از آنفیلد تا یادگار؛ خاطرات حمیدرضا صدر از جان توشاک / تراکتور؛ شعر جدید بزرگمرد ولزی!


از آنفیلد تا یادگار؛ خاطرات حمیدرضا صدر از جان توشاک / تراکتور؛ شعر جدید بزرگمرد ولزی!

جان توشاک سرمربی تیم فوتبال تراکتورسازی با نتایج خوب هفته های اخیر حالا یک چهره قابل اعتنا در فوتبال ایران است. 

به گزارش "ورزش سه"، حمیدرضا صدر و پژمان راهبر در برنامه "روزی روزگاری فوتبال" به بررسی ابعاد زندگی حرفه ای این مربی نامدار ولزی پرداختند که شاید بد نباشد مکالمه شیرین بین آنها را با هم مرور کنیم.


صدر که دوران نوجوانی او مصادف با روزهای درخشش توشاک در لیورپول به عنوان زوج کوین کیگان در خط حمله این تیم است، خاطرات و نکات جالبی را از جان توشاک به زبان می آورد که شاید بد نباشد این صحبت ها را با هم مروری بکنیم.

صدر: فوتبال ولز بزرگان زیادی داشته؛ در حال حاضر که فوتبالدوستان هم می دانند، گرت بیل ستاره این کشور در سطح جهان است و پیش تر هم رایان گیگز. مارک هیوز و یان راش هم بوده اند و در نهایت جان توشاک که او را با شکل و شمایل خاصی در تیم کاردیف سیتی (پایتخت ولز) به یاد می آوریم.

از آنفیلد تا یادگار؛ خاطرات حمیدرضا صدر از جان توشاک / تراکتور؛ شعر جدید بزرگمرد ولزی!

صدر: در دوره ای که بیل شنکلی بزرگ مربی تیم لیورپول بود، در سال 71-1970 با 111 هزار پوند به لیورپول می آید که رکورد دار باشگاه می شود و از تیم کاردیف خریداری می شود. قد 187 سانتی متری توشاک از آن مهاجمانی تنومند و قدرتمند می شود که مورد توجه شنکلی قرار می گیرد.

صدر: در تیم نیمه اول دهه هفتاد لیورپول توشاک زوج کوین کیگان می شود و ترکیب توشاک و کیگان در تاریخ باشگاه لیورپول و اساسا بعد از جنگ جهانی بهترین زوج می شود. اصولا در سیستم 2-4-4 ترکیب توشاک قدبلند با کیگان کوتاه تر ولی تاکتیکی تر جادویی بود و عصر طلایی لیورپول را رقم زد. ما آن زمان گوشمان به شنیدن نام این دو بازیکن عادت کرده بود. در آن دوره در لیگ انگلیس هر تیم یک تیم تعویضی داشت. به همین دلیل در آن دوران وقتی دروازه بان صدمه می دید، یک بازیکن در چارچوب می ایستاد، که البته این قانون به مرور تغییر کرد. در آن دوران کیگان و توشاک زوجی استثنائی بودند. صحبت این بود که این دو نسبت به هم تله پاتی دارند و البته یک برنامه تبلیغاتی هم برای این موضوع ساختند.

از آنفیلد تا یادگار؛ خاطرات حمیدرضا صدر از جان توشاک / تراکتور؛ شعر جدید بزرگمرد ولزی!

از آنفیلد تا یادگار؛ خاطرات حمیدرضا صدر از جان توشاک / تراکتور؛ شعر جدید بزرگمرد ولزی!

راهبر: فکر می کنم استایل بازی علی دایی بسیار شبیه جان توشاک است و به نظرم این دو شبیه زوج علی دایی و خداداد عزیزی در تیم ملی در زمان مایلی کهن هستند. ما همیشه فکر می کردیم که ترکیب یک مهاجم قلدر و سرزن با یک بازیکن فانتزی و تکنیکی می تواند زوجی استثنائی باشد.

صدر: بله فقط خداداد و دایی در یک باشگاه بازی نکردند که اگر این اتفاق می افتاد احتمالا به ترکیبی جادویی می رسیدند.

صدر: چند عکس برای اینکه نشان بدهیم چقدر این زوج در آن زمان مورد توجه بودند وجود دارند. مثلا عکس بتمن و رابی. که بتمن جان توشاک است و کیگان رابی که روزنامه ها در آن زمان از این دو به عنوان زوجی مرگبار نام می بردند. هنوز هم به بهانه های مختلف این دو را در مراسم های مختلف باشگاه فرامی خوانند. چند سال پیش باشگاه لیورپول 100 بازیکن محبوب باشگاه را معرفی کرد و توشاک در میان 40 بازیکن برتر بود. در آن دوره و پیش از رفتن شنکلی (1974 شنکلی می رود) سه بار قهرمان لیگ یک انگلیس می شوند، دو بار جام یوفا را می برند و جام حذفی را می برند ولی پس از رفتن شنکلی تیم تدریجا تغییر می کند و به 77،78 می رسد که کیگان می رود و توشاک هم به سوآنزی باز می گردد که باشگاهی ولزی است.

از آنفیلد تا یادگار؛ خاطرات حمیدرضا صدر از جان توشاک / تراکتور؛ شعر جدید بزرگمرد ولزی!

راهبر: برایم جالب است که توشاک فوتبال خود را از سال 1965 شروع کرده و در سال 1984 فوتبال خود را تمام کرده؛ به نظرم خیلی جالب توجه است که 19 سال در فوتبال حرفه ای بازی کرده.

صدر: بله این زمانی بیشتر اهمیت پیدا می کند که بدانید مهاجم نوک بوده. کیگان می گوید وقتی توپ به سمت توشاک می رفت می دانستم که توپ را به من می رساند. توشاک 98 گل برای لیورپول می زند که تعداد قابل توجهی است و هر چند خیلی ها لیورپول دهه 80 را با یاش راش، کنی دالگلیش و .. می دانند ولی برای خیلی ها مثل من تیم دهه هفتاد با توشاک و کیگان خیلی هیجان انگیز است.

راهبر: لیورپول تا سال 85 روند رو به جلویی داشت و از سال 85 که فاجعه هیسل و کشته آدم ها رخ داد و تیم های انگلیسی محروم شدند باز هم لیورپول تیم اول انگلیس بود. تیم دست دالگلیش بود و تمام جام ها را می بردند؛ حتی بعد از رفتن یاش راش هم بازیکنانی آمدند که روند ادامه پیدا کرد..

از آنفیلد تا یادگار؛ خاطرات حمیدرضا صدر از جان توشاک / تراکتور؛ شعر جدید بزرگمرد ولزی!

صدر: در مورد رفتن دالگلیش یک بازی در تاریخ لیورپول وجود دارد که با کریستال پالاس 4 بر 4 می شوند؛ این بازی، بازی عجیب غریبی است و بعد از این بازی دالگلیش می رود که بعد سونِس می آید و خیلی ها او را مسئول افت لیورپول می دانند.

صدر: برگردیم به موضوع توشاک. چون این مسائل خیلی عمیق است و به تاریخ باشگاه لیورپول بازمی گردد که نیاز به بحثی جداگانه دارد. توشاک کتاب شعری دارد به نام " Gush it’s Tush"؛ این شاید تنها کتاب شعری باشد که یک فوتبالیست نوشته. توشاک اسپانیایی خوبی دارد چون در آنجا بوده. در اسپانیا به توشاک " بنجامین جان" می گفتند. توشاک در اسپانیا تلاش می کرد اصطلاحات انگلیسی را توضیح دهد و در اسپانیا بسیاری کنفرانس های خبری او را زیاد متوجه نمی شدند.

راهبر: توشاک سه باشگاه در دوران بازیگری. کاردیف که 5 سال در آنجا بوده؛ لیورپول که 8 سال بوده و سوآنزی که 6 سال بوده. اما دوران مربیگری که از 1978 شروع می شود به عنوان بازیکن-مربی کارش شروع می شود. در این مدت خیلی باشگاه عوض کرده.

صدر: اصلا باور نکردنی است انرژی جان توشاک. ولی در سیاهه مربیگری او مهم ترین فصل 89-90 با رئال مادرید است. رئال در آن فصل 107 گل می زند و بازیکنانی نظیر هوگو سانچز، بوتراگوئنو، هیرو از آنجا شروع می کند، برند شوستر آلمانی در خط میانی است و دروازه بان ذخیره تیم لوپتگی بوده است و بعد از یک فصل می رود.

از آنفیلد تا یادگار؛ خاطرات حمیدرضا صدر از جان توشاک / تراکتور؛ شعر جدید بزرگمرد ولزی!

راهبر: چرا فقط یک فصل در رئال مادرید باقی می ماند؟


صدر: رئال همانطور که می دانید باید سریال وینر (همیشه برنده) باشد. در رئال باید برنده دائمی باشید و چون فصل بعد این موفقیت را ادامه نمی دهد و از تیم کنار گذاشته می شود. در سال 98-99 البته بعد از اخراج گاس هیدینگ با پشتوانه کارنامه سابق خود بار دیگر مربی رئال می شود. در آن دوره بازیکنانی نظیر رائول، هیرو، ردوندو و حتی اتوئو وجود داشتند ولی بعد از یازده بازی اخراج می شود و جایش ویسنته دل بوسکه می آید.

راهبر: من فکر می کنم یکی از دلایل اخراج او دو تا باخت شدید مقابل میلان باشد که فان باستن درخشش فوق العاده ای داشت ( در مقطع اول سال 1989). اصلا خیلی جالب است که دوباره به رئال بازمی گردد، چون سبک مربیانی که به رئال رسیدند اصلا شبیه توشاک نیست ولی در آن مقطع رئال به مربیان انگلیسی ها فرصت می داد. یادم است در فوتبال اسپانیا بعداز جام جهانی 1986 زیاد واردات داشت و افرادی مثل ونبلز و چهره های دیگر در اسپانیا فضایی پیدا کردند تا بکهام و برخی بازیکنان دیگر به این لیگ رفتند.

صدر: چون الان این مثال را زدید و بیشتر به بارسلونا بازمی گردد باید بگوییم که این کاتالانیا بوده که سنت گرایی را کنار می گذارد و به بازیکنان خارجی روی می آورد. در اسپانیا زیاد این موضوع شایع نبوده ولی باشگاه بارسلونا به دلیل ترکیب بین المللی که خودش به آن اشاره دارد، خیلی زودتر به بازیکنان خارجی فرصت داده است. در دهه 70 مثلا یوهان کرایوف می آید و ساختار باشگاه را تحت تاثیر قرار می دهد که الان هم روی آن سنگ بنا فعالیت می کنند ولی رئال سنتی تر بوده و از دوره ای که شما اشاره می کنید به مربیان خارجی و این تیم تبدیل می شود. این سوال را می خواهم از شما بپرسم که در فوتبال ایران مسلط هستید، چطور توشاک مربی تراکتورسازی شد؟

از آنفیلد تا یادگار؛ خاطرات حمیدرضا صدر از جان توشاک / تراکتور؛ شعر جدید بزرگمرد ولزی!

راهبر: دلایل زیادی دارد. اول می خواهم در مورد افتخاراتش بگویم. به عنوان مربی رئال سوسیداد کوپا دل ری برده؛ در رئال لالیگا را برده؛ با دیپورتیوو جام حذفی را برده؛ با بشیکتاش دوران موفق نداشته؛ با خزر لنکران سوپرکاپ برده؛ با "وداد کازابلانکا" یک جامی برده که فکر می کنم به لیگ آنها اشاره داد ولی بعد اخراج می شود. فکر می کنم یک دربی را 3-0 می بازد و بعد اخراج می شود.


راهبر: حضور توشاک به اعتبار فوتبال ایران کمک می کند و از توجه رسانه ها این موضوع مشخص است. ایشان انتخاب غیرمنتظره ای بود، چون شخصا فکر می کنم باید دنبال مربیان جوان تر باشیم ولی کاراکتری که دارد می تواند برای شروع لیگ به تراکتورسازی و ساخت دوباهر این تیم کمک کند. می دانم که در تمرینات خیلی دخالت نمی کند و دستیارانش این کار را می کنند. تراکتور در فصل جدید یک بازیکن ژاپنی گرفته، دو بازیکن اسکاتلندی گرفته، اشکان و مسعود را گرفته که کار بسیار مهمی است. به آقای زنوزی اسامی زیادی پیشنهاد شد که در نهایت توشاک انتخاب شد.

صدر: در واقع سومین بریتانیایی بزرگ تاریخ فوتبال ایران است که وارد می شود. اولی آلن راجرز با پیکان وارد می شود که عصر طلایی پرسپولیس را رقم می زند. با پیکان قهرمان می شود و با پرسپولیس ادامه می دهد و بازی 6-0 معروف هم او رایکوف بزرگ را شکست می دهد و بعد فرانک اوفارل است که مربی منچستریونایتد بود و مربی تیم ملی ایران می شود.

از آنفیلد تا یادگار؛ خاطرات حمیدرضا صدر از جان توشاک / تراکتور؛ شعر جدید بزرگمرد ولزی!

راهبر: البته باورش سخت است که الان مثلا مورینیو بعد از جام جهانی مربی تیم ملی ایران می شد.


راهبر: یادم می آید که یک تیم در دهه هفتاد به نام پیام گچ خراسان در فوتبال ایران وجود داشت و دو بازیکن اسکاتلندی خریده بود و یادم می آید در تهران هم مقابل استقلال بازی کردند. این موضوع در آن زمان که اصلا بازیکن نمی آمد خیلی عجیب بود.


صدر: البته باید ببینیم مدیربرنامه هایشان چه کسی بوده (با خنده). جواب من را البته ندادید؛ به نظر شما توشاک چه فرجامی خواهد داشت؟ شما می دانید چه میزان دستمزد برای هر فصل می گیرد؟


راهبر: سخت است در مورد فرجام توشاک صحبت کرد. در مورد مبلغ قرارداد هم فکر نمی کنم کمتر از 800 هزار دلار در سال گرفته باشد. قرارداد سه ساله بسته شده و من نمی دانم اگر بخواهند او را کنار بگذارند، شرایط طبق قراردادی که دارند چگونه خواهند بود. من خیلی دوست دارم که توشاک را از نزدیک ببینم. وقتی تبریز برای دیدنش رفتم، قبول نکردند و گفتند که در هیچ برنامه ای شرکت نمی کند.

از آنفیلد تا یادگار؛ خاطرات حمیدرضا صدر از جان توشاک / تراکتور؛ شعر جدید بزرگمرد ولزی!


صدر: می توانید یک صفحه از شعری که دارد را پرینت بگیرید و از او بخواهید که آن را امضا کند. قطعا او تعجب خواهد کرد چون باورش نمی شود کسی در ایران چیزی در مورد " Gush it’s Tush " بداند. البته در مصاحبه های مطبوعاتی توشاک خیلی گرم است ولی چون به محیط کاملا متفاوت آمده باید خودش به ارزیابی برسد. او نیاز به زمان دارد. او آدمی حرفه ای است و حداقل آدمی مثل جان توشک بی مهابا دل به دریا نمی زند.

از آنفیلد تا یادگار؛ خاطرات حمیدرضا صدر از جان توشاک / تراکتور؛ شعر جدید بزرگمرد ولزی!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...