تولید 340 قلم دارو در کشور/ افزایش امید به زندگی در ایرانیان


تولید 340 قلم دارو در کشور/ افزایش امید به زندگی در ایرانیان

ملک زاده گفت: بیش از 1000 شرکت دانش در حوزه سلامت بنیان موفق به تولید بیش از 340 قلم دارو و 22 محصول بیوتکنولوژی شده اند.

تولید 340 قلم دارو در کشور/ افزایش امید به زندگی در ایرانیانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نوزدهمین جشنواره و کنگره بین المللی رویان که امروز در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، درباره امید به زندگی در ایرانیان،گفت: در حال حاضر امید به زندگی در ایرانیان به بیش از 23 سال افزایش پیدا کرده است؛ در سال 1990 میلادی مرگ‌های زودرس 82 درصد بوده که اکنون این میزان به 57 درصد رسیده است.

وی بیان کرد: در گذشته بیماری‌های واگیردار علت اصلی مرگ و میر افراد بود اما امروزه بیماری‌های غیرواگیر عامل اساسی مرگ و میر افراد می‌باشدو بیماری‌های قلبی و عروقی در تصادفات علت اصلی مرگ و میر افراد را به خود اختصاص داده است.

ملک‌زاده ادامه داد: طبق مطالعه‌ای در استان گلستان مشخص شد که علت اصلی مرگ و میر افراد سکته‌های قلبی و مغزی است و بیماری‌های قلبی و عروقی با افزایش چشمگیری روبرو بوده است؛ 70 درصد ایرانیان چاق و 10 درصد از ایرانی‌ها مبتلا به دیابت هستند؛ همچنین 55 درصد افرادی که بالای55 هستند از فشار خون رنج می‌برند. مصرف نمک در ایرانیان دو برابر مقدار مجاز روزانه است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بیان کرد: در شبکه‌ای که متشکل از 60 دانشکده علوم پزشکی توانستیم نیروی انسانی لازم را فراهم کنیم و این موضوع باعث شد که در سطح جهانی وضعیت مطلوبی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ایران در بین 20 کشور تولید کننده علم جایگاه پانزدهم را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر حدود 746 مرکز تحقیقاتی و 40 پژوهشگاه در کشورمان داریم.

در بین کشورهای اسلامی با تولید 22.3 مقالات ISI، اولین رتبه را داریم، همچنین با راه اندازی موسسه نیماد پذیرای تحقیقات محققان کشورهای دیگر بوده ایم. ما در 10 قطب کشور حداقل یک آزمایشگاه را راه اندازی کردیم.

ملک‌زاده اظهار کرد: ما 200 هزار نفر را در استان گلستان ارزیابی کردیم و از هرکدام از این افراد 25 سی سی نمونه خون، ادرار، مو و ناخن گرفتیم؛ نظام ثبت بیماری‌ها هم در کشور راه اندازی شده که تا کنون 50 بیماری در آن ثبت شده است.
تولید 22 محصولات بیوتکنولوژی در کشور

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بیان کرد: ما در حوزه سلامت بیش از 1000 شرکت دانش بنیان داریم که در این شرکت‌ها بیش از 340 قلم دارو و 22 محصول بیوتکنولوژی تولید شده است.

وی افزود: سلول و ژن‌درمانی در آینده‌ای نزدیک تحولی عظیم را در پزشکی ایجاد می‌کند؛ ما در سال 2017 میلادی برای نخستین بار ژن تراپی را برای سرطان و بیمار‌ی‌های ژنتیکی انجام دادیم.

ملک‌زاده یادآوری کرد:‌ تاکنون 28 هزار و 500 مطالعه ژن تراپی در کشور انجام شده است؛ همچنین تحقیقاتی درباره درمان بیماری‌های هموفیلی و تالاسمی به کمک ژن تراپی در دست انجام است.
انتهای پیام/

نوزدهمین جشنواره و کنگره بین المللی رویان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان