سوگل خلیق: بازیگر و تماشاگر هر دو درگیر مشکلاتِ گرانی‌اند/باوجود فشار اقتصادی باید تولید تئاتر را ادامه دهیم


سوگل خلیق: بازیگر و تماشاگر هر دو درگیر مشکلاتِ گرانی‌اند/باوجود فشار اقتصادی باید تولید تئاتر را ادامه دهیم
سوگل خلیق (بازیگر تئاتر) با اشاره به تاثیر شرایط اقتصادی کشور روی همه شئون زندگی، گفت: در چنین شرایطی نه تنها تئاتر، بلکه بسیاری از امور دیگر که روزگاری ضرورت محسوب می‌شدند هم از زندگی و سبد کالای خانوار خارج شده است. با این وجود معتقدم حتی تحت فشار اقتصادی و کمبود مخاطب هم باید ساخت و تولید تئاتر را ادامه دهیم چون تئاتر و به‌طورکلی فرهنگ و هنر اموری جدی و بر آینده کشور و مردمانش اثرگذارند.

سوگل خلیق در گفتگو با ایلنا، با اشاره به حضورش در اجرای مجدد نمایش «روزهای بی‌باران» به کارگردانی امین بهروزی پس از دو سال که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است، گفت: این نمایشنامه دو سال پیش در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت و با استقبال خوبی مواجه شد. باتوجه به نو بودن قصه و حرف‌هایی که می‌زند، تیم اجرایی این نمایش تصمیم گرفت بار دیگر نمایش «روزهای بی‌باران» را در یک سالن نمایش روی صحنه ببرند.

خلیق؛ جذابیت متن «روزهای بی‌باران» را در درجه اول سادگی‌اش خواند و گفت: این قصه، در عین همین سادگی درباره چیزی حرف می‌زند که همه ما روزانه در جایی از زندگی‌مان با آن مواجه می‌شویم. کلیت متن جدا از شاعرانگی و داستان عاشقانه، روایتگر آن «بله و نه»های مهم زندگی است که در برابر یک اتفاق یا شخص قرار است بگوییم. این موقعیت‌های مشترک، باعث می‌شود مخاطب خودش را به‌جای شخصیت‌های نمایش و قصه‌شان ببیند و به نظرم دلیل اهمیت نمایشنامه همین است که هرکسی بالاخره در قصه یکی از این آدم‌ها خودش را پیدا می‌کند.

این بازیگر تئاتر و سینما، با اشاره به اینکه فرمول ثابتی را برای انتخاب نقش دنبال نمی‌کند و معیارهای مختلفی را مدنظر قرار می‌دهد، گفت: گاهی این معیار چالش بازیگری است؛ وقتی آنقدر کاراکتر از خودم دور است که نیاز به دویدن دارد تا به آن برسم برایم جذاب می‌شود. گاهی هم برعکس، آنقدر به من نزدیک است و خودم را در آن شخصیت می‌بینم که برایم جذاب می‌شود. اما مواقعی هم هست که جدای از این عوامل، مجموعه گروه به دل می‌نشیند و از قبل می‌توانم پیش‌بینی کنم که کار موردنظر چه حسی را در دل مخاطب ایجاد می‌کند. همه این عوامل مرا به پذیرفتن نقش ترغیب می‌کنند.

خلیق ادامه داد: در «روزهای بی‌باران» شاعرانگی، عاشقانگی و اینکه خودم را در متن پیدا می‌کردم برایم جذاب بود و فکر می‌کنم بابت همین نزدیکی و سادگی قابل پیش‌بینی‌اش بود که تماشاگر را هم توانست جذب کند.

او که در سریال «نجوا» که به تازگی فیلم‌برداری آن به اتمام رسیده هم بازی کرده است، گفت: در این سریال نقش دختری را هم سن و سال خودم ایفا می‌کنم که در موقعیت ویژه‌ای قرار می‌گیرد که برای خیلی از افراد اتفاق نمی‌افتد و دقیقا برای همین قرارگیری در این موقعیت جذاب بود که بازی در این نقش را پذیرفتم.

این بازیگر تئاتر و سینما با اشاره به فعالیت در سه عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: تحت هر شرایطی برایم تئاتر در اولویت است. هرچند تئاتر از نظر مالی نمی‌تواند من را به عنوان بازیگر تامین کند اما براساس علاقه همیشه اولویت اولم تئاتر بوده و بعد سینما. در مورد تلویزیون هم اگر در کل اتفاق ویژه‌ای در کارگردانی یا فیلمنامه باشد قطعا دلم می‌خواهد در آن تجربه سهیم باشم.

سوگل خلیق: بازیگر و تماشاگر هر دو درگیر مشکلاتِ گرانی‌اند/باوجود فشار اقتصادی باید تولید تئاتر را ادامه دهیمسوگل خلیق و سجاد افشاریان در صحنه‌ای از نمایش «روزهای بی‌باران»

او همچنین با اشاره به وضع اقتصادی عموم مردم و نگرانی از کم شدن تماشاگران تئاتر گفت: واقعیت این است که مشکل اقتصادی متعلق به صنف خاصی نیست. ما هم به‌عنوان بازیگر وقتی صبح از در خانه پایمان را بیرون می‌گذاریم تمام این مشکلات یکجا به صورتمان می‌خورد و تا شب که برگردیم به خانه درگیرش هستیم.

خلیق ادامه داد: دوستی درباره قیمت بلیت تئاتر برایمان نوشته بود چه اتفاقی در این دو سال برای بازیگران این کار یا خود اجرا رخ داده که آنقدر قیمت بلیت نسبت به اجرای دو سال پیش باید بالاتر برود؟ به نظرم باید یادمان باشد که همه تحت تاثیر این فشار اقتصادی هستند و این مساله دو طرفه است؛ هم برای کسی که کار تئاتر می‌کند هم کسی که به تماشای آن نمایش می‌آید. ساده‌ترین کاری که در این شرایط از گروه اجرایی برمی‌آید اقداماتی مانند تخفیف گروهی و تخفیف‌هایی برای دانشجویان و... است.

بازیگر نمایش «روزهای بی‌باران» یادآور شد: این شرایط صرفا مخاطب کالای فرهنگی را تحت تاثیر قرار نداده بلکه بر تمام شئون زندگی ما اثر گذاشته است. در چنین شرایطی نه تنها تئاتر، بلکه بسیاری از امور دیگر که روزگاری ضرورت محسوب می‌شدند هم از زندگی و سبد کالای خانوار خارج شده است. با این وجود عمیقا معتقدم بهتر است کار فرهنگی ادامه داشته باشد. حتی تحت فشار اقتصادی و کمبود مخاطب باید ساخت و تولید تئاتر را ادامه دهیم چون تئاتر و به‌طورکلی فرهنگ و هنر اموری جدی و بر آینده کشور و مردمانش اثرگذارند.

وی در پایان صحبت‌هایش ضمن تقدیر از عوامل اجرایی پردیس تئاتر شهرزاد عنوان کرد: «پردیس تئاتر شهرزاد» یکی از سالن‌های حرفه‌ای و بانظمی است که کار کردن در آن، در مقام بازیگر برای من تجربه بسیار لذت‌بخشی بود. تیم اجرایی و مدیریت این مجموعه نهایت تعامل و همکاری را با ما دارد که معتقدم اتفاق ویژه‌ای در بخش خصوصی به شمار می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟