اشرف غنی درخواست‌های استعفا را نپذیرفت


اشرف غنی درخواست‌های استعفا را نپذیرفت

آرمان (/fa/component/roojanews/frame.html?href=http://www.armandaily.ir)-رئیس‌جمهوری افغانستان درخواست استعفای سه تن از مقام‌های ارشد امنیتی این کشور را نپذیرفت. به گزارش ایسنا،...

آرمان-رئیس‌جمهوری افغانستان درخواست استعفای سه تن از مقام‌های ارشد امنیتی این کشور را نپذیرفت. به گزارش ایسنا، به‌نقل از خبرگزاری رویترز، اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان روز یکشنبه درخواست استعفای وزرای دفاع و کشور و همچنین رئیس ارشد امنیتی افغانستان را در حالی رد کرد که پیش‌تر مشاور امنیت ملی افغانستان نیز از سمت خود استعفا کرده بود. هارون چخانسوری، سخنگوی دولت کابل در بیانیه‌ای اعلام کرد: اشرف غنی از سه مقام مسئول درخواست کرده تا به فعالیت‌های خود و وظایفشان ادامه دهند و در جهت بهتر سازی اوضاع امنیتی کشور تلاش کنند. روز شنبه نیز محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان و از شخصیت‌های تاثیرگذار و نزدیک به محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری این کشور از سمت خود کناره‌گیری کرد. در روزهای گذشته بعد از حمله خونین به شهر غزنی، همچنین حمله خونین انتحاری به یک مرکز آموزشی و حمله روز عید قربان به ارگ ریاست‌جمهوری در شهر کابل، کاربران شبکه‌های اجتماعی خواستار استعفای مقام‌های ارشد امنیتی افغانستان از جمله ویس احمد برمک، وزیر کشور، محمد معصوم استانکزی، رئیس امنیت ملی، طارق شاه بهرامی، وزیر دفاع و محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان شدند. روز شنبه محمد حنیف اتمر از سمت خود استعفا داد و اشرف غنی فورا استعفای او را پذیرفت و حمدا... محب، سفیر افغانستان در آمریکا را به جای وی منصوب کرد. گفته می‌شود که اختلاف میان غنی و اتمر در ماه‌های اخیر شدید شده بود، موضوعی که اتمر در استعفانامه خود آن را تایید کرده است.به گزارش بی.بی.سی در خبرنامه‌ای که او به رسانه‌ها فرستاده دلائل استعفای خود را «اختلافات جدی با سیاست‌ها و روش‌های سطح رهبری دولت در عرصه حفظ و تحکیم وحدت و اجماع ملی، تامین صلح و امنیت، مدیریت سیاسی و امور انتخابات، حکومتداری خوب و تحکیم روابط منطقوی و بین‌المللی کشور» در ماه‌های اخیر خوانده است.در خبرنامه ارگ ریاست‌جمهوری نیز از فعالیت گذشته اتمر تقدیر نشده و فقط نوشته رئیس‌جمهور کشور، استعفای مشاور امنیت ملی را منظور کرد و همزمان حمدا... محب را به جای او تعیین کرده است.

معصوم استانکزی

محمد معصوم استانکزی در سال ۱۳۳۷ در شهرستان محمد آغه ولایت لوگر در جنوب افغانستان متولد شد. استانکزی لیسانس خود را در رشته مخابرات از دانشگاه نظامی افغانستان و سند کارشناسی را از دانشگاه کمبریج انگلیس به دست آورده است. استانکزی از سال ۱۳۶۲ الی ۱۳۶۵ به‌عنوان استاد افسران افغان کار کرده و علاوه بر آن وزیر مخابرات افغانستان در دوره حکومت انتقالی بوده است. او یکی از مسئولان اصلی برنامه خلع سلاح در افغانستان بود و در سال‌های اخیر نیز به‌عنوان رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان کار کرده است. استانکزی در سال ۲۰۱۱ همراه با فردی که خود را نماینده گروه طالبان معرفی کرده بود به دیدار برهان‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت و رئیس شورای صلح افغانستان رفته بود که انفجار بمب کارگذاری‌شده در دستار این فرد باعث مرگ ربانی شد. او در تیر ۱۳۹۴ از طرف اشرف غنی به‌عنوان وزیر دفاع نامزد شد که از پارلمان رأی نگرفت و حدود یک سال در این سمت باقی ماند. غنی او را در بهار سال ۱۳۹۵ به‌عنوان رئیس امنیت ملی افغانستان معرفی کرد که از مجلس نمایندگان رأی اعتماد گرفت. استانکزی در بهار ۱۳۹۷ به‌دلیل افزایش ناامنی و کم‌کاری استیضاح شد ولی دوباره به سمتش ابقا شد.

ویس احمد برمک

ویس احمد برمک، که حدود ۴۵ سال عمر دارد، پیش از این در پست‌های وزارت احیا و انکشاف(توسعه) دهات و وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی کار کرده است. او در رشته علوم توسعه‌ای و بازسازی بعد از جنگ، از دانشگاه مطالعات آفریقا و خاورمیانه لندن(SOAS) فوق‌لیسانس دارد. برمک مدتی در دانشگاه کابل نیز تدریس کرده است. در روزهای گذشته بعد از حمله روز عید قربان که ارگ ریاست‌جمهوری نیز یکی از اهداف بود، برخورد برمک با ژنرال محمد صادق مرادی، معاون امنیتی فرمانده پلیس کابل خبرساز شد. او مرادی را «معاون بی‌کفایت» خواند و از او خواست تا بنشیند چون «مزخرف» می‌گوید. مرادی در پاسخ می‌گوید او ژنرال است و بی‌کفایت نیست.

طارق شاه بهرامی

بهرامی در سال ۱۳۴۶ در ولایت لغمان متولد و در سال ۱۳۶۲ بعد از خاتمه مدرسه وارد دانشگاه نظامی کابل شده است. او در سال ۱۳۶۵ از این دانشگاه مدرک کارشناسی خود را گرفته است. او در سال ۱۳۶۷ کورس عالی افسران را سپری و درسال ۱۳۹۳ ازکالج همکاری قرارگاه و فرماندهی انگلیس مدرک نظامی گرفته است. او در سطوح مختلف ارتش افغانستان کار کرده و از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۱ به‌عنوان فرمانده واحد ۴۴۴ نیروهای کماندوی ارتش در ولایت هلمند خدمت کرده است.او همچنین در سال ۱۳۹۴ در شورای امنیت ملی افغانستان کار کرده است.علاوه بر آن او به‌عنوان معاون ارشد امنیتی وزارت کشور افغانستان کار کرده و در سال ۱۳۹۶ به‌عنوان سرپرست وزارت دفاع منصوب و بعد از مجلس نمایندگان افغانستان به‌عنوان وزیر دفاع رأی اعتماد گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06