سیاسی باعث یاس و نا امیدی در بین مردم شد.

ظریف افزود: البته بی اعتمادی ما به آمریکایی ها امر واضحی است،ما یک تفاوتی با همه در منطقه داریم و آن این است هر کسی را در منطقه نگاه کنید یا فکر می کند از طریق خرید امنیت می تواند برای خود امنیت و پیشرفت حاصل کند یا از طریق خرید تسلیحات و یا سلاح های هسته‌ای، اما جمهوری اسلامی هیچ کدام از اینها نیست. جمهوری اسلامی در حوزه امنیت و پیشرفت خود وابسته به مردم است، برای همین ۴۰ سال است همه جور فشار به مردم آوردند.

وی تصریح کرد: البته وظیفه دولت این است که بر این فشارها نیفزاید و باعث شود فشارها کم شود. وظیفه وزارت خارجه هم همین است که فشارها را کم کند، اما این وجه تمایز ما با کشورهای همجوار است که همه چیز را از مردم داریم، لذا امید مردم به آینده از هر چیزی مهمتر است.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: الان آمریکایی‌ها بیشترین تمرکز را روی جنگ روانی دارند و بیشترین کار آنها فشار روانی روی ایرانی‌ها وهم روی شرکای بین المللی ما است. آنها تلاش می کنند به آنها بگویند آیا نمی خواهید به آمریکا بیایید، چرا با ایرانی ها معامله می کنید.

نزدیکترین متحدان آمریکا در برابر آن ایستاده اند

رییس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا راهکاری وجود نداشت که هزینه هایی برای آمریکا در صورت خروج از برجام ایجاد شود، گفت: در روابط بین الملل هزینه ها این طور نیست که یک پلیس داشته باشیم تا هر کس تخلفی کرد با آن برخورد و افراد را جریمه کند.

وی اضافه کرد: آمریکایی ها عضو دائم شورای امینت هستند، تمام امکانات را در اختیار دارند، اما امروز چه اتفاقی برای آمریکا افتاده؟ امروز نزدیکترین متحدان آمریکا در برابر آن ایستاده اند، به هر حال واقعیات روابط بین الملل این است.

ظریف ادامه داد: رژیم صهیونیستی قوانین بین المللی و منشور ملل متحد را نقض می کند، آمریکا منشور را نقض می کند، عربستان سعودی در بمباران یمن اساسی ترین حقوق بشر دوستانه را نقض می کند، چه اتفاقی می افتد؟ آیا به این معناست که موازین ایراد دارند یا به این معناست در جامعه بین المللی سازو کارهای ایجاد فشار سازو کارهایی نیست که در داخل کشور توقع داریم.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه بین الملی سازوکار فشار این است؛ کشوری مثل آمریکا در برابر نزدیکترین متحدان خود که الزاما رابطه خوبی با ما ندارد- با کانادا حتی رابطه سیاسی نداریم در دولت نهم و دهم قطع شده حتی دفتر حفاظت منافع هم در کانادا نداریم، اما در مورد برجام دولت کانادا در برابر دولت آمریکا ایستاده است.

ظریف اضافه کرد: همه متحدان آمریکا در ناتو در برابر آن ایستادند، فقط دو سه کشور در جنوب ما به دلایل واقعا کوتاه بینانه و رژیم صهیونیستی در کنار آمریکا هستند این هزینه ای است که آمریکا پرداخت می کند اینکه مجبور شده هیئت هایی به مناطق مختلف بفرستد.

۱۸ میلیون یورواروپایی ها برای همکاری شرکت های متوسط است

وزیر امور خارجه در ادامه به کمک ۱۸ میلیون یورویی اروپایی ها به شرکت های کوچک و متوسط اشاره کرد و گفت: اقدامی که اروپایی ها کردند اقدام خیلی جزئی در حوزه به خصوص بود. آنها برای حفظ برجام ۱۲ تعهد داده اند که یکی از آنها حمایت از شرکت های کوچک و متوسط است.

رییس دستگاه دیپلماسی افزود: اروپایی ها مبلغی را تعیین کردند برای اینکه از شرکت های کوچک و متوسط حمایت کنند بعضی ها خیال کردند این ما به ازای برجام است، در داخل کشور نیز هم بعضی ها در این بوق نا امیدی می دمند که کار خوبی نیست.

وی خاطرنشان کرد: اروپا ۱۸ میلیون یورو کمک کرده برای شرکت‌ها کوچک متوسط که باهم بتوانند کار کنند،این رقم ۵۰ میلیون یورو است که در آن روش های همکاری را تعیین می کنند، اما پول نمی دهند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: در اروپا موتور پیشرفت، شرکت های کوچک و متوسط هستند، به طوری که بعضی کشورها ۹۰ درصد اقتصاد آنها را شرکتهای کوچک و متوسط اداره می کنند. نقش شرکت های بخش خصوصی بسیار حیاتی است، اما گروهی در داخل می گویند این ما به ازای برجام است.

وی گفت: از آن طرف نماینده ویژه رییس جمهوری آمریکا مسئول به اصطلاح «گروه اقدام» هم می گوید چرا اروپایی ها سیگنال غلط به ایران می دهند.

آمریکا به اهداف خروج از برجام نرسیده است

ظریف تصریح کرد: از زمانی که ترامپ اعلام کرده که از برجام خارج می شود آمریکایی ها به آن اهدافی که می خواستند نرسیدند؛ مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا دو سه تا سخنرانی کرد یا ترامپ نیز یک نمایش اجرا کرد و گفت که «می خواهیم مذاکره کنیم»، اما آنها بعد گروه اقدام را تشکیل دادند. بعضی از دوستان این اقدامات را یک سلسله اقدامات از پیش تعیین شده می دانند، در صورتی که این طور نیست.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: آمریکایی ها واقعا باور نمی کردند که در برابر توافقی قرار گرفته باشند که استحکامی دارد که نتوانند به راحتی به هم بزنند، آنها فکر می کردند در یک سال و نیم اول با آزار و اذیت می تواند ایران را از توافق خارج کند یا بهانه ای پیدا کنند ایران را به نقض توافق متهم کند.

وی گفت: نمایش تلویزیونی که نتانیاهو -نخست وزیر رژیم صهیونیستی- اجرا کرد برای این بود که می خواست راهی پیدا کند بگوید ایران برجام را نقض کرده، اما نتوانست.

این خبر تکمیل می شود...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن