تغذیه بعد از عمل جراحی: 27 خوراکی مفید در رژیم غذایی بعد از جراحی


تغذیه بعد از عمل جراحی: 27 خوراکی مفید در رژیم غذایی بعد از جراحی

تغذیه بعد از عمل جراحی موضوع مهمی است که پس از پشت سر گذاشتن مراحل سخت عمل جراحی برای سلامت بدن واجب است و داشتن یک سیستم غذایی خوب که ویتامین و مواد مغذی را به میزان کافی به بدن‌تان می‌رساند، دارای اهمیت زیادی است زیرا بدن برای بهبودی نیازهای غذایی بیش‌تری دارد. کارشناسان می‌گویند اکثر آدم‌ها بعد از جراحی نیاز به مکمل ندارند البته در صورتی که...

تغذیه بعد از عمل جراحی موضوع مهمی است که پس از پشت سر گذاشتن مراحل سخت عمل جراحی برای سلامت بدن واجب است و داشتن یک سیستم غذایی خوب که ویتامین و مواد مغذی را به میزان کافی به بدن‌تان می‌رساند، دارای اهمیت زیادی است زیرا بدن برای بهبودی نیازهای غذایی بیش‌تری دارد. کارشناسان می‌گویند اکثر آدم‌ها بعد از جراحی نیاز به مکمل ندارند البته در صورتی که بتوانند غذاهای معمولی مصرف کنند و رژیم غذایی متعادلی داشته باشند.

تغذیه بعد از عمل جراحی: 27 خوراکی مفید در رژیم غذایی بعد از جراحی

در ادامه با یک رژیم غذایی و اصول تغذیه بعد از عمل جراحی آشنا می شویم

تغذیه بعد از عمل جراحی در بهترین حالت باید حاوی مواد معدنی و ویتامین‌ها باشد تا خطر ابتلا به عفونت را کاهش بدهد، روند بهبودی را فزایش دهد، انرژی و قدرت بدنی فرد را بیش‌تر کند و به حفظ وزن و ثبات ذخیره‌ی مواد مغذی کمک کند. یک رژیم غذایی سالم را بر اساس دستورالعمل‌های زیر دنبال کنید تا مواد مغذی را که به طور روزانه نیاز دارید، دریافت کنید.

در این مقاله، ما برخی از بهترین غذاها و مواد مغذی را که پس از جراحی باید مصرف کنید به طور دقیق نشان می‌دهیم، بنابراین اگر می‌خواهید در مورد حقایق مرتبط با سلامتی و بهترین رژیم غذایی و تغذیه بعد از عمل جراحی بیش‌تر بدانید، در این مقاله با ما همراه باشید.

۱. پروتئین

پروتئین اولین ماده‌ی مغذی مبتنی بر تحقیق در رژیم غذایی پس از جراحی است که دوست داریم در این مقاله معرفی کنیم و می‌خواهیم که شما و دیگر خوانندگان‌مان مصرف آن را بع عنوان تغذیه بعد از عمل جراحی مد نظر داشته باشند.

با توجه به تحقیقات صورت گرفته در مورد بهترین خوراکی‌ها و مواد مغذی برای بیماران پس از عمل جراحی، غذاهای غنی از پروتئین در بالای فهرست قرار دارند. اسید آمینه‌ی پروتئین در بازسازی بافت و بهبود زخم نقش بسیار موثری دارد. خوردن غذاهای غنی از پروتئین بلافاصله پس از جراحی، می‌تواند به بهبودی شما کمک کند. بهترین انواع پروتئین را می‌توانید از غذاهایی مانند ماهی، تخم‌مرغ، مرغ، غذاهای دریایی، محصولات لبنی کم چرب، محصولات سویا، گوشت بدون چربی، لوبیا، آجیل و عدس دریافت کنید.

پروتئین نه تنها برای ساختن عضلات است، بلکه همچنین یک ماده‌ی حیاتی برای استخوان‌ها محسوب می‌شود. بنابراین، در صورتی که دچار شکستگی استخوان شده‌اید، مواد غذایی غنی از پروتئین را به وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های‌تان اضافه کنید. کلید اضافه کردن پروتئین بعد از جراحی، در واقع انتخاب منابع مناسب پروتئین است. به جای پروتئین‌های متراکم مانند گوشت قرمز، پروتئین‌های سبک‌تر را انتخاب کنید تا فرایند هضم نیز راحت‌تر صورت بگیرد. این نکته بسیار مهم است زیرا سیستم گوارش شما پس از عمل جراحی کمی کند می‌شود. اگر دچار مشکل در دریافت پروتئین کافی از طریق رژیم غذایی پس از جراحی هستید، افزودن پودر پروتئین به اسموتی‌ها یا نوشیدنی‌ها نیز گزینه‌ی مناسبی است.

در واقع، پروتئین یک ماده‌ی مغذی بسیار مهم است که باید بعد از جراحی به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، پس حتما آن را امتحان کنید!

۲. ویتامین A بهترین تغذیه بعد از عمل جراحی

تغذیه بعد از عمل جراحی: 27 خوراکی مفید در رژیم غذایی بعد از جراحی

براساس یک تحقیق، ویتامین A پس از عمل جراحی به علت تاثیری که روی التیام زخم دارد، بسیار مهم است. ویتامین A از پرتقال و سبزیجات سبز تیره مانند سیب‌زمینی شیرین، هویج، کلم بروکلی، اسفناج و همچنین پنیر، تخم‌مرغ، شیر، جگر، گریپ‌فروت، پاپایا و انبه قابل دریافت است. این غذاها واقعا عالی هستند و شما می‌توانید آن‌ها را برای تهیه‌ی غذاهای خوشمزه مختلف استفاده کنید!

در واقع، این مورد هم یکی از مواد تایید شده توسط تحقیقات صورت گرفته در مورد بهترین مواد مغذی و رژیم غذایی بعد از جراحی است که باید بدانید و سپس اضافه کردن آن را به رژیم غذایی‌تان در نظر داشته باشید، به خصوص اگر می‌خواهید به درستی بهبودی پیدا کنید.

۳. ویتامین C

تغذیه بعد از عمل جراحی: 27 خوراکی مفید در رژیم غذایی بعد از جراحی

بر اساس یک مطالعه، ویتامین C یک مکمل ضروری پس از جراحی است، و اگر می‌خواهید روند بهبودی خود را حمایت کنید، نباید آن را نادیده بگیرید. این ویتامین برای ایجاد یک پروتئین، کلاژن مورد نیاز است و همچنین برای التیام زخم‌های ناشی از جراحی نیز ضرورت دارد. غذاهای غنی از ویتامین C عبارتند از فلفل شیرین، میوه‌های خانواده‌ی مرکبات، سیب‌زمینی، گوآوا، کلم، کلم بروکلی، کیوی، انواع توت‌ها، ملون و گوجه‌فرنگی.

۴. ویتامین D و کلسیم بهترین تغذیه بعد از عمل جراحی

تغذیه بعد از عمل جراحی: 27 خوراکی مفید در رژیم غذایی بعد از جراحی

هنگامی که پای بهترین تغذیه بعد از عمل جراحی به میان می‌آید، نباید از این واقعیت غافل شوید که ویتامین D و کلسیم برای تسریع روند التیام بسیار مهم هستند. ویتامین D و کلسیم مواد مغذی حیاتی هستند که با سلامت استخوان‌ها ارتباط دارند. بنابراین، اگر از شکستگی استخوان رنج می‌برید، سعی کنید مقدار زیادی از این دو ماده‌ی مغذی را به رژیم غذایی‌تان بیفزایید تا استخوان‌های‌تان را تقویت کنید. بهترین مواد غذایی حاوی هر دوی این مواد مغذی عبارتند از محصولات لبنی کم چرب. تمام انواع شیر که با ویتامین D غنی شده‌اند، می‌توانند به جذب کلسیم در بدن‌تان کمک کنند. علاوه بر این، ماست نیز یک منبع عالی از کلسیم محسوب می‌شود. با این حال، این ماده‌ی خوراکی همیشه با ویتامین D غنی نیست، بنابراین باید برچسب روی ماست را بررسی کنید تا مطمئن شوید که با خوردن آن ویتامین D هم دریافت می‌کنید.

۵. ویتامین E و K

تغذیه بعد از عمل جراحی: 27 خوراکی مفید در رژیم غذایی بعد از جراحی

این مورد هم یکی دیگر از موارد ضروری در فهرست بهترین تغذیه بعد از عمل جراحی است که دوست داریم در این مقاله معرفی کنیم تا آن را در اسرع وقت به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. ویتامین E و K ممکن است از مهم‌ترین مواد مغذی در رژیم غذایی پس از عمل باشند. ویتامین E موجود در آجیل، روغن‌های نباتی، شیر، جگر گاو و تخم‌مرغ از بدن شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. و ویتامین K در ماهی، سبزیجات برگ سبز، روغن‌های نباتی و جگر یافت می‌شود و برای لخته شدن خون مناسب است.

۶. فیبر بهترین تغذیه بعد از عمل جراحی

بنابر تحقیقات یکی از بهترین مواد غذایی و مواد مغذی برای رژیم غذایی پس از جراحی که نباید از آن صرف نظر کنید فیبر است. یکی از مشکلات شایع پس از عمل جراحی یبوست است. به منظور اجتناب از این عارضه‌ی ناخوشایند پس از جراحی، باید مقدار زیادی مواد غذایی غنی از فیبر مصرف کنید. برخی از غذاهایی که دارای فیبر زیاد هستند، عبارتنداز آلو، لوبیا، حبوبات، گلابی، سیب و تخم کتان. جوی دوسر و نان تهیه شده از غلات کامل نیز دیگر مواد غذایی دارای فیبر زیاد هستند. برای جلوگیری از یبوست، باید از خوردن برخی مواد غذایی مانند غذاهای خشک یا بدون آب، پنیر و محصولات لبنی، غذاهای فرآوری‌شده، شیرینی و گوشت قرمز اجتناب کنید.

۷. روی

در حالی که تمام مواد مغذی برای روند بهبودی ضروری هستند، روی به دلیل تاثیری که در بهبود زخم دارد، فوق ستاره است. روی یک ماده‌ی معدنی موجود در غذاهای دریایی، گوشت مرغ، گوشت گاو، گوسفند، جگر، آجیل، لوبیا، تخمه‌ی کدو تنبل، صدف و محصولات لبنی است. توصیه می‌شود که این ماده‌ی معدنی را از رژیم غذایی دریافت کنید نه از مکمل‌ها زیرا مکمل‌های حاوی روی می‌توانند باعث استفراغ و حالت تهوع شوند.

این مورد در واقع یکی از مواد مغذی مهم در رژیم غذایی بعد از جراحی است که باید بدانید و از آن استفاده کنید.

۸. آهن بهترین تغذیه بعد از عمل جراحی

پس از جراحی، میزان آهن بدن‌تان بسیار پایین است. بنابراین، مهم است که برای مقابله با این وضعیت، غذاهای حاوی آهن را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. با این حال، مطمئن شوید که بیش از حد آهن مصرف نکنید زیرا ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد.

در این مقاله، بعضی از مواد غذایی و مواد مغذی دیگر هستند که در فهرست بهترین رژیم غذایی بعد از عمل جراحی باید قرار بگیرند. ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا آن‌ها را کشف کنید و سپس بکوشید آن‌ها را برای همیشه به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید!

۹. کربوهیدرات

تغذیه بعد از عمل جراحی: 27 خوراکی مفید در رژیم غذایی بعد از جراحی

کربوهیدرات‌ها منبع اصلی انرژی برای مغز هستند و از بی‌رمق شدن عضلات جلوگیری می‌کنند. کربوهیدرات‌هایی که غنی از فیبر هستند مانند میوه‌ها، غلات، لوبیا، سبزیجات و حبوبات مفید هستند، زیرا می‌توانند از بروز یبوست، که یک عارضه‌ی جانبی ناخواسته‌ی مرتبط با داروهای مسکن است، جلوگیری کنند.

در واقع، این یکی هم از مواد بسیار مهم در رژیم غذایی و تغذیه بعد از عمل جراحی است. پس از عمل جراحی بکوشید میزان مصرف کربوهیدرات را افزایش بدهید تا روند بهبودی‌تان تسریع شود.

۱۰. پروبیوتیک‌ها بهترین تغذیه بعد از عمل جراحی

برای بعضی از عمل‌های جراحی پزشکان آنتی‌بیوتیک را برای جلوگیری از عفونت تجویز می‌کنند. این دارو قطعا روند بهبودی را تسریع می‌بخشد، و در عین حال می‌تواند باعث عدم توازن در سیستم گوارش شما شود. در واقع، آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند هم ارگانیسم‌های خوب و هم ارگانیسم‌های بد را از بین ببرند، بنابراین فلور روده می‌تواند همراه با باکتری‌هایی که ممکن است باعث عفونت شوند، از بین برود. برخی از غذاهای حاوی پروبیوتیک عبارتند از ترشی، ماست دارای ارگانیسم‌های فعال، سوپ میسو، کلم‌ترش و شکلات تلخ. این مواد خوراکی می‌توانند به بهبود فرایند هضم کمک کنند.

در واقع، این مورد هم به خوبی در میان مواد غذایی توصیه شده در رژیم غذایی پس از جراحی می‌گنجد، بنابراین اگر دوست دارید که روند بهبودی‌تات سریع شود، حتما مواد غذایی حاوی پروبیوتیک‌ها را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

۱۱. بتا کاروتن

هنگامی که پای بهترین تغذیه بعد از عمل جراحی به میان می‌آید، باید بتا کاروتن را به طور منظم به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید تا به طور موثر روند بهبودی‌تان را تسریع ببخشید. بتاکاروتن آنتی‌اکسیدانی نقش مهمی در بهبودی بدن‌تان دارد، بنابراین به محض این‌که عمل جراحی انجام دادید، حتما مواد غذایی نارنجی رنگ از جمله کدو تنبل، سیب‌زمینی شیرین و هویج را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، مخصوصا اگر می‌خواهید از روند بهبودی‌تان حمایت کنید.

۱۲. چربی خوراکی بهترین تغذیه بعد از عمل جراحی

چربی‌های خوراکی به شما انرژی می‌دهند و در جذب ویتامین‌های محلول در چربی و واکنش ایمنی دخیل هستند. کارشناسان توصیه می‌کنند چربی‌های مفید برای قلب را از روغن‌های نباتی، روغن زیتون، آجیل، آووکادو و دانه‌ها دریافت کنید. این چربی‌های سالم به بهبود واکنش ایمنی بدن و افزایش سطح انرژی پس از عمل جراحی کمک می‌کنند. در واقع چربی‌های خوراکی هم یکی از بهترین مواردی هستند که باید به رژیم غذایی پس از جراحی اضافه کنید! برای این‌که با مواد مغذی بیش‌تری برای گنجاندن در رژیم غذایی پس از عمل جراحی آشنا شوید، ادامه‌ی این مقاله را بخوانید.

۱۳. غلات کامل

تغذیه بعد از عمل جراحی: 27 خوراکی مفید در رژیم غذایی بعد از جراحی

بنا بر تحقیقات صورت گرفته، غلات هم یکی از بهترین خوراکی‌ها و مواد مغذی برای رژیم غذایی پس از جراحی هستند که باید بدانید، به ویژه افرادی که به تازگی یک عمل جراحی را پشت سر گذاشته‌اند و به دنبال راهی برای حمایت از روند بهبودی خود هستند. غلات کامل منبع خوبی از ویتامین‌ها و همچنین مواد معدنی هستند. حتما در صورت امکان نان تهیه شده از غلات کامل و همچنین غلات صبحانه را مصرف کنید، به جای انتخاب انواع محصولات تصفیه‌شده و”سفید”. برنج راه خوبی برای افزودن غلات کامل به رژیم غذایی روزانه‌تان است. البته مواد غذایی موجود در انواع پردازش‌شده‌ی برنج حداقل است. برای دریافت فیبر و مواد مغذی دیگر، برنج قهوه‌ای یا انواع دیگری از برنج که پردازش‌نشده‌اند را انتخاب کنید. همچنین، به یاد داشته باشید که باید از مصرف برنج سفید پرهیز کنید.

اضافه کردن غلات کامل به وعده‌ی صبحانه بسیار ایده‌آل است. تخم‌مرغ و گوشت گاو نخورید و برای صبحانه نان یا غلات صبحانه، میوه‌ی تازه و نان گندم را انتخاب کنید.

در صورت انجام عمل جراحی روی روده، اطمینان حاصل کنید که قبل از اضافه کردن غلات کامل و محصولات تهیه شده از غلات کامل به رژیم غذایی‌تان، با پزشک مشورت کنید.

۱۴. محصولات لبنی بهترین تغذیه بعد از عمل جراحی

محصولات لبنی منبع خوبی از پروتئین هستند که برای بهبودی در دوران بعد از عمل جراحی بسیار اهمیت دارند. تعداد زیادی از مردم گزارش داده‌اند که خوردن محصولات لبنی منجر به یبوست می‌شود، عارضه‌ی ناخواسته‌ای که پس ازعمل جراحی اتفاق می‌افتد. همچنین شواهدی وجود دارد که خوردن محصولات لبنی باعث افزایش ترشحات ریه می‌شود. بنابراین، اگر از سرفه‌ی مزمن رنج می‌برید، باید در کوتاه مدت از خوردن فراورده‌های لبنی اجتناب کنید.

در صورتی که می‌توانید محصولات لبنی را مصرف کنید بدون این‌که دچار یبوست شوید، بهتر است موارد کم چرب مانند پنیر، شیر و ماست را مورد مصرف قرار بدهید. علاوه بر این، پنیر، خواه کم چرب و خواه نه، باید در حد اعتدال مصرف شود تا معلوم شود که آیا خوردن یا نخوردن آن ممکن است موجب بروز یبوست شود یا نه.

۱۵. سبزیجات تازه

تغذیه بعد از عمل جراحی: 27 خوراکی مفید در رژیم غذایی بعد از جراحی

سبزیجات تازه حاوی فیبر و مواد مغذی هستند و برای بهبودی در دوران بعد از جراحی اهمیت زیادی دارند. اگر چه سبزیجات تازه بهترین گزینه هستند، اما موارد یخ‌زده یا کنسروی نیز می‌توانند مناسب باشند. شما می‌توانید غذاهایی را امتحان کنید که فرآوری نشده‌اند از جمله بروکلی تازه و از خوردن موارد فرآوری‌شده مانند سوپ بروکلی کنسروی پرهیز کنید.

با این حال، یکی از اثرات جانبی ناخواسته‌ی مصرف بیش‌تر از حد سبزیجات، تولید گاز اضافی است. این وضعیت می‌تواند شرم‌آور یا آزاردهنده باشد و باید در عرض ۱-۲ روز به پایان برسد. در صورتی که میزان گاز شدید شد به حدی که در معده سوزش یا فشار می‌کنید، می‌توانید مصرف موارد تازه را کاهش دهید یا از یک داروی از بین برنده‌ی نفخ و گاز استفاده کنید.

۱۶. میوه‌های رنگارنگ بهترین تغذیه بعد از عمل جراحی

استرس جراحی و داروهای مورد استفاده در طول بهبودی ممکن است سبب افزایش تولید رادیکال آزاد شود یا بار اکسیداتیو در بدن ایجاد کند. در حالی که بدن از آنتی‌اکسیدان‌ها برای کاهش این مولکول‌های مضر استفاده می‌کند، این نیاز بدن در حین دوران بهبودی پس از جراحی قطعا بالاتر است. مصرف آنتی‌اکسیدان پس از عمل جراحی با مصرف میوه‌های رنگارنگ از جمله توت‌فرنگی، بلوبری، تمشک، گیلاس و آلبالو، تمشک ایرانی و انار، افزایش می‌یابد. در واقع، این میوه‌ها شامل ترکیباتی به نام آنتوسیانیدین‌ها هستند که نه تنها باعث افزایش قدرت ویتامین C می‌شوند، بلکه همچنین قدرت مویرگ‌ها را بهبود می‌بخشد و همچنین ماتریس کلاژنی را تثبیت می‌کند. علاوه بر این، میوه‌ها دارای مقدار زیادی آب هستند و بنابراین به هیدراته شدن بدن کمک می‌کنند و با آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارند روند بهبودی را تسریع می‌بخشند.

۱۷. فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای یک منبع خوب ویتامین C است به این ترتیب که هر فلفل متوسط ۳۴۰ میلی‌گرم از این ویتامین را به بدن‌تان می‌رساند. ویتامین C به عنوان یک ویتامین محلول در آب شناخته شده‌است و می‌تواند به اتصال عرضی کلاژن کمک کند. کلاژن یک نوع پروتئین در بدن است و در صورتی که برش روی بدن‌تان وجود داشته باشد، این پروتئین به بهبود زخم کمک شایانی می‌کند. با این حال، از آن‌جایی که استرس پس از جراحی می‌تواند ذخایر ویتامین C را کاهش دهد، بنابراین در طول دوران پس از جراحی مصرف این ویتامین بیش‌تر توصیه می‌شود.

در واقع، بنابر تحقیقات صورت گرفته فلفل دلمه‌ای به طور خلاصه یکی از بهترین مواد غذایی و مواد مغذی در رژیم غذایی پس از جراحی است به طوری که ابدا نباید آن را دست کم بگیرید بلکه بکوشید این نوع فلفل مغذی را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

۱۸. قارچ بهترین تغذیه بعد از عمل جراحی

قارچ یکی دیگر از بهترین مواد غذایی برای رژیم غذایی پس از جراحی است که باید بدانید. این ماده‌ی خوراکی همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. یک مطالعه نشان داد در بیمارانی که روزانه ۴ قاشق غذاخوری قارچ خورده بودند، پروتئین‌های التهابی کاهش یافتند. قارچ به صورت کبابی یا سرخ شده عالی است. در غیر این صورت، سعی کنید سوپ قارچ آماده کنید. از قبل سوپ را آماده کنید، و بعد از جراحی، فقط یک کاسه از آن را دوباره گرم کنید.

۱۹. سبزیجات چلیپایی

داشتن یک سیستم ایمنی مناسب می‌تواند به شما این اطمینان را بدهد که بدن در طول بهبودی خود پس از جراحی می‌تواند عفونت را دفع کند. سبزیجات دارای اندول‌ها هستند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. کلم برگ، کلم بروکسل و گل کلم، بعضی از بهترین گزینه‌ها هستند. برای داشتن عطر و طعم عالی و آماده‌سازی آسان، می‌توانید سبزیجات چلیپایی را کمی تفت بدهید و بعد میل کنید. در غیر این صورت، گل کلم له‌شده را به جای سیب‌زمینی پوره‌شده به عنوان یک غذای فوق‌العاده پس از جراحی که مواد مغذی زیاد و کربوهیدرات کم دارد، انتخاب کنید.

در حقیقت، این سبزیجات هم از بهترین‌ها در فهرست مواد غذایی پس از جراحی هستند که ابدا نباید دست کم گرفته شوند. آن‌ها را در ذهن داشته باشید و در صورت لزوم به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

۲۰. آجیل و دانه‌ها بهترین تغذیه بعد از عمل جراحی

تغذیه بعد از عمل جراحی: 27 خوراکی مفید در رژیم غذایی بعد از جراحی

دو مورد دیگر از بهترین غذاها در رژیم غذایی بعد از جراحی که دوست داریم در این مقاله ذکر کنیم، آجیل و دانه‌ها هستند. تخمه‌ی کدو تنبل و دانه‌های کنجد منبع خوبی از روی هستند. همان‌طور که می دانید که روی برای داشتن یک سیستم ایمنی سالم مهم است، بدن برای فعال کردن سلول‌هایی که در سیستم ایمنی بدن دخالت دارند، ‌به روز نیاز دارد. این ماده‌ی معدنی همچنین برای التیام زخم ضروری است زیرا برای سنتز پروتئین و همچنین رشد سلولی فایده‌ی زیادی دارد.

در واقع آجیل و دانه‌ها نیز بعضی از بهترین خوراکی‌های دارای مواد مغذی هستند که به درد رژیم غذایی پس از جراحی می‌خورند. آدم‌های زیادی در جهان این مواد خوراکی را دوست دارند و برای بهبود سیستم ایمنی بدن‌شان آن‌ها را به عنوان بخشی از رژیم غذایی‌شان مصرف می‌کنند.

۲۱. آناناس و پاپایا

آناناس و پاپایا دارای آنزیم‌های پروتئاز هستند که بدن شما برای حل کردن و هضم پروتئین‌ها استفاده می‌کند. این آنزیم‌ها از جمله پاپائین و بروملئین نیز به کاهش التهاب و تورم کمک می‌کنند. اشکال کار این‌جا است که بروملئین در ریشه‌ی آناناس متمرکز است و شما آن بخش را نمی‌خورید. بنابراین مصرف مکمل ممکن است یک انتخاب آسان باشد.

آیا دوست دارید با دیگر مواد غذایی مناسب برای رژیم بعد از جراحی آشنا بشوید؟ ادامه‌ی این مقاله را بخوانید و سپس سعی کنید این غذاها و مواد مغذی را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

۲۲. عدم مصرف غذاهای فرآوری‌شده

این غذاها معمولا بیش از حد پردازش شده و از قبل پخته‌شده هستند، و به همین دلیل تمام مواد سالم‌شان را از دست داده‌اند و مقدار زیادی چربی، نمک و دیگر موارد ناسالم به آن‌ها اضافه شده‌است. مصرف گوشت قرمز بدون چربی، مرغ بدون چربی و پوست و ماهی بعضی از گزینه‌های خوب برای رژیم غذایی دوران پس از عمل جراحی هستند. برخی از نمونه‌های گوشت فرآوری‌شده می‌توانند ماهی‌های یخ‌زده، و ناگت مرغ باشند. حتی غذا‌های رژیمی هم حاوی مقدار زیادی سدیم هستند.

در واقع، مرغ و گوشت بدون چربی هم از بهترین غذاها در رژیم غذایی پس از جراحی هستند، بنابراین باید بعضی از غذاهای فرآوری‌نشده‌ی مناسب را پس از عمل جراحی به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

۲۳. مایعات بهترین تغذیه بعد از عمل جراحی

پس از جراحی، باید مراقب باشید که مصرف مایعات‌تان به اندازه‌ی کافی باشد تا بدن‌تان دچار کم‌آبی نشود و علائم گرسنگی یا سیری را به درستی احساس کنید. برای روز اول در دوران بهبودی یا درست بعد از جراحی، مجاز به مصرف مایعات شفاف خواهید بود. به آرامی آن‌ها را بنوشید. بهتر است هر بار ۶۰ تا ۸۰ میلی‌لیتر مصرف کنید. هنگامی که بدن‌تان مایعات شفاف را تحمل کرد، می‌توانید به مایعات دیگر، از جمله شیر کم چرب یا شیر بدون چربی روی بیاورید.

برخی از انواع مایعاتی که می‌توانید در طول دوران بهبودی بنوشید عبارتند از:

– آبمیوه‌ی شیرین‌نشده

– قهوه یا چای بدون کافئین

– آب گوشت

– شیر بدون چربی

– سوپ خامه‌ای میکس‌شده

– بستنی یخی یا ژلاتین بدون قند

مایعات برای بدن شما در روند بهبود زخم بسیار مهم هستند. آن‌ّها همچنین می‌توانند به جلوگیری از یبوست و از بین بردن سموم از بدن کمک کنند. برای هیدراته نگه داشتن بدن و کمک به عملکرد مناسب آن، روزانه هدف نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان مایعات بنوشید.

۲۴. غذاهای پوره‌شده بهترین تغذیه بعد از عمل جراحی

هنگامی که شما می‌توانید چندین روز مایعات را تحمل کنید، می‌توانید مصرف غذاهای پوره‌شده را نیز شروع کنید. فقط می‌توانید انواع غذاهایی را مصرف کنید که به صورت خمیر صاف یا مایعات ضخیم هستند، و هیچ گونه مواد غذایی جامد ندارند. به منظور پوره کردن غذاهای‌تان، برخی از غذاها را انتخاب کنید که بتوانند به خوبی پوره شوند، از جمله ماهی، گوشت بدون چربی، تخم‌مرغ، لوبیا، میوه‌های نرم و سبزیجات پخته، پنیر کوتاژ. شما می‌توانید این مواد غذایی جامد را با یک ماده‌ی مایع، از جمله شیر بدون چربی، آب، آب گوشت یا آبمیوه‌ی بدون قند میکس کنید.

مهم است که عمل نوشیدن و خوردن را در یک زمان انجام ندهید. شما باید حدود نیم ساعت بعد از خوردن چیزی بنوشید. همچنین به یاد داشته باشید که سیستم گوارشی‌تان ممکن است به غذاهای لبنی یا غذاهای تند حساس باشد، بنابراین اگر می‌خواهید این مواد غذایی را بخورید، آن‌ها را به آرامی و تنها در مقادیر کم مصرف کنید.

تغذیه بعد از عمل جراحی: 27 خوراکی مفید در رژیم غذایی بعد از جراحی

۲۵. غذاهای نرم

بر اساس تحقیقات صورت گرفته یکی دیگر از مواردی که می‌توانیم در فهرست بهترین رژیم غذایی بعد از جراحی معرفی کنیم استفاده از غذاهای نرم است که می‌توانند در طول دوران بهبودی تاثیر بسیار مثبتی داشته باشند.

بعد از چند هفته مصرف غذاهای پوره‌شده، می‌توانید غذاهای نرم را به شکل قطعات نرم و کوچک که جویدن‌شان آسان است، شروع کنید. در طول این مرحله از بهبودی، رژیم غذایی‌تان می‌تواند گوشت چرخ‌کرده یا برش‌خورده، میوه‌های تازه یا کنسروی نرم بدون پوست یا دانه و همچنین سبزیجات پخته‌شده‌ی بدون پوست را شامل شود.

۲۶. مواد غذایی جامد بهترین تغذیه بعد از عمل جراحی

هنگامی که پای بهترین مواد خوراکی برای رژیم غذایی بعد از جراحی به میان می‌آید، نباید مواد غذایی جامد را از یاد ببرید. پس از حدود ۲ ماه، می‌توانید به تدریج به خوردن مواد غذایی جامد روی بیاورید. با این حال، غذاها هنوز هم باید به صورت خردشده باشند. کم‌کم غذاهای معمول‌‌تان را بخورید تا ببینید چه غذاهایی برای‌تان قابل تحمل هستند. همچنین می‌توانید ببینید که آیا هنوز هم با خوردن غذاهای تند یا غذاهایی که دارای بافت ترد هستند، مشکل دارید یا خیر.

در این مرحله، غذاهایی وجود دارند که نباید آن‌ها را بخورید زیرا ممکن است علائم گوارشی ناخواسته‌ای را مانند درد، تهوع و استفراغ ایجاد کنند. این مواد غذایی عبارتند از پاپ کورن، میوه‌های خشک، گرانولا، نوشیدنی‌های گازدار، غذاهای سرخ شده، گوشت‌های سفت، نان و غیره. در طول زمان، می‌توانید برخی از این غذاها را با مشورت پزشک‌تان امتحان کنید.

۲۷. اضافه کردن کالری به رژیم غذایی

در صورتی که مصرف کالری کافی به رژیم غذایی‌تان دشوار است، بهبودی شما پس از عمل جراحی ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. نکات زیر می‌توانند به شما کمک کنند به رژیم غذایی‌تان کالری کافی اضافه کنید و نیازی به خوردن غذای بیش‌تر نداشته باشید. این نوع غذا خوردن فقط برای افرادی که نمی‌توانند کالری کافی مصرف کنند توصیه می‌شود، اما به کسانی که به دنبال یک برنامه‌ی غذایی ایده‌آل هستند و کسانی که می‌توانند پس از عمل نیز خوب غذا بخورند توصیه نمی‌شود. هنگامی که می‌توانید به یک رژیم غذایی سالم بازگردید، مهم است که چربی‌های اشباع و قند را کاهش دهید و تمرکزتان روی مصرف سبزیجات، میوه‌ها و پروتئین‌های بدون چربی باشد.

– استفاده از قند واقعی به جای جایگزین‌های قند.

– به جای پخت و پز با اسپری روغن از خود روغن استفاده کنید

– از خامه‌ی سنگین استفاده کنید، نه خامه‌ی بدون چربی

– به جای اسپری کره‌ی کم کالری از کره‌ی واقعی استفاده کنید

– هنگام مصرف غذاهای آماده از جمله موادغذایی منجمد، انواع پرکالری آن‌ها را هر زمانی که ممکن است انتخاب کنید

– آب نبات مصرف کنید

– پیش از هر چیزی آیتم‌های پرکالری را در بشقاب‌تان قرار بدهید

– در صورت امکان یک نوشیدنی پر از کالری بنوشید

– یک مکمل را به رژیم غذایی‌تان را اضافه کنید

– بین وعده‌های اصلی، میان‌وعده بخورید

– قبل از رفتن به رختخواب یک میان‌وعده بخورید

– سبزیجاتی را انتخاب کنید که کالری بیش‌تری دارند مانند سیب‌زمینی و آووکادو به جای کاهو.

* برای اطمینان از مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی، باید:

– به آرامی بخورید و بنوشید.

چنین توصیه‌ای به این دلیل است که خوردن یا نوشیدن با سرعت زیاد می‌تواند باعث استفراغ، حالت تهوع، سرگیجه، عرق کردن و حتی اسهال شود. بنابراین، غذاهای دارای چربی و قند کم را انتخاب کنید، و قبل یا بعد از هر وعده غذا حدود نیم ساعت صبر کنید و بعد آب بخورید. بیش از ۳۰ دقیقه برای خوردن وعده‌های غذایی‌تان وقت بگذارید و ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان برای نوشیدن یک فنجان نوشیدنی اختصاص بدهید.

– بین وعده‌های غذایی مایعات ننوشید.

نوشیدن مایعات در هنگام غذا باعث تهوع، درد و استفراغ می‌شود. همچنین، نوشیدن مایعات بیش از حد در هنگام غذا خوردن می‌تواند سبب شود که احساس سیری کنید و به این ترتیب دریافت مواد مغذی کافی را در رژیم غذایی با اختلال روبرو کند.

– بهتر است وعده‌های غذایی‌تان کوچک باشند.

شما باید با ۶ وعده غذای کوچک در روز به جای خوردن وعده‌های بزرگ شروع کنید. سپس، به سمت ۴ وعده غذا در روز حرکت می‌کنید و زمانی که رژیم معمول‌تان را دنبال می‌کنید، روزانه ۳ وعده غذایی خواهید خورد. یک وعده غذای ایده‌آل باید شامل یک و نیم فنجان غذا باشد. فقط مقادیر توصیه شده را بخورید و قبل از این‌که کامل سیر شوید، دست از غذا بکشید.

– خوب لقمه‌ها را بجوید.

تکه‌های کوچک از غذای‌تان جدا کنید و سپس آن‌ها را قبل از بلعیدن کاملا بجوید.

– از مواد غذایی دارای قند و چربی زیاد اجتناب کنید.

پس از جراحی، تحمل کردن غذاهایی که قند و چربی زیادی دارند، ممکن است دشوار باشد. بنابراین، از مصرف این خوراکی‌ها، از جمله غذاهای سرخ شده، آب نبات و بستنی اجتناب کنید و آیتم‌های بدون شکر را برای محصولات لبنی و نوشیدنی‌های بدون الکل انتخاب کنید.

مواد معدنی و مکمل‌های ویتامین توصیه‌شده را مصرف کنید. پس از جراحی، سیستم گوارش شما قادر به جذب تمام مواد مغذی از خوراکی‌هایی که می‌خورید، نخواهد بود. بنابراین، باید برخی مکمل‌ها یا مکمل مولتی‌ویتامین را به طور روزانه مصرف کنید. در مورد وضعیت بدن‌تان با پزشک‌ت مشورت کنید.

توصیه‌های رژیم پس از جراحی، بسته به جایی که عمل جراحی انجام می‌شود و وضعیت سلامت خودتان متفاوت است. رژیم غذایی در واقع رویکردی است برای این‌که بازگشت به خوردن غذاهای جامد آسان شود. این‌که چه‌قدر سریع به سمت غذاهای جامد حرکت می‌کنید به بدن‌تان و همچنین تغییراتی که در الگوهای غذایی‌تان اعمال می‌کنید بستگی دارد. با این حال، معمولا خوردن غذاهای عادی ۱۲ هفته پس از عمل جراحی قابل انجام است.

پس از خواندن این مقاله در مورد بهترین رژیم غذایی و تغذیه بعد از عمل جراحی ، امیدواریم که نکات لازم را برای بهبود اوضاع سلامتی‌تان به خوبی فرا گرفته باشید. به طور خلاصه، این فهرست حاوی خوراکی‌ها و مواد مغذی لازم پس از جراحی است که باید بدانید و سپس آن‌ها را به برنامه‌ی غذایی‌تان اضافه کنید. در واقع، ثابت شده‌است که همه‌ی این موارد تاثیر مثبتی در فرایند بهبودی شما پس از عمل دارند بنابراین به دقت آن‌ها را رعایت کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- سارا فیضی

منبع: allremedies

تغذیه بعد از عمل جراحی: ۲۷ خوراکی مفید در رژیم غذایی بعد از جراحی

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان