بزرگترین مشکل ما در رمان‌نویسی


بزرگترین مشکل ما در رمان‌نویسی

حمیدرضا شاه‌آبادی می‌گوید: امروز بزرگترین مشکل ما در رمان‌نویسی بی‌توجهی به اصل داستان‌پردازی است.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این در حالی است که باید به سه پرده زندگی عادی، ماجراجویی و قهرمان‌پردازی و رویارویی نهایی در خلق یک داستان و رمان توجه کنیم.

او جانمایه خلق یک رمان را توجه به شخصیت اصلی، کیستی، چرایی، چگونگی، گره داستان، کشمکش و تبعات ناشی از برخوردها عنوان کرد و افزود: در هر رمان اگر نویسنده به این شش سوال جواب دهد به یقین داستان او زیبا و جذاب خواهد بود.

شاه‌آبادی به دو بخش رمان به عنوان رمان حادثه‌محور و شخصیت‌محور اشاره و بیان کرد: ۲۵ درصد رمان تعادل اولیه، ۵۰ درصد درگیری و کشمکش و ۲۵ درصد به عنوان پرده سوم تعادل ثانویه است.

او در ادامه به اصل ایده‌پردازی و رعایت قواعد تولید یک اثر کیفی اشاره کرد و گفت: در کشور ما پست‌مدرنیسم در حقیقت به کار عجیب و غریب و پیچیده‌ گفته می‌شود در حالی که باید در یک فضای عامه‌پسند این اتفاق رخ بدهد.

این نویسنده ادبیات نوجوان تصریح کرد: ادبیات کودک و نوجوان ما دارای نقاط ضعف و قوت است و ضرورت دارد ما روایت را در خلق داستان‌ها مورد توجه قرار دهیم و هیچ‌وقت از موضوع دزدی و کپی‌برداری نگران نباشیم چرا که داستان خلق‌شده با یک سوژه مشخص توسط نویسندگان، سبک، شیوه نگارش و روایت متفاوتی خواهد داشت.

شاه‌آبادی اظهار کرد: نباید رمان‌نویسان ما در اول داستان به آخر داستان فکر کنند بلکه باید مانند یک بندباز حرکت کرده و هیچ‌وقت زیر پای خود را نگاه نکنند.

او همچنین گفت: در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان نویسندگان خوبی داریم که در سال‌های اخیر این نویسندگان آثار خوبی را خلق کرده‌اند.

او در عین حال خاطرنشان کرد: بزرگترین مشکل ما معیوب بودن چرخه عرضه کتاب به مردم است به طوری که هم در معرفی کتاب‌های جدید و هم ایجاد امکانات برای دسترسی علاقه‌مندان به کتاب‌های جدید با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که به رغم فعالیت خوب ناشران به نظر می‌رسد ما به تعداد کافی کتابفروشی و موزع در معرفی آثار به مردم نداریم.

نویسنده کتاب «هیچ کس جرئتش را نداشت» افزود: زمانی که ما در شهرستان‌های دورافتاده حاضر می‌شویم به عینه مشاهده می‌کنیم کتاب‌هایی که سال‌های گذشته چاپ شده هنوز به دست خوانندگان شهرستان نرسیده و باید شرایطی را مهیا کنیم تا امکان دسترسی خوانندگان شهرستانی به کتاب‌های جدیدالتالیف به راحتی فراهم شود.

شاه‌آبادی که مدیریت انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در کارنامه خود دارد با اشاره به زیرساخت مناسبی که کانون در توزیع کتاب‌ها فراهم کرده است، گفت: کانون با داشتن یک شبکه گسترده توزیع و فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی در شهرهای مخلف تلاش می‌کند تا امکان دسترسی مخاطبان به این آثار را فراهم کند.

او در ادامه گفت: در سال ۸۹ پروژه رمان نوجوان با همکاری کانون شروع شد که در سایه این اقدام نویسندگان زیادی موفق به تولید آثار متنوع در حوزه نوجوانان و جوانان شدند.

شاه‌آبادی اظهار کرد: بنده به عنوان عضو کانون سال‌های سال با این مجموعه همکاری داشتم و همواره سعی کردم تا حاصل سال‌ها تجربیات و آثار تولیدشده را در اختیار علاقه‌مندان به نویسندگی و تولید رمان قرار دهم که با شکل‌گیری پروژه رمان نوجوان در چهار سال موفق شدیم زمینه تولید بیش از ۵۰ رمان را با تنوع خاص فراهم کنیم.

او افزود: در این پروژه سعی می‌کردیم تا با کمک نویسندگان آثار تولیدشده را فصل به فصل مورد نقد و بررسی قرار دهیم به طوری که امروزه نظیر این پروژه در برخی مجموعه‌های فرهنگی و ادبی دنبال می‌شود تا در سایه یک مطالعه عمیق و کار گسترده بتوان به تربیت و پرورش نویسندگان توانمند کمک کرد.

این نویسنده با بیان این‌که در کنار برگزاری دوره‌های آموزشی به شکل مقدماتی و پیشرفته هم‌اکنون به عنوان مدرس در شهرستان‌های مختلف با کانون همکاری دارد گفت: سعی می‌کنیم تکنیک‌های خلق یک رمان را در کنار داستان‌پردازی به مخاطبان منتقل کنیم. اگر یک فرد بتواند ساخته و پرداخته ذهن خود را به قلم آورد و آن را قالبی منسجم ببخشد قطعا الگوی مناسبی برای تولید یک رمان تاثیرگذار را فراهم خواهد کرد.

شاه‌آبادی در پایان درباره آخرین اثر تالیفی خود گفت: به زودی رمان «دروازه مردگان» ویژه نوجوانان منتشر خواهد شد که بر محور فلسفی و حکایت حوض‌هایی است که در دوره قاجار در اکثر حیاط خانه‌ها وجود داشت به طوری که در این رمان سعی کردم تا حکایت افرادی را روایت کنم که در این حوض‌ها جان خود را از دست می‌دهند و آن‌ها «دروازه مردگان» محسوب می‌شوند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط