سندروم سیندرلا چیست؟ در مورد این سندروم چقدر اطلاعات دارید؟ آیا تا به حال فکر کرده اید که آیا شما هم به این سندروم مبتلا هستید یا خیر؟ اگر می خواهید بدانید شما هم در خطر این سندروم هستید، کافی است به این چند سوال صادقانه جواب دهید. به زبان ساده اگر بخواهم تعریفی از این سندروم داشته باشم، باید بگویم افرادی به سندروم سیندرلا مبتلا هستند که بدون داشتن هیچ استقلالی، منتظر هستند پسری با شرایط خیلی خوب، از راه رسیده و آنها را خوشبخت کند. با بخش روانشناسی دکتر سلام همراه باشید تا در مورد سندروم سیندرلا بیشتر بدانید.

5 سوالی که نشان می دهد شما سندروم سیندرلا دارید

آیا شما هم به سندروم سیندرلا مبتلا هستید؟

روزی روزگاری، دختری تنها و بدبخت به نام Cinders ( خاکستر نشین) ، منتظر شاهزاده ای بود که از راه برسد و او را نجات دهد. اما آیا این شروع یک داستان درخشان است؟ ولی این چیزی است که در اکثر زنان پیدا می شود. بدون اینکه هیچ نقشی داشته باشیم، از همان ابتدا و در سنین خیلی پائین، اینطور برایمان برنامه ریزی شده تا باور کنیم که همه چیز روبراه است و سرانجام با رسیدن شریک زندگیمان، جایگاه خودمان را در دنیا پیدا خواهیم کرد. البته، یافتن عشق یا همسر دلخواه و مناسب، هیچ اشکالی ندارد، ولی مشکل از اینجا شروع می شود که به این باور می رسید که این عاقبت شماست و بدون آن شخص، زندگی کامل نیست. هنگامی که از یک مرد برای خود، موجود مقدسی می سازید و احساس می کنید که بدون داشتن او، چیزی را از دست می دهید، آن وقت است که ناامیدی به سراغتان می آید و قدرت شخصی خود را در همان لحظه از دست می دهید. در این لحظه است که سندروم سیندرلا شما را تهدید می کند.

احساس می کنید که کامل شده اید

افسانه ها عجیب و شگفت انگیز هستند و قطعا جایگاه خود را در تکامل و پیشرفت زبان پیدا کرده اند. این مطلب را نویسنده و قصه گوی حرفه ای، Alison L. R. Davies می گوید. او اضافه می کند: “از سن جوانی، با این داستان ها می توانیم ارتباط برقرار کنیم زیرا آنها تنها الگوهای قابل تجسم برای ما هستند. این مسئله زمانی اتفاق می افتد که داستان را برای خود الگو می کنید و همانند شخصیت های آن، رفتار می کنید. “

آلیسون معتقد است که این نوع از داستان ها در رشد و تکامل شخصی، چه مثبت و چه منفی، نقش دارند. وقتی به آسانی با شخصیت داستان که نمادی قوی نیز دارد، ارتباط برقرار کنید، ناخودآگاه، خودمان را درون داستان می بینیم و در مورد اینکه چه کسی هستیم و چگونه می خواهیم زندگی مان را تغییر دهیم، برنامه ریزی می کنیم. او، سیندرلا را یک مثال اصلی معرفی می کند و می گوید: “سیندرلا باید توسط شاهزاده نجات پیدا کند تا به شاهزاده خانمی زیبا تبدیل شود. این تنها یک نمونه است و پیام اساسی این است که وقتی مرد رویاهایتان را پیدا کردید، دیگر همه چیز درست و روبراه خواهد بود.”

5 سوالی که نشان می دهد شما سندروم سیندرلا دارید

شفا دهنده شامانیک، مربی زندگی، Sue Tribe معتقد است “سندروم سیندرلا” راهی برای اجتناب از قبول مسئولیت در اینجا و در این لحظه است. “ما می گوییم که اگر شریک زندگی کاملی داشتم، خوشبخت می شدم و چون شریک زندگی مناسبی نداشتم، به همین دلیل بدبخت هستم “. ناخودآگاه در تلاش برای پیدا کردن کسی هستیم که ما را از ترس تنها شدن یا مستقل شدن، دور کند و به طرز خیلی عجیبی، جذب اینگونه مسائل می شویم. “او معتقد است که این موضوع کمک می کند تا علت بروز سندروم سیندرلا را بفهمیم تا بتوانیم بر آن غلبه کنیم . “این شبیه قرار دادن مرهم بر روی یک زخم می باشد؛ درست است که از زخم مدتی محافظت می کند، اما به تدریج مقدار این مرهم را باید بیشتر کنیم و زمانی می رسد که دیگر باید روی زخم را بخیه بزنیم. “

پس چگونه می توانید با سندروم سیندرلا مبارزه کنید و قدرت خود را پس بگیرید؟

ابتدا، باید تشخیص دهید که آیا واقعا این موضوع شما را تحت تاثیر قرار می دهد یا خیر. به سوالات زیر باید صادقانه پاسخ دهید:

1- آیا شما همیشه در مورد آینده خیال پردازی می کنید؟

2- آیا نظر شما این است که، “اوه اگر آقای Right را ملاقات کنم، همه چیز خوب خواهد شد و آیا پس از آن خوشحال خواهم بود؟

3- آیا احساس می کنید چیزی در زندگی شما گم شده است؟

4- آیا کار خود را به سوی اهداف یا مقاصد خاصی ادامه می دهید؟

5- آیا فکر می کنید داشتن شریک زندگی، شما را جذاب تر و موفق تر نشان می دهد؟

اگر به دو سوال یا بیشتر، پاسخ مثبت داده اید، این احتمال وجود دارد که از سندروم سیندرلا رنج می برید. اما ترس به خود راه ندهید. با توجه به گفته های Alison، راه هایی برای تغییر داستان وجود دارد تا بتوانید از قدرت شخصیت ها بهره مند شوید.

5 سوالی که نشان می دهد شما سندروم سیندرلا دارید

پیشگیری از سندروم سیندرلا

1- توانمندسازی و خیال پردازی

درباره یک افسانه و هر یک از شخصیت هایش که دوست دارید، فکر کنید. به عنوان مثال، سیندرلا . تصور کنید که در سینما و در حال تماشای آن بر روی پرده سینما هستید؛ خودتان را در نقش شخصیت اصلی ببینید و هنگامی که به اوج بحران رسیدید، نمایش فیلم را متوقف کنید. این یک نکته اصلی در داستان است که همان جایی که نیاز به تصمیم گیری می باشد، چیزی اتفاق می افتد، مثلا بروز چندین مشکل غیر قابل حل برای شخصیت اصلی داستان، و بقیه داستان در مورد چگونگی حل این مشکل است. از این جا به بعد، داستان به هر طرفی می تواند کشیده شود. به جای اینکه بقیه فیلم را از طریق آنچه که از داستان می دانید، به پایان برسانید، یک پایان جدید برای فیلم بسازید. به عنوان مثال، برای سیندرلا، چه اتفاقی می افتد اگر هرگز شاهزاده را ملاقات نمی کرد؟ چگونه مشکلاتش را با خواهران بد ذاتش، حل و فصل می کرد و موقعیت خودش را بالا می برد؟ خودتان را در نقش Cinders ببینید، قدرت و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و کارهای سخت و مشکل را انجام ندهید و پویایی و انرژی را به خود بازگردانید. این تصویر را در ذهن خود نگه دارید و فیلم را چندین بار ببینید تا به صورت خودکار بتوانید درباره شخصیت و داستان، فکر کنید.

2- نگاه به داستان از زاویه ای دیگر

یکی دیگر از روش های ساده برای تغییر موقعیت در داستان ها و افسانه ها، این است که داستان را از زاویه دیگری ببینید. به عنوان مثال، تصور می کنیم که سیندرلا به شاهزاده ای نیاز دارد تا او را از یک زندگی سخت، رها کند و تبدیل به شاهزاده خانم شود، اما اگر این طور نباشد چه می شود؟ یک لحظه درباره آن فکر کنید. شاهزاده به یک عروس نیاز دارد، همچنین جویای عشق و در جستجوی فرد مناسبی می باشد. شاید شاهزاده احساس کند که نیاز به همسری دارد تا او را کامل کند و اگر این مورد یافت شود، این دو واقعا جفت یکدیگر هستند.

5 سوالی که نشان می دهد شما سندروم سیندرلا دارید

3- فاکتورهای شاهزاده بودن خود را افزایش دهید

بنابراین نکته اخلاقی داستان این است که ما نیازی نداریم که منتظر فرد کاملی شویم تا بتواند ما را کامل کند. ما به فرد دیگری نیاز نداریم تا به ما کمک کند تا از شرایط خود فرار کنیم یا تبدیل به شاهزاده خانمی شویم. ما باید این واقعیت را قبول کرده و خودمان را تقویت کنیم. هر زمان که احساس می کنید در اینگونه افسانه های قدیمی، در حال غرق شدن هستید، نکاتی که ارائه می شود را به کار ببندید تا به خصایص شگفت آور زنانه خودتان پی ببرید.

چندین بار این جملات را تکرار کنید: “من بدون عیب هستم، من کامل هستم، من عاشق خودم هستم’. در صورت امکان، جلوی یک آینه بروید و این جملات را بگوئید و با یک لبخند خیره کننده، آن را به پایان برسانید.

هر روز صبح که بیدار می شوید، به تمام چیزهایی که آرزوی انجام آنها را دارید، لحظه ای فکر کنید و خودتان را فردی موفق تجسم کنید.

کارهای متفاوتی انجام دهید و مهم نیست که چقدر کوچک باشد. مسیر دیگری را برای به سرکار رفتن، انتخاب کنید، با یک غریبه سلام و احوالپرسی کنید. این تغییرات کوچک اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و به شما کمک می کند تا از زندگی لذت ببرید.

رویاپردازی کنید و خود را یک ستاره درخشان در فیلم تصور کنید و نفر اول ستاره های سینمایی باشید.

از سنگ های قیمتی مانند فیروزه، یا از سنگ یا رنگی که به شما قدرت و انرژی می دهد استفاده کنید تا روحیه مثبت شما افزایش پیدا کند.

افسانه ای که خودتان شخصیت اصلی آن هستید را بنویسید و از آن لذت ببرید و دارای قدرتی سحرآمیز شوید شاید دوست داشته باشید که تمام این آرزوها در دستانتان باشد اما در نهایت به این نتیجه خواهید رسید که بدون آنها، حس بهتری دارید. بنابراین از زندگی خود لذت ببرید و همانند یک پادشاه زندگی کنید و مسئول سرنوشت خود باشید!

5 سوالی که نشان می دهد شما سندروم سیندرلا دارید

چگونه والدین از سندرم سیندرلا در دخترانشان پیشگیری کنند؟

بر والدین واجب است که فرزندان خود را طوری بار بیاورند که بپذیرند زنها هم توانایی انجام کارهای سخت را دارند. به انها یاد دهید برای رسیدن به موقعیت هایی که آرزویش را دارند، منتظر شخص دیگری نباشند. تشویق کردن دختران از کودکی به مسئولیت پذیر بودن، کمک شایانی در مستقل شدنشان خواهد کرد. به انها یاد دهید خوشبختی فقط با آمدن شاهزاده ای بر اسب سفید امکان پذیر نیست. اجازه ندهید دخترانتان با سندروم سیندرلا ، استقلال فردی، مالی و اجتماعی خود را از دست بدهند.