تئاتر برای کودکان، سطح سلیقه بچه‌ها


کارگردان نمایش «بچه گرگ استثنایی» معتقد است: امروزه در تئاتر کودک شاهد اجراهایی هستیم که کیفیت بالایی ندارند و فکر می‌کنند اگر موسیقی را در کار قرار دهند، مردم خوششان می‌آید.

کارگردان نمایش «بچه گرگ استثنایی» که این روزها در تالار «هنر» به صحنه می‌رود، معتقد است: امروزه در تئاتر کودک شاهد اجراهایی هستیم که کیفیت بالایی ندارند و فکر می‌کنند اگر موسیقی را در کار قرار دهند، مردم خوششان می‌آید.

رضا عبدالعلی‌زاده که با خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،سخن می‌گفت،ادامه داد: آن‌ها این نکته را در نظر نمی‌گیرند که با کارهای بی‌ارزش و کم ارزش، سطح سلیقه بچه‌ها را نیز پائین می‌برند.

او همچنین اظهار کرد: مخاطبان تئاتر کودک پس از اجرا باید از آن تاثیر بگیرند و تغییر کنند، تئاتر تنها سرگرمی و تفریح نیست باید تاثیرگذار هم باشد.

این کارگردان یادآور شد: در برخی کشورها شاهد نمایش‌هایی هستیم که در آن‌ها مسائل فلسفی را با کلامی کودکانه نشان می‌دهند و با این کار ظرفیت بچه‌ها را رشد می‌دهند و باعث باز شدن دید و فکر بچه‌ها می‌شوند.

عبدالعلی‌زاده با بیان اینکه تئاتر و کارهای دسته جمعی می‌تواند قوه فکر و اندیشه کودکان را رشد دهد، گفت: باید کارهایی را برای اجرای کودک آماده کرد که حاصل فکر و اندیشه باشد و در کنار آن جذابیت را برای آن‌ها بوجود آورد اما کارهایی که امروزه شاهد آنها هستیم،بسیار سطحی هستند و سلیقه بچه‌ها را در سطح پایین نگه می‌دارند.

کارگردان «بچه گرگ استثنایی» اعتقاد دارد برای رشد در این زمینه باید حمایت از گروه‌های حرفه‌ای تئاتر کودک صورت گیرد تا آن‌ها با دغدغه گیشه کار نسازند.

او همچنین افزود: باید نگاه عمیق‌تری به تئاتر و هنر نمایشی داشته باشیم و این اتفاق از آموزش و پرورش و خانواده رخ می‌دهد و کاری ریشه‌ای‌ست که با تلاش چند نفر به سرانجام نمی‌رسد و این قضیه به سیاست‌گذاری‌های درست نیاز دارد.

عبدالعلی‌زاده با اشاره به اینکه تالار «هنر» در گذشته اجرای صبح داشته است و گروه‌ها می‌توانستند برای مدارس اجرا داشته باشند، گفت: اینجا هر وقت مشکلی پیش می‌آید، صورت مساله را پاک می‌کنند، بعضی اتفاق‌ها باعث شده که بچه‌ها را صبح‌ها برای دیدن نمایش از مدرسه خارج نکنند و این باعث کم رونق شدن کار می‌شود.

عبدالعلی زاده داستان نمایش را بر اساس قصه‌ای از ساسان فاطمی دانست که «حمیدرضا پاسوار» آن را برای نمایش نوشته است.

کارگردان نمایش «افسانه بچه گرگ استثنایی» اظهار کرد: برای حمایت‌های مالی از طرف مرکز هنرهای نمایشی، قرارداد بسته‌ایم و با اینکه برای گروه عوامل که تعدادشان زیاد است، مقدار ناچیزی‌ست اما هنوز ریالی دریافت نکرده‌ایم.

عبدالعلی زاده که چند سالی ست در حوزه تئاتر کودک فعالیت می کند، میزان استقبال از این شاخه تئاتری را اینگونه توصیف کرد: با اینکه بچه‌ها عاشق تئاتر هستند و از دیدن نمایش لذت می‌برند اما دو نکته مهم در اینجا وجود دارد، اینکه این هنر نمایشی از طرف پدر و مادرها و مسئولین مرتبط چه مقدار حمایت می‌شود.

به گزارش ایسنا، نمایش «افسانه بچه‌گرگ استثنایی» به کارگردانی «رضا عبدالعلی‌زاده» و نویسندگی حمیدرضا پاسوار تا نیمه‌ی دی ماه در تالار هنر هر روز به جز شنبه‌ها ساعت 19 بر روی صحنه می‌رود.

نمایش «بچه گرگ استثنایی» ماجرای بچه گرگی است که در یک گله گرگ زندگی می‌کند و تازه متولد شده، به دلیل هوش زیاد و زرنگ بودن، به تصور همه می‌تواند، رییس گله باشد اما وقتی روزی این بچه گرگ برای شکار می‌رود، صدای نی چوپانی را می‌شنود و شیفته آن می‌شود، به دنبال صدا می‌رود تا اینکه ...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!