“طول طبیعی دهانه رحم” چقدر است | اندازه طول سرویکس در هفته های بارداری


“طول طبیعی دهانه رحم” چقدر است | اندازه طول سرویکس در هفته های بارداری اندازه طول سرویکس,طول طبیعی کانال سرویکس و طول طبیعی دهانه رحم طول طبیعی دهانه رحم طول دهانه رحم به طور طبیعی 40 میلی متر است و در طول بارداری کانالیزه باقی می‌ماند و در زمان...

“طول طبیعی دهانه رحم” چقدر است | اندازه طول سرویکس در هفته های بارداری

“طول طبیعی دهانه رحم” چقدر است | اندازه طول سرویکس در هفته های بارداریاندازه طول سرویکس,طول طبیعی کانال سرویکس و طول طبیعی دهانه رحم

طول طبیعی دهانه رحم

طول دهانه رحم به طور طبیعی 40 میلی متر است و در طول بارداری کانالیزه باقی می‌ماند و در زمان زایمان شدید کوتاه شده و دهانه رحم باز می‌شود. در هنگام بارداری طول دهانه رحم بالای 30 طبیعی محسوب می‌شود در زنان کم خطر یا حتی بی خطر طول سرویکس در دوران بارداری به طور متوسط بین هفته های چهاردهم تا سی ام 35 تا 40 میلی متر است.

اندازه طول سرویکس در هفته های بارداری

هفته 8 تا 14 بارداری: حداقل طول سرویکس 28 میلیمتر و حداکثر 56 میلیمتر هفته 15 تا 28 بارداری: حداقل طول سرویکس 26 میلیمتر و حداکثر 52 میلیمتر هفته 29 تا 37 بارداری: حداقل طول سرویکس 27 میلیمتر و حداکثر 52 میلیمتر

نامناسب بودن دهانه رحم به گشاد شدن خودبخودی سرویکس رحم اشاره دارد و علت شایع مشکلات حاملگی در سه ماهه دوم است. به طور معمول بی کفایتی سرویکس در سه ماهه دوم بارداری نشان داده می شود. بیماران در معرض خطر بالای زایمان زودرس شامل موارد زیر می باشند:

ناهنجاری های رحمی قرار گرفتن در معرض دئودیلتیزل بسترول (DES) ترومای قبلی یا جراحی سرویکس قبلی سقط جنین قبلی زایمان زودرس قبلی حاملگی چندقلو اختلال بافت همبند (سندرم Ehlers-Danlos) تست های بالینی آزمایش فیبرونکتین جنین (fFN) در مخاط واژینال: قبل از انجام اسکن مجدد واژن باید انجام شود

طول غیرطبیعی دهانه رحم

کوتاه شدن طول دهانه رحم طیف گسترده‌ای دارد و ممکن است بین 15 تا 25 میلی‌متر متغیر باشد. اما آنچه اهمیت دارد این است که برای بارداری طبیعی تنها طول سرویکس نمیتواند پیش بینی کننده عدم کفایت دهانه رحم باشد.

سونوگرافی واژینال بهترین گزینه

در مطالعه‌ای که روی 59 هزار مورد خانم‌های مراجعه‌کننده به بیمارستان کینگر کالج لندن برای انجام سونوگرافی آنومالی روتین در هفته 6+24-20 انجام شد طول دهانه رحم همه این زنان به روش ترانس واژینال اندازه‌گیری شد و در نهایت مدلی برای تخمین خطر زایمان زودرس پیشنهاد شد.

به‌طور کلی با بررسی مطالعات انجام شده تاکنون، اندازه‌گیری طول سرویکس با سونوگرافی واژینال قویترین فاکتور پیش‌گویی‌کننده منفرد زایمان زودرس بوده است. این روش در تعیین گروهی از بیماران که به طور اخص از پروژسترون سود می‌برند، مفید است.در مطالعات مربوط به سرکلاژ نیز طول سرویکس در پیشگیری از مداخله نابجا مفید بوده است.

سابقه زایمان زودرس قبلی نیز همانطور که پیشتر اشاره شد یک فاکتور دیگر پیشگویی‌کننده زایمان زودرس در حاملگی بعدی است و هر چه این مشکل زودتر و مکررتر رخ داده باشد خطر زایمان زودرس افزایش بیشتری می‌یابد. در حاملگی‌های دو یا چندقلویی بررسی طول سرویکس اثری بر سرنوشت مادر و جنین نداشته است و به طور کلی خطر زایمان زودرس در طول سرویکس 30 میلی‌متر کمتر از 1درصد، در 15 میلی‌متر 50درصد و در 5 میلی‌متر 80 در سه ماهه دوم حاملگی است.

باید توجه داشت که کم شدن طول سرویکس در بیشتر از 28 هفته پیش‌گویی‌کننده زایمان زودرس نیست و در سه ماهه سوم قسمتی از فیزیولوژی نرمال بارداری محسوب می‌شود.

سرکلاژ در بارداری دوقلویی خطرناک است

در دو مطالعه جدید انجام سرکلاژ تنها در زنان با سرویکس کوتاهتر از 15 میلی‌متر در اندازه‌گیری طول سرویکس در سه ماهه دوم در پیشگیری از زایمان زودرس موثر بوده است.بد نیست بدانید که در حاملگی دوقلویی سرکلاژ خطر زایمان زودرس را دو برابر می‌کند و خطر مرگ و میر نوزادی را نیز افزایش می‌دهد.

تست فیبرونکتین جنینی مثبت و سرویکس کوتاه و نیز وجود اینترلوکین 8 در ترشحات سرویکس هر دو نشانگر عفونت و التهاب محسوب می‌شوند و سرکلاژ در این موارد توصیه نمی‌شود. در سرویکس‌های بسیار کوتاه نیز احتمالا فرآیند پاتولوژیک از قبل آغاز شده است و به علت احتمال عفونت سرکلاژ توصیه نمی‌شود.

منبع: niniban.com

loading...
***
loading...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بارداری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر