موضع جدید عراق به تحریم‌های ضد ایرانی


موضع جدید عراق به تحریم‌های ضد ایرانی

رئیس جمهور عراق با بیان این‌که «برخی از کشور‌ها از جمله ایران، آمریکا، ترکیه و عربستان بر تصمیمات عراق تاثیر گذار هستند» گفت: پایبندی عراق به تحریم‌های آمریکا علیه ایران تنها مربوط به دلار است.

خبرگزاری ایسنا: به نقل از بغداد الیوم، فواد معصوم، رئیس جمهور عراق در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: برخی از کشور‌های خارجی بر تصمیمات عراق تاثیر می‌گذارند، اما این تاثیرالت بصورت تهدید نیست و این‌گونه نیست که بگویند اگر شما این کار را انجام ندهید ما فلان کار را می‌کنیم.

وی افزود: برخی طرف‌ها به آمریکا نزدیک هستند، برخی‌ها به ایران، برخی به ترکیه و برخی دیگر به عربستان. این روابط میان بسیاری از احزاب وجود دارد، اما بصورت تهدید نیست. این روابط تا حدی تاثیر گذار هستند، اما به آن اندازه نیست که بر رسیدن به یک توافق و یا تصمیم تاثیر بگذارد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران و امکان اجرای آن‌ها از سوی عراق گفت: سخت است که به این امر به این شکل نگاه کنیم؛ زیرا نه آمریکا عراق را با این دقت محاسبه می‌کند و نه ایران عراق را جزئی از سیاست آمریکا می‌داند تا برای انتقام از آن تلاش کند. حتی خود آمریکایی وضعیت و روابط میان ایران و عراق را به خوبی می‌دانند، اما مساله که اکنون آمریکا بر روی آن تمرکز دارد مساله دلار و تحویل ارز است.

رئیس جمهور عراق در پایان گفت که پایبندی عراق به تحریم‌ها تنها در رابطه با دلار خواهد بود.

به گزارش ایسنا، فواد معصوم، رئیس جمهور عراق در آخرین موضع خود در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: عراق همسایه ایران است و روابط میان دو کشور جدید نیست بلکه تاریخی است، شرایط عراق و طبیعت روابط و منافع مشترک با ایران باعث می‌شود که پایبندی عراق به تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دشوار کند.

وی پیش از این نیز در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که شرایط فعلی عراق و طبیعت روابط پر منفعت آن با ایران باعث می‌شود که پایبندی بغداد به تحریم‌های آمریکا علیه تهران را سخت کند. عراق در درگیری‌های فعلی نباید با یک طرف علیه طرف دیگری باشد و فشار زیاد بر ایران ممکن است نتایجی به دنبال داشته باشد که بر وضعیت داخلی عراق و دیگر کشور‌ها تاثیر می‌گذارد.

رئیس جمهور عراق اخیرا با ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد دیدار و گفتگو داشته است.

از سوی دیگر حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق اخیرا اعلام کرد که پایبندی عراق در رابطه با مساله جمهوری اسلامی ایران تنها مربوط به عدم معامله با دلار است و این کشور به تمام تحریم‌های آمریکا پایبند نخواهد بود. دولت عراق اجازه نخواهد داد که از خاک این کشور برای تجاوز علیه کشور‌های همسایه استفاده شود. ایران همسایه ما خواهد ماند و برای تحقق منافع ملت‌مان و زندگی در صلح با همسایه‌های‌مان، سیاست ما با همسایگان سیاست باز خواهد بود. ما نگفتیم که به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران پایبند هستیم، اما برخی آن را نادرست نقل کردند، ما گفتیم که به مساله دلار پایبند هستیم و خود ایران نیز به این مساله پایبند است. برخی‌ها به دنبال تخریب روابط میان عراق و جمهوری اسلامی ایران هستند و بسیاری از سخنانی که با تحریف نقل شدند، موجب خدشه‌دار شدن روابط شد. ما روابط خوبی با همسایگان داریم، اما از منافع ملت‌مان دست بر نمی‌داریم و هیچ‌گاه جزیی از حمله ظالمانه علیه یکی از کشور‌های همسایه نخواهیم بود. ما در مساله تحریم‌های ضد ایرانی، ایران را همراهی می‌کنیم، اما مصلحت ملت‌مان اولویت است. ما تصمیمی در رابطه با تحریم‌های ضد ایرانی اتخاذ نکردیم و تنها وضعیت را غیرعادلانه و ظالمانه توصیف کردیم، این تنها یک دیدگاه بود نه یک تصمیم، زیرا ما سختی‌های تحریم‌های اقتصادی را چشیده‌ایم و مخالف تحریم ملت‌ها هستیم.

این درحالی است که وی در اولین واکنش به از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که ما مخالف وضع تحریم علیه ایران هستیم، اما بغداد به منظور حمایت از ملت عراق به این تحریم‌ها پایبند خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس