ناگفته های حضور در تبلیغات کنکور


ناگفته های حضور در تبلیغات کنکور

امسال برخی از موسسات وانتشارات کنکوری ازرتبه های تک رقمی در تبلیغات رسانه ملی و بیلبوردهای سطح شهراستفاده کرده اند وموفقیت آنان را به کام خودتمام کرده اند که رتبه نخست گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک حرف های ناگفته ی حضور در این تبلیغات را بازگو می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، پرونده کنکور سراسری سال 97 هم بسته شد اما حاشیه های این غول بزرگ همچنان ادامه دارد. حاشیه هایی که وزیر آموزش و پرورش را هم مجبور کرده تا واکنش نشان دهد. پس از اعلام برترین های آزمون سراسری، موسسات کنکوری که از آنان به عنوان مافیای کنکور و دست های پشت پرده حذف نشدن آزمون سراسری سخن می گویند، در این ایام؛ نقش خود را پررنگ تر کردند و با صرف هزینه تبلیغات کنکوری خود را در سطح کشور و رسانه ملی به شکل دیگری ارایه دادند.

این موسسات کنکوری که با تبلیغات زیاد در طول سال به معروفیت زیادی هم رسیده اند، امسال از رتبه های تک رقمی در تبلیغات رسانه ملی و بیلبورد های سطح شهر استفاده کرده اند و با این اقدام در تلاش هستند تا با جذب بیشتر داوطلبان کنکور، گردش مالی خود را هم از این سود جویی افزایش دهند.البته ناگفته نماند این دسته از تبلیغات هر ساله پس از اعلام نتایج وجود دارد اما اینگونه که رتبه های برتر با حضور در تبلیغات رسانه ملی مهر تایید بر اقدامات سودجویانه این موسسات بزنند، کمتر بوده است.

نامه وزیر آموزش و پرورش به رییس رسانه ملی

همین موضوع موجب واکنش وزارت آموزش و پرورش شد و سید محمد بطحایی، طی نامه‌ای به علی عسگری، رئیس سازمان صداوسیما، خواسته تا به‌منظور ساماندهی تبلیغات مؤسسات و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مطابق ماده 7 مصوبه 483 شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضمن رعایت ضوابط و مقررات، از پخش آگهی‌های مراکز و مؤسسات آموزشی بدون معرفی‌نامه و تأییدیه وزارت آموزش‌وپرورش جدا خودداری گردد.

پیشنهاد پرداخت پول به رتبه های برتر برای حضور در تبلیغات

همچنین در همین ارتباط؛ رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش، تبلیغات موسسات کنکور در رسانه ملی را غیرواقعی می داند و می گوید: گزارش‌هایی به دست ما رسیده است که بعضاً این مؤسسات با شگردهای مختلف و روش‌های فریبنده حتی به بعضی از خانواده‌ها پیشنهاد پرداخت وجه داشته و دانش آموزان را متقاعد می‌کنند تا موفقیت خودشان که محصول تلاش صادقانه معلمان شریف کشور، خانواده‌های آنان و کادر مدرسه بوده است را به نام این مؤسسات ثبت و ضبط کنند و بگویند ما از محصولات، CD ها و کتاب‌های کمک درسی این مؤسسات استفاده کردیم و توانستیم رتبه‌های تک‌رقمی در کنکور کسب کنیم.

نظری با تاکید بر پیگیری این موضوع از طریق مراجع قانونی، تصریح می کند: برخی رسانه‌ها اقدام به انتشار تبلیغات و اخبار دروغ و غیر واقعی در سطح وسیع می‌کنند که وزارت آموزش و پرورش این موارد را به جد پیگیری می کند.

او بیان می کند: انتظار وزارت آموزش‌وپرورش و همه دلسوزان تعلیم و تربیت و کسانی که در فرآیند موفق شدن دانش آموزان عزیز سهم دارند، این است که تأمل کنند آیا موفقیت‌های دانش آموزان و افتخارآفرینی‌های آنان را باید یکسره برای مؤسسات کنکور دانست؟ از صداوسیما درخواست می‌کنیم در انتشار و بازنشر چنین تبلیغاتی تأمل بیشتری کند.

هیچ پولی بابت تبلیغات دریافت نکردم

در همین ارتباط، یکی از این رتبه های برتر که در تبلیغات یکی موسسات کنکور شرکت کرده است و علیرضا شاطری رتبه نخست گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی است و کتاب های تستی که مورد استفاده قرارداده است را تبلیغ می کند. او به خبرنگار شبستان می گوید: من برای تبلیغ کتاب های هیچ مبلغی را دریافت نکرده ام.

او ادامه می دهد: در آزمون هایی موسسه کنکور دیگری شرکت می کردم و سال سوم دبیرستان تنها دریک آزمون موسسه ای که تبلیغ آن را در رسانه ملی می کنم، شرکت کردم و از چند کتاب کمک آموزشی این موسسه استفاده کردم.این موسسه از بنده خواست در تبلیغاتش حضور یابم که پذیرفتم.

رتبه نخست کنکور گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک با تاکید بر اینکه هیچ پولی برای تبلیغات دریافت نکردم می گوید: تمام واقعیت ها را در تبلیغ رسانه ملی گفتم. ازم خواستند تا مطالب بیشتری بگویم اما قبول نکردم.

او تاکید می کند: من کار اشتباهی نکردم و واقعیت ها را بیان کردم.

علی رغم تصوری که در اذهان عمومی بر دریافت وجه وجود دارد، صحبت های شاطری نشان می دهد، این موسسات سود جو تر از آن هستند که مبلغی به این افراد پرداخت کنند اما در مقابل با سواستفاده از رتبه های برتر بازار و گردش مالی خود را پررونق تر می کنند.

به هر روی؛ سال هاست موسسات کنکوری گوی سبقت را از وزارت آموزش و پرورش ربوده اند و توانسته اند با صرف هزینه های کلان دانش آموزان زیادی را جذب موسسات و کتاب های کمک آموزشی خود کنند که به گفته ی مسئولان آموزش و پرورش و کارشناسان آموزشی همین مسئله موجب به حاشیه رانده شدن مسایل تربیتی و پرورشی شده است و تلاش ها وزارت آموزش و پرورش برای مقابله با آنان بی فایده بوده است.

تنش هایی که میان وزارت آموزش و پرورش و رسانه ملی وجود دارد برای امروز نیست، بلکه بیش از یک دهه است که مسئولان وزرات آموزش و پرروش به روسای سازمان صدا و سیما نامه می نگارند اما این نامه ها نه تنها بی پاسخ می ماند بلکه هر روز تبلیغ های موسسات و انتشارات کنکوری افزایش می یابد.

پایان پیام/260

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاپید: بن‌گویر با یک کلمه اسرائیل را رسوای عالم کرد