چرا روسیه مانور نظامی «شرق-2018» را برگزار می‌کند؟


چرا روسیه مانور نظامی «شرق-2018» را برگزار می‌کند؟

تمرینات نظامی گسترده روسیه تحت عنوان ‌«شرق-2018» که بزودی با شرکت مغولستان و چین برگزار می‌شود، باید اتحاد نظامی و سیاسی مسکو و پکن را در شرایط تشدید رویارویی با غرب، به نمایش بگذارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «آر.ب.کا» روسیه امروز در تحلیلی نوشته است: روسیه درصدد اجرای مانور نظامی تحت عنوان «شرق-2018» است که بزرگترین تمرینات نظامی از سال 1981 به این طرف محسوب‌ می‌شود و در آن برای نخستین بار دو کشور مغولستان و چین هم مشارکت خواهند داشت. در واقع مسکو با این اقدام، یک اتحاد نظامی-سیاسی منطقه‌ای بوجود می آورد.

مانور نظامی «شرق-2018» که قرار است از 11 الی 15 سپتامبر (20 الی 24 شهریور ماه) در مناطق سیبری و شرق دور روسیه انجام دهد، گسترده ترین تمرینات نظامی در روسیه از سال 1981 به این طرف خواهد بود. در این تمرینات گسترده نظامی که جنبه بین المللی دارد، حدود 300 هزار نیروی نظامی، 36000دستگاه تانک، زره پوش و دیگر خودروهای نظامی و بیش از 1000 بالگرد، هواپیما و پهپاد شرکت خواهند داشت.

"واسیلی کاشین" کارشناس نظامی و عضو علمی موسسه شرق دور در آکادمی علوم روسیه توضیح داده است که هدف از برگزاری چنین مانور راهبردی، سازماندهی استقرار و مدیریت گروه‌های بزرگی از نظامیان است که مشابه چنین تعدادی در هیچیک از مناقشات نظامی محلی در روسیه مشارکت نداشته‌اند. به گفته وی، در جریان چنین تمریناتی، خلبانان و خدمه تجهیزات نظامی برای مقابله با تهدیدات نظامی، آموزش‌های لازم را دیده و فرماندهان گروه‌های کوچکتر نظامی در ارتباط با ستادهای فرماندهی بالاتر این عملیات را هدایت خواهند کرد.

آمریکا؛ روسیه و چین را به سمت اتحاد نزدیکتر با یکدیگر سوق داده است

لازم به یادآوری است که مقامات ناتو از هم اکنون اعلام کرده‌اند که مانور نظامی «شرق-2018» به منظور آماده سازی ارتش روسیه برای یک مناقشه نظامی گسترده انجام می‌شود. در بروکسل انتظار دارند که روسیه از مستشاران نظامی کشورهای عضو ناتو برای نظارت بر روند این مانورها دعوت کند و قصد دارند با دقت کامل این تمرینات نظامی را زیر نظر بگیرند.

به نوشته این روزنامه، مانور نظامی «شرق-2018» تنها به خاطر بی‌سابقه بودن گستردگی آن اهمیت ندارد، بلکه مسئله این است که این تمرینات نظامی همزمان با «اجلاس اقتصادی شرق» برگزار می‌شود که "ولادیمیر پوتین" و "شی جین پینگ"، رهبران روسیه و چین در آن شرکت دارند. هر دو این رویدادها برای به نمایش گذاشتن و تقویت اتحاد دوجانبه بین مسکو و پکن اهمیت زیادی خواهند داشت.

«اجلاس اقتصادی شرق» برای چهارمین بار در «ولادی‌واستوک» روسیه برگزار خواهد شد. این نشست بین المللی از سپتامبر سال 2015به این طرف همه ساله برگزار شده است. در سال جاری این اجلاس نمادی برای تحقق سیاست بازگشت به سمت شرق خواهد بود که ولادیمیر پوتین پس از آغاز رویارویی روسیه با غرب، از آن سخن به میان آورد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه