سخنی با مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان


سخنی با مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

روزنامه پیام استان سمنان روز دوشنبه در شماره چهار هزار و 842 سرمقاله ای با عنوان ' سخنی با مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ' به قلم روح الله ساعدی منتشر کرد.

در این مطلب آمده است: بالاخره پس از حرف و حدیث‌های فراوان قرار است از امروز سکان هدایت فرهنگ و هنر دیار عرفا، هفت گنج قومس و سرزمین لهجه‌ها و گویش‌ها، پس از هفت سال به دست شخصیتی از تبار روحانیت جلیل ‌القدر قرار گیرد تا مرد سخنور، اندیشمند و توانای اداره کل فرهنگ و ارشاد استان سمنان از اهالی فرهنگ و هنرمندان این دیار خداحافظی کند و در سنگری دیگر مشغول خدمت شود. از آغاز به کار سوقندی، بارقه‌هایی از امید در دل هنرمند جماعت، روشن شد و مسیر هدایت فرهنگ و هنر این خطه در ریلی متفاوت قرار گرفت.
حمایت از تشکل‌های هنری و اداره این تشکیلات به دست خود هنرمندان سیاستی بود که سوقندی در پیش گرفت و انتظاری جز عزت و احترام از متولیان فرهنگی استان در دوره مدیریت وی نمی‌رفت که تا حدی محقق شد.از آنجایی که استان سمنان، مهد و تمدن هنر ایران، در هر دوره‌ای از تاریخ این آب و خاک جزو تاثیرگذارترین نقاط کشور در تولیدات و آفرینش‌های ماندگار هنری بوده و هست و هنرمند و فرهنگ‌وران فارسی این وارثان حقیقی بایزید بسطامی، ابوالحسن خرقانی و...شایسته تکریم بی‌حد و نهایت‌اند، انتظار حل مشکلات حوزه فرهنگ و هنر از دوره مدیریت سوقندی، در هفت سال گذشته جدای از همه نارسایی‌ها و ناکامی‌های عرصه فرهنگ و هنر در 2 بعد نرم‌ افزاری و سخت‌افزاری اما رفتار مناسب و توام با خوش ‌بینی با هنرمندان، بیش از هرچیز فضای شورانگیز هنر و فرهنگ این خطه را فرا گرفت.
حالا اما در ادامه این مسیر مدیرکل جدید، حجت الاسلام فضیلت، شاید بتواند زمینه‌ ساز عرصه‌ ای درخشان در عرصه فرهنگ و هنر تاریخ این استان کهن شود به شرطی که:
1ـ پاسداشت و تکریم هنرمند، ننگ و عار شمرده نشود و درب‌های اتاق مدیر جدید مانند مدیر قبل، به روی هنرمند چهارطاق باز شود.جماعت هنرمند و فرهنگ‌ور سازندگان حقیقی شاکله جامعه هستند و نمی‌توان آنها را به هر چشمی راند.تکریمشان جز خیر و برکت برای نظام اسلامی و آفرینش‌های ناب هنری به همراه نخواهد داشت.
2ـ نگاه عادلانه در توزیع اعتبارات و تسهیلات مالی و اعتباری به همه نقاط استان و تلاش برای تمرکز‌زدایی امکانات از مرکز استان می‌تواند راه را برای شکوفایی چهره بکر و ناب هنری در استان سمنان بگشاید. وقتی می‌شنویم در شهرهایی دور از مرکز استان، هنرمندان اصیل موسیقی ایران هستند که سال‌ها با نوای ساز خود موسیقی فولکلور این سرزمین را زنده نگه داشتند و در آئین اختتامیه جشنواره موسیقی استان بخشی از این هنر خود را به نمایش نهادند، مطمئن می‌شویم که سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگ و هنر در شهرستان‌های مختلف استان سمنان از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب این خطه عالم‌پرور، نتایجی باور‌نکردنی به همراه خواهد داشت.
3ـ متاسفانه در دولت مهرورز گذشته، زیرساخت‌های فرهنگی و هنری چه در مرکز استان و چه در شهرستان‌ها به طور کلی به فراموشی سپرده شد. توسعه زیرساخت‌های فیزیکی همچون فرهنگسراها، تالارها و مجموعه ‌های فرهنگی و هنری در فضایی بدون اعتبارات عمرانی در حوزه فرهنگ معطل ماند و سوقندی خیلی سعی کرد،در این زمینه کارها را پیش ببرد، اما خیلی توفیق نداشت. به نظر می‌رسد مدیرکل جدید با بازشناسی نیازهای مرتبط در هر شهرستان، باید زمینه نگارش برنامه‌ای جامع در این خصوص را فراهم کرده و به بازسازی داشته‌ها و یا ایجاد زیرساخت‌های جدید اهتمام ورزد.
4ـ همگرایی در حوزه مدیریت فرهنگی و تقویت شورای فرهنگ عمومی می‌تواند از مهمترین دغدغه‌های مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد استان به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی باشد.بررسی‌ها نشان می‌دهد به رغم وجود دستگاه‌های متعدد متولی فرهنگی در استان و اعتبارات پراکنده اما قابل توجه، فقدان هم‌گرایی و هماهنگی مدیریتی به هدر‌رفت سرمایه‌ها و منابع منجر شده است. بدون شک حضور و وجود نماینده ولی‌فقیه در استان و نیز استاندار فرهنگ‌دوست به عنوان مدیران ارشد شورای فرهنگ عمومی، امکان سیاست‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در این عرصه را فراهم کرده و دستگاه‌های فرهنگی ملزم به رعایت آن خواهند شد. استان سمنان هم اکنون از فقدان چشم‌انداز مشخص فرهنگی و هنری و سیاست‌های کلان اجرایی در این بخش رنج می‌برد.بسیاری از چالش‌های اجتماعی موجود از طلاق و اعتیاد گرفته تا خودکشی و نابسامانی‌های خانوادگی را باید در همین موضوع دنبال کرد. از طرفی شورای فرهنگ عمومی تنها وظیفه سیاست‌گذاری را برعهده دارد، لذا وجود شورایی عملیاتی و راهبردی به منظور پیشبرد و هدایت اهداف کلان فرهنگی و هنری استان سمنان با محوریت مدیریت ارشد استان، ضروری به نظر می‌رسد.
مدیرکل جدید حوزه فرهنگ و ارشاد استان باید طوری برنامه‌ریزی کند که شورای فرهنگ عمومی، شورای فرهنگ خصوصی نشود و مردم ضمن آگاهی از مصوبات این شورا، اجرایی شدن آن را در جامعه لمس کنند.
5- موضوع فرهنگ دینی و ارتقای شاخصه‌‌های آن از دیگر مسائلی است که بخش قابل توجهی از جامعه نسبت به آن حساسیت دارند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه و در دو بخش مساجد و قرآن ماموریت ویژه دارد.اگرچه وجود چنین کانون‌هایی در مساجد نیاز ضروری استان سمنان تلقی می‌شود اما در شرایط محدودیت منابع، تاسیس خارج از قاعده چنین کانون‌هایی می‌تواند بخشی از فرهنگ دینی جامعه را تهدید کند.در این مقال فرصت ارزیابی عملکرد دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان نیست، اما نظر مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی و از روحانیون این عرصه را به انجام تحقیقات آسیب شناسانه در این زمینه جلب می‌کنیم اما ذکر این نکته ضروری است که محدودیت منابع در عین کثرت کانون‌ها و وابستگی شدید بخشی از این کانون‌های مساجد به اعتبارات دولتی به آسیبی جدی تبدیل شده، خصوصا آن که در برخی موارد به دلیل فقدان روحانی مستقر و دائمی در برخی از مساجد دارای مجوز کانون، زمینه برخی انحرافات دینی فراهم شده است.
از طرفی بررسی‌ها نشان می‌دهد در برخی موارد روند توزیع همین اعتبارات و تسهیلات محدود با رایزنی‌های مدیر کانون‌ها به نقاطی اختصاص می‌یابد که تعداد نمازگزارانش به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد. تدوین برنامه چهارساله دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان، مبتنی بر شناخت واقعیات امروز جامعه و بازنگری در نحوه مدیریت این کانون‌ها و توسعه فرهنگ مدیریتی مردم محور می‌تواند بر ارتقا فرهنگ دینی جامعه تاثیر شگرف داشته باشد، به ویژه آن که در شهرهای مختلف کانون‌های نمونه‌ای فعالند که از حیث امکانات فرهنگی و دستیابی به اعتبارات مردمی حتی از مجموع امکانات ادارات فرهنگی مثل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات و آموزش و پرورش توانمندتر هستند.
ازسوی دیگر در مورد فعالیت‌های قرآنی به جرات می‌توان گفت، مهجورترین فعالیت دینی و فرهنگی استان هم اکنون در حوزه قرآن اتفاق افتاده است و به رغم برخی فعالیت‌های مقطعی مثل برخی جشنواره‌ها و مسابقات اما عامه مردم از این حوزه به شکل شایسته محروم هستند. تشکل‌های قرآنی از انسجام کافی برخوردار نبوده و دستگاه‌های اجرایی اهتمام جدی به نشر معارف قرآنی ندارند. آموزش‌های قرآنی در سطوح عالی انجام نمی‌شود و کارکرد مراکز آموزش قرآن پاسخگوی مطالبات قرآنی استان نیست.
نگاه به حوزه قرآن در آموزش مقدماتی روخوانی و روان‌خوانی و در شرایطی حفظ خلاصه شده است، که اگرچه بد نیست اما تا شرایط مطلوب فاصله نجومی دارد.
به نظر می ‌رسد تشکیل کمیته‌ای اجرایی و زیرمجموعه شورای توسعه فرهنگی استان سمنان می‌تواند راهکاری منسجم برای اثربخشی فعالیت‌های قرآنی جستجو کند. خروج از نگرش تک بعدی به فعالیت‌های قرآنی و پیوست مطالعاتی تطبیقی در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و حتی سیاسی در حوزه قرآن می‌تواند آینده‌ای قرآنی را برای جامعه‌ای اسلامی رقم بزند.
6- سهم زنان در حوزه مدیریت فرهنگی استان سمنان حداقل در 30 و چند سال از عمر انقلاب اسلامی به فراموشی سپرده شده، در حالی که زنان معاصر نامدار در عرصه فرهنگ و هنر این خطه شهرتی جهانی دارند.
اگرچه وقتی از «سهم زنان در مدیریت فرهنگی استان» یاد می‌کنیم، همه چشم‌ها به معدود بانوانی خیره می‌شود که اکنون پشت میز مدیریت‌های مختلف استان نشسته اما منظور نگارنده از این موضوع، ایجاد فضای امن و مطمئن برای هنرآفرینی زن هنرمند و فرهنگ‌ور فارسی است. زنان فارسی سهمی بزرگ در توسعه فرهنگی کشور دارند که نمونه بارز آن حضور پرنشاط آنان در عرصه‌های مختلف ادبی، فرهنگی، مطبوعاتی و رسانه‌ای، تئاتری و موسیقیایی و... است.
7- توجه به رسانه‌ها و عرصه اطلاع‌رسانی استان سمنان، از حیث کمیت و به ویژه کیفیت از انتظارات اهالی رسانه از مدیرکل جدید ارشاد استان سمنان است.
برگزاری مراسم باشکوه امسال روز خبرنگار در استان، فصل باب جدیدی در زمینه تحول در نظام اطلاع‌رسانی استان است که انتظار می‌رود، حجت‌الاسلام فضیلت این رویه و مسیر را با قدرت ادامه دهد‌.
وضعیت رسانه‌های مکتوب و محلی استان نیز با توجه به شرایط اقتصادی اخیر کشور زیاد مساعد نیست. هرچند که انتظار معجزه از مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد استان نمی‌رود، اما اهالی رسانه و مطبوعات استان انتظار حمایت‌های معنوی و مادی را از وی دارند.
در پایان باید گفت، ضمن عرض خیرمقدم به حجت‌الاسلام فضیلت مدیرکل جدید، فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ذکر این نکته خالی از لطف نیست، با تمام این اوصاف در مجموع حال فرهنگ و هنر استان خوش نیست. طبیبی می‌خواهد شفابخش و پرستاری دلسوز. فرصت انتظار کشیدن نداریم که این بیمار در بستر مرگ است. باید قلبی دوباره به آن پیوند زد و جان تازه‌اش بخشید.
شایسته است مدیریت جدید حوزه فرهنگ و هنر این خطه، با اهل فرهنگ و هنرمندان این دیار، به مانند خود آنها و در جهت سیاست‌های حکومت و به ویژه دولت تدبیر و امید در حوزه‌های مختلف از جمله در بحث اجرای موسیقی و تئاترهای خیابانی و... رفتار کند. به جای اخم و ایرادها، لبخند هدیه نماید و از آنها همیشه دفاع کند.
این حداقل انتظاری است که یک عضو کوچک از فرهنگ و هنر این استان از حجت‌الاسلام فضیلت، مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان دارد. امید که سکاندار جدید این حوزه در استان با اتخاذ سیاست‌های راهبردی زمینه نشاط و شورآفرینی جامعه هنری و دوستداران به فرهنگ و هنر و مردم این خطه را فراهم کند.
7339/6103

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی