آموزش گلدوزی دوخت های پایه


این مطلب ، پایه اصلی گلدوزی با دست را آموزش میدهد. یادگیری گلدوزی به اندازه ای که فکر می کنید کار دشواری نیست! با کمی تمرین، به سرعت آن را یاد میگیرید. به علاوه، اگر عاشق هنرهای دستی باشید، میتوانید بعد از یک روز طولانی و خسته کننده در حالی که مشغول تماشای تلویزیون هستید گلدوزی کنید. گلدوزی، کاری آرامش بخش و زیباست-من بیشتر شب ها گلدوزی...

آموزش گلدوزی دوخت های پایه

این مطلب ، پایه اصلی گلدوزی با دست را آموزش میدهد. یادگیری گلدوزی به اندازه ای که فکر می کنید کار دشواری نیست! با کمی تمرین، به سرعت آن را یاد میگیرید. به علاوه، اگر عاشق هنرهای دستی باشید، میتوانید بعد از یک روز طولانی و خسته کننده در حالی که مشغول تماشای تلویزیون هستید گلدوزی کنید. گلدوزی، کاری آرامش بخش و زیباست-من بیشتر شب ها گلدوزی میکنم!

در این جلسه ، من کوک زیر و رو، کوک زیگزاگ، کوک زنجیری، کوک اطلسی، کوک ریشه ، گره فرانسوی و کوک دانه ای را آموزش میدهم. این کوک ها ستون های اصلی گلدوزی هستند-کوک های پیشرفته تری هم وجود دارد. هنگامی که در کوک هایی که در این آموزش آمده حرفه ای شدید، من پیشنهاد میکنم یا با سرچ کردن یا از روی کتاب ها، کوک های مختلف دیگر را هم یاد بگیرید. یاد گرفتن کوک ها اعتیاد آور است.

من سالهاست که گلدوزی میکنم، و پنج سال اخیر این کار را به صورت حرفه ای انجام میدهم و گلدوزی های خودم را طراحی میکنم .

آموزش گلدوزی دوخت های پایه

برای شروع گلدوزی، به موارد زیر نیاز دارید:

کارگاه گلدوزی قیچی نخ سوزن ماژیک قابل حل شدن در آب(با آب پاک میشود)

آموزش گلدوزی دوخت های پایه

کارگاه های گلدوزی انواع مختلفی دارد، هرچند رایج ترین آن ها کارگاه های چوبی و پلاستیکی هستند. میتوانید این کارگاه ها را در اکثر فروشگاه های صنایع دستی پیدا کنید.

یک تکه پارچه را به صورت مربعی بچینید. پارچه باید کمی بزرگتر از کارگاه گلدوزی تان باشد.

برای شروع، پیچ را در بالای کارگاه شل کنید. سپس حلقه ها جدا میشوند. حلقه بیرونی را کنار بگذارید.

(اگر از کارگاه پلاستیکی استفاده میکنید، حلقه داخلی لبه دارد. این لبه میتواند بالای حلقه بیاید و یا در پایین بچسبد. انتخاب با شماست!)

تکه پارچه خود را بر روی حلقه داخلی بگذارید. هنگامی که پارچه را بر روی حلقه داخلی گذاشتید، حلقه ی بالایی را بر روی حلقه ی داخلی فشار دهید. اینگونه پارچه بین دو حلقه حالت ساندویچی پیدا میکند(پارچه بین دو حلقه است.) حالا پیچ بالای حلقه را سفت کنید تا پارچه کشیده شود. این کشیدگی نباید خیلی زیاد باشد چون باعث می شود گلدوزی روی آن سخت شود. هنگامی که پارچه کشیده شد، پیچ را محکم کنید، اما نه آنقدری که نتوانید آن را حرکت دهید! زمانی از این کار خود پشیمان میشود که چند ساعت گلدوزی کرده باشید و انگشتانتان درد گرفته باشد و نتوانید پیچ حلقه را باز کنید. ?

آموزش گلدوزی دوخت های پایه

نخ کردن سوزن ممکن است کمی پیچیده باشد. ساده ترین راهی که من برای این کار پیدا کردم این است که انتهای نخ را کمی مرطوب کنید(بله، آن را در دهان خود قرار دهید.) و آن را بین انگشت شصت و انگشت اشاره بکشید (تا صاف شود). این کار باعث میشود نخ مسطح شود و راحت تر از سوراخ سوزن عبور کند. همچنین : به خاطر بسپارید که نباید نخ را دولایه کنید (مانند گاهی اوقات که برای دوخت و دوز نخ را دو لایه می کنید.) به سادگی نخ را از سوراخ سوزن عبور دهید و بگذارید چند سانتی متر آویزان باشد. انتهای آن را یک گره معمولی بزنید. (و اطمینان حاصل کنید که تکه نخی که بعد از گره هست را بچینید. این کار باعث میشود کارتان مرتب تر باشد! هیچ گاه بیشتر از ۱٫۲۷ سانتی متر را بعد از گره رها نکنید، اگر این کار را بکنید موقع کوک زدن در هم گره میخورد. )

اکثر نخ ها چند رشته ای هستند. معمولا ۶ رشته ای می باشند. برای کارهایی که جزئیات دقیق تر دارند میتوانید رشته های نخ را از هم جدا کنید. بهترین روش برای جدا کردن رشته های نخ، استفاده از ناخن است.

آموزش گلدوزی دوخت های پایه

این کوک مانند کوک خیاطی معمولی است. میتوانید کوک را کوتاه یا بلند و یا به صورت رندوم بر اساس طرحتان ایجاد کنید. من از این کوک برای چارچوب و طراحی استفاده میکنم و یا برای چیزهایی که میخواهم باز و هوا مانند به نظر برسند. این کوک را برای داخل و همه جای کار توصیه نمیکنم زیرا میتواند کمی بیش از حد باز و گشاد باشد.

میتوانید به صورت استاندارد یکی بالا کوک بزنید یکی زیر و یا اینکه سوزن را چند بار فرو کنید تا با یک بار بیرون کشیدن نخ چند کوک ایجاد شود. برای کسانی که در گلدوزی تازه کارند، توصیه میکنم یکی یکی کوک بزنند(یک زیر یک رو) تا زمانی که فاصله مناسب کوک دستشان بیاید. ?

آموزش گلدوزی دوخت های پایه

سوزن را از جلوی پارچه فرو کنید و کوک را به سمت راست ببرید. سوزن را از پشت پارچه به سمت جلو بیاورید، طول کوک به سمت راست باشد و بعد سوزن را از طریق یک سوراخ در کوک اول، پشت پارچه ببرید. (همانطور که در عکس دوم نشان داده شده است) از سوراخی که در انتهای دورترین کوک سمت راست وجود دارد برای بیرون اوردن سوزن از پشت پارچه به جلوی آن استفاده کنید. تا زمانی که یاد بگیرید این کار را تکرار کنید!

میتوانید کوک زیگزاگی را از سمت چپ یا راست ایجاد کنید.-اما سعی کنید اول این کار را از راست انجام دهید تا ریتم کار دست تان بیاید. تا زمانی که طول کوک ها یکسان باشد، عالی به نظر خواهد رسید!

مهمترین چیز در مورد کوک های زیگزاگی این است که مطمئن شوید از سوراخی استفاده میکنید که انتهای کوک قبلی را تشکیل داده و برای شروع کوک بعدی است.

آموزش گلدوزی دوخت های پایه

نگاهی به پشت کوک های زیگزاگی من بیندازید-میبینید همه چیز زیبا و مرتب است. این چیزی است که شما میخواهید. اگر اینگونه کار کنید نخ کمتری مصرف میشود و همه چیز خوب و سازماندهی شده درمی آید. احتمالا با نگاه کردن به تصاویر، بیشتر متوجه این توضیحات می شوید.

آموزش گلدوزی دوخت های پایه

گام ۶ : نحوه ایجاد کوک زنجیری

این کوک، یک کوک تزئینی عالی میباشد. در موارد بسیاری میتواند مانند کوک زیگزاگی به کار رود و کارهای زیادی میتوان با آن انجام داد. من زمانی از این کوک استفاده میکنم که میخواهم چیزی که طراحی میکنم بافت داشته باشد. به عنوان مثال : خامه روی کاپ کیک، بالای درختان، گل ها، حیوانات کرکی و غیره.

برای این کوک، نخ را به سمت بالا میکشید و یک کوک کوچک ایجاد میکنید(بزرگتر از یک دانه برنج نباشد). بعد به وسط کوک برگردید و در فاصله ای کوتاه در مسیر دوخت، به پشت پارچه برگردید. بهتر است که کوک های خود را کوتاه نگه دارید (۰٫۳ سانتی متر تا ۰٫۶ سانتی متر). در غیر این صورت کوک ها کثیف و غیر یکنواخت به نظر میرسند و به اندازه ای که میخواهید مطابق منحنی ها نمیشوند. برای یادگیری بیشتر به تصاویر نگاه کنید.

آموزش گلدوزی دوخت های پایه

گام ۷ : نحوه ایجاد گره فرانسوی

گره فرانسوی برای اغلب کسانی که گلدوزی میکنند مانند یک کابوس است، اما من آن ها را دوست دارم. آن ها بسیار ظریف و زیبا هستند و هیچگاه مشابه یکدیگر نمی شوند. اندازه های آن ها هم بسیار متفاوت است بنابراین میتوانید به روش های مختلفی از این گره ها استفاده کنید.(تصویر را نگاه کنید-ردیف بالا گره های فرانسوی هستند که با شش رشته نخ و با یک بار پیچیده شدن درست شده اند ، ردیف دوم گره هایی هستند که دو بار پیچیده شده اند!)

میتوانید برای وسط گل ها، چشم ها، طرح توپ توپی، و حتی اگر صبور باشید برای ایجاد خطوط از آن ها استفاده کنید. من اغلب برای گذاشتن نقطه در متن از آن ها استفاده میکنم. برای ایجاد یک گره فرانسوی باید مراحل زیر را دنبال کنید :

نخ را به سمت جلو پارچه بیرون بکشید. نخی که بین پارچه و سوزن است را ۱،۲ یا ۳ بار دور سوزن بپیچانید(۱ بار برای گره های کوچک، ۲ بار برای گره های متوسط و ۳ بار برای گره های بزرگ) نخ را محکم نگه دارید تا اطراف سوزن پیچیده شود. با دست دیگرتان، سوزن را در پشت پارچه نزدیک به جایی که نخ بیرون آمده فشار دهید. همچنان نخ را محکم نگه دارید و سوزن را از میان آن بکشید. چندین بار این کار را تمرین کنید تا کاملا یاد بگیرید.

آموزش گلدوزی دوخت های پایه

گام ۸ : نحوه ایجاد کوک ریشه ای

کوک ریشه ای برای ایجاد شاخه، گل و خطوط بسیار مناسب است. برای متن هم بسیار عالی است اما باید برای گوشه های تیز دقیق باشید. کوک ریشه ای مانند کوک زیگزاگی است اما به جای پیوند دادن کوک ها در انتها، درست در کنار آخرین کوک، سوزن را برای کوک بعدی بیرون می کشید.

یک کوک کوچک به اندازه یک دانه برنج ایجاد کنید. سوزن را از سمت راست یا چپ کوک قبلی درون پارچه فرو کنید، درست نزدیک کوک قبلی باشد(به تصویر نگاه کنید.) بقیه کوک ها را از همان سمتی که شروع کرده اید ادامه دهید. خط بکشید و کوک ها را روی آن تمرین کنید-هنگامی که این کار را بدون خط انجام میدهید ممکن است پیدا کردن انتهای کوک قبلی دشوار باشد.

آموزش گلدوزی دوخت های پایه

گام ۹ : نحوه ایجاد کوک اطلسی

کوک اطلسی برای اضافه کردن رنگ های مختلف به گلدوزی بسیار مناسب است-پر کردن حروف و شکل ها و انواع چیزها!

کوک اطلسی به روش های مختلفی ایجاد میشود. میتوانید با کوک زیگزاگی دور یک شکل را ایجاد کنید و بعد با کوک اطلسی درون آن را پر کنید. یا میتوانید بدون استفاده از خط بیرونی فقط با کوک اطلسی شکل ایجاد کنید. و یا میتوانید با کوک زیگزاگی دور شکل را ایجاد کنید و با کوک اطلسی روی آن را بپوشانید تا این ناحیه کمی بلندتر شود. برای تمرین کوک اطلسی، ابتدا یک شکل ساده بر روی پارچه خود بکشید. بعد با استفاده از کوک زیگزاگی ، خطوط دور آن را ایجاد کنید و بعد به سادگی از عقب و جلو شروع به پر کردن شکل کنید(من همیشه در وسط شروع میکنم، این بستگی به سلیقه شما دارد.)

با استفاده از دو روش دیگر دوباره آن را امتحان کنید!

نکته مهم در مورد کوک اطلسی این ها هستند :

تا جایی که میشود به خطوط کناری نزدیک شوید تا شکل زیبا تر شود و پُر تر جلوه کند-شما همیشه میتوانید به عقب برگردید و تکه هایی که خالی مانده را با کوک های مستقیم و دانه ای پر کنید اما ساده تر است که همان اول این کار را انجام دهید.

آموزش گلدوزی دوخت های پایه

گام ۱۰ : نحوه ایجاد کوک مستقیم و دانه ای

شبیه کوک زیر و رو است-فقط شما به دنبال یک خط نیستید! مکان آن بسیار تصادفی است. طول کوک های مستقیم میتواند بسیار متفاوت باشد و برای مناطقی که نیاز به بافت دارد بسیار عالی است. کوک های دانه ای بسیار کوچک هستند.-نیاز به نخ کمی دارد. کوک های دانه ای اغلب برای پر کردن نواحی به کار میرود.
کوک های مستقیم برای کارهای مختلفی به کار میروند.- پر کردن شکل ها، اضافه کردن جزئیات، ایجاد سایه و غیره. برای دیدن مثال ها به تصاویر نگاه کنید.

آموزش گلدوزی دوخت های پایه

امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید و به هنر گلدوزی علاقه مند شده باشید .

آموزش گلدوزی دوخت های پایه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلدوزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طحان نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است