موضوع اب اولویت فعالیت شرکت های تعاون تولید می شود


موضوع اب اولویت فعالیت شرکت های تعاون تولید می شود

ساری- ایرنا- مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری سازمان تعاون روستایی ایران از تهیه آئین نامه جدید شرکت های تعاون تولید خبر داد و گفت: مدیریت آب و فنی بخش کشاورزی مهمترین ماموریت در این آئین نامه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا نادر علیزاده روز چهارشنبه در ششمین روز از هفته دولت در آئین بهره برداری یک انبار 500تنی در شهرستان میاندورود، افزود: شرکت های تعاونی تولید باید اولویت فعالیت های خود را موضوع آب قرار بدهند.
وی با بیان اینکه توجه به بخش فنی و الگوی کشت در فعالیت های شرکت های تعاون تولید روستایی دومین موضوع مهم آنان است، اضافه کرد: همسو با این رویکرد سازمان مرکزی تعاون روستایی برای مدیریت آب و فنی بخش کشاورزی، حمایت های قابل توجهی را در آیین نامه جدید مطرح کرده است.
این مسئول تعاون روستایی ایران گفت: به عنوان نمونه دولت 85درصد از عملیات طرح آبیاری تحت فشار را به صورت کمک بلاعوض پرداخت می کند.
وی با اشاره به اینکه در آئین نامه جدید فعالیت شرکت های تعاون تولید روستایی، تسهیلات با نرخ کم و بلاعوض پرداخت می شود، گفت: اگر چه مشکل سرمایه در گردش مهم است ولی مهمتر از موضوع آب نیست و به همین دلیل از شرکت های تعاون تولید روستایی تقاضا داریم اولویت آنان مقوله آب باشد.
علیزاده با بیان اینکه از 609 دشت مطالعاتی وزارت نیرو در کشور ،310 دشت با محدودیت جدی کم آبی و حتی برخی از دشت ها در حالت اضطرار قرار دارند، گفت: آب تمدن هر کشوری محسوب می شود و تمام روستاها در مناطق منابع آبی شکل گرفته است، پس شرکت های تعاونی تولید باید اولویت خود را موضوع آب قرار بدهند.
این مسئول تعاون روستایی ایران افزود: همچنین اگر شرکت های تعاونی تولید به الگوی کشت توجه نکنند و فشار زیادی را بدون پشتوانه فنی بر اراضی کشاورزی وارد می کنند و با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.
وی از بذر به عنوان مهمترین نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان عنوان کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد که بذر سالم و اصلاح شده می‌تواند راندمان تولید را از 18 تا 25 درصد افزایش دهد، بنابراین تعاونی‌های تولید با ورود به بذر می‌توانند نقش موثری در ارایه خدمات به کشاورزان ایفا کنند.
مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اضافه کرد: نظام بهره‌برداری شامل ساماندهی آب، خاک، گیاه و انسان است که اقدام در این راستا باید مدنظر تعاونی‌ها تولید قرار گیرد.
علیزاده توجه به زنجیره تولیدات کشاورزی محور فعالیت های تعاونی های تولید روستایی عنوان کرد و اظهار داشت: توجه به مسایل فنی شرکت های تعاونی تولید روستایی از جمله انبار ،بهره وری و آموزش و ترویج ضروری است.
وی با بیان اینکه اکنون یکهزارو 370شرکت تعاونی تولید روستایی با سه میلیون و 200هزار هکتار اراضی تحت پوشش فعال هستند، گفت: با کمک وزارت جهاد کشاورزی زنجیره تولید ر ا دنبال می کنیم و بر اساس کشت قالب هر منطقه نیازمندی های شرکت های تعاونی تولید نیز دنبال می شود.
علیزاده تاکید کرد: برای اینکه حمایت فنی ازتک تک کشاورزان را داشته باشیم باید این اهداف از کانال تعاونی های تولید روستایی محقق شود.
وی گفت: کلینیک گیاه پزشکی، استفاده از کارشناسان خبره، تهیه گلخانه، کارخانه خوراک دام، نمایشگاه نهاده های کشاورزی و ماشین آلات از نیازهای جدی شرکت های تعاونی تولید است.
مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: معتقدم برای رسیدن به اهداف مورد نظر باید تمامی امور جهاد کشاورزی را اتحادیه و شرکت های تعاونی تولید بر عهده بگیرند.
علیزاده در عین حال گفت که شرکت های تعاونی های تولید روستایی در کار گروهی موفق نبودند چراکه فاصله بین اعضا و هیات مدیره تعاونی های تولید زیاد است.
وی افزود: اعضا مطالبه گری های خود را از هیات مدیره بدون ترس داشته باشند و آنان نیز از دولت و مسئولان دولتی بخواهند.
علیزاده توضیح داد: تعاونی ها تولید موفق شفافیت مالی باید داشته باشند و موضوع بازرسی نقش مهمی در فعالیت آنان دارد و اعضا همواره باید پاسخگویی را مطالبه کنند.
6990/1899

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی