پنجمین جایزه هنری غدیر اهدا شد


پنجمین جایزه هنری غدیر اهدا شد
به گزارش خبرنگار ایرنا در این دوره از جایزه هنری غدیر از نصرالله افجه‌ای خوشنویس نام‌آشنا برای خلق آثاری با موضوع امام علی(ع)، حجت ‌الاسلام سیدجمال‌الدین دین‌پرور محقق و رئیس بنیاد نهج‌البلاغه برای مجموعه آثار پژوهشی در حوزه غدیر و سیره امیرالمومنین علی(ع) و اصغر همت بازیگر سینما و تئاتر برای ایفای نقش مروان در سریال امام علی(ع) تجلیل شد.
همچنین از ابراهیم حسن‌بیگی برای نگارش رمان «قدیس» که با نگاهی تاریخی به حدود پنج سال حکومت و خلافت حضرت علی(ع) می ‌پردازد، حسام‌الدین سراج خواننده موسیقی سنتی ایرانی برای قطعه «حضرت خورشید» با آهنگسازی فواد حجازی و شعر عبدالجبار کاکایی در مدح و منقبت امام علی(ع) تجلیل به عمل آمد.
این آیین شامگاه چهارشنبه در محل موزه هنرهای دینی امام علی(ره) در خیابان ولی عصر(عج)، روبه روی بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد.

*هویت ایرانیان و محبت علی(ع)
احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این آیین با اشاره به اینکه بخش مهم انسجام بخش هویت ایرانی نام، سیره، رفتار و گفتار حضرت علی(ع) است اظهارداشت: محبت ایرانیان به حضرت علی (ع) در حوزه های داستانی، شعر و فرهنگ عامه قابل بررسی است؛ اینکه ایرانیان محبت علی(ع) را انتخاب کرده، سر و جان در راه حضرت فدا می کردند و دلشان با او پیوند پیدا کرده است ریشه های تاریخی دارد.
وی افزود: هویت ایرانیان با محبت حضرت علی(ع) شکل می گیرد و این موضوع ارتباطی با مذهب، مسلمان و غیرمسلمان، مسیحی، کلیمی و .. ندارد.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نامگذاری سال 79 به نام سال حضرت علی(ع) از سوی رهبر معظم انقلاب اظهارداشت: در این سال نمایشگاهی از هنرمندان غیرمسلمان ایرانی با موضوع حضرت علی(ع) برگزار کردیم و مقرر شد 110 اثر را به نام حضرت جمع کنیم.
وی اضافه کرد: بیش از این تعداد اثر گردآوری شد و در نهایت 110 اثر موزه ای از روایات هموطنان کلیمی، زرتشتی و ارامنه از حضرت علی(ع) به نمایش درآمد.
مسجد جامعی با بیان اینکه ما مشکل کلام داریم و گاهی دچار کلام زدگی می‌شویم گفت: کلامی موثر است که با عمل همراه می شود و براساس روایات تاریخی، حضرت علی(ع) زمانی که از عدالت می گوید خود را خرج عدالت می کند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نام حضرت علی(ع) حداقل بر 300 نقطه کشور نهاده شده اظهارداشت: یکی از نقاط چشمه علی است که متاسفانه خشک شده، این چشمه قرن ها آب داشت، نام حضرت علی(ع) به این دلیل بر این چشمه نهاده شده بود که برکت داشته باشد؛ بنا بر آداب و رسوم روزهای پایان سال و آغاز سال نو در چشمه علی، آیین قالی شویان برگزار می شد و علت این بود که چون این آب به نام حضرت علی(ع) است، شستن قالی در آن برکت را به خانه ها می آورد.

**45 ویژه برنامه غدیری
سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران نیز به عنوان بانی این آیین برگزاری جایزه هنری غدیر را جزو افتخارات این سازمان عنوان و بیان کرد: با توجه به تاکید آموزه های دینی بر بزرگداشت روز غدیر، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران علاوه بر بزرگداشت این روز، تجلیل از بزرگان و اصحاب فرهنگ و هنری که در حوزه زنده نگه ‌داشتن و ترویج نگاه و سیره امیرالمومنین علی(ع) نقش داشته اند را در برنامه های خود مورد توجه قرار می دهد.
وی گفت: این سازمان در دهه امامت و ولایت علاوه بر نکوداشت استادان در حوزه غدیر 45 برنامه فرهنگی هنری را در فرهنگسراهای مختلف برگزار کرد.
اوحدی با اشاره به برگزاری ویژه برنامه «نقالان علوی» به مدت پنج شب در میدان آیینی امام حسین(ع) افزود: هر شب بیش از یکهزار و 500 شهروند در این میدان حضور یافتند و از این برنامه ها بهره مند شدند.

** از رمان قدیس
ابراهیم حسن‌ بیگی نویسنده رمان قدیس نیز در این آیین با اشاره به چگونگی نگارش این کتاب گفت: بعد از رمان حضرت محمد(ص) که سال 84 انتشار یافت دغدغه ای در من ایجاد شد تا درباره حضرت علی(ع) هم اثری منتشر کنم که بعد از وقایع سال 88 احساس کردم شیوه حکومت داری، سخنان، عدالت جویی و حق طلبی ایشان در جامعه مورد تشکیک واقع شده است.
وی افزود: هر چقدر از سال 57 فاصله می گرفتیم حضرت علی(ع) و رنگ و بوی نهج البلاغه ایشان در جامعه کمتر شده بود، نهج البلاغه ای که ما نسل انقلابی از آن به عنوان منشور انقلاب یاد می کردیم.
حسن بیگی با بیان اینکه برای نگارش رمان درباره حضرت علی(ع) سه سال مطالعه و تحقیق کردم تا اثری صرفا زندگی نامه ای نباشد اظهارداشت: در قدیس، حضرت علی(ع) نقش اول داستان را ندارد بلکه نقش اول از آن یک کشیش مسیحی است.
وی با اشاره به اینکه تلاش کرده ام حضرت را از زبان و نگاه نهج البلاغه معرفی کنم و می توان گفت این رمان عصاره ای از نهج البلاغه است، گفت: یک پنجم متن این رمان 300 صفحه ای متون انتخاب شده از نهج ابلاغه است که حضرت علی(ع) مستقیم با خواننده سخن می گوید.
این نویسنده اظهارداشت: خلاصه رمان قدیس در قالب کتاب «ناقوس ها به صدا در می آیند» نیز سال گذشته برای نسل جوان منتشر شد.

**روایتی از سریال امام علی(ع)
محمد بیک زاده تهیه کننده سریال امام علی(ع) نیز در این آیین با بیان چگونگی ساخت این سریال اظهارداشت: سال 68 متنی را به نام «همچون خاری در گلو» برای تولید در اختیارم گذاشتند که منطبق بر تاریخ طبری بود و در آن جای تشکیک بسیار است.
وی افزود: اعلام کردم اگر قرار است برای حضرت علی(ع) اثری ساخته شود باید منطبق بر تحقیق و پژوهش باشد که موافقت شد و حدود 68 اثر از منابع اهل سنت و تشیع مطالعه و ترجمه شد اما اساس کار کتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانیه» نوشته جرج سمعان جرداق و «امام علی بن ابیطالب (ع)» اثر عبدالفتاح عبدالمقصود بود که به دنبال آن، سناریو آماده شد و به تایید بسیاری از علما نیز رسید.
وی با بیان اینکه ادبیات و زبان سریال امام علی(ع) مبتنی بر تاریخ ابوالفضل بیهقی بود گفت: اکنون بسیاری از آثار به دلیل بی توجهی به زبان، ماندگار نمی شوند، وقتی از شغل های مختلف و بدون تخصص به فیلمسازی ورود می کنند در نهایت وضعیت سینما نابسامان می شود و مخاطب به سمت تماشای سریال های ترکیه ای می رود.
بیک زاده افزود: سریال امام علی(ع) طی 19ماه با عشق، علاقه و دانش، فیلمبرداری شد اما برخی اختلافات درون سازمانی سبب گشت سال 75 پخش شود.

به گزارش ایرنا شعرخوانی فاطمه نانی زاده و عبدالجبار کاکایی و اجرای قطعه هایی توسط عباس شیرخدا از دیگر بخش های این آیین بود.
همچنین نمایشگاهی از آثار هنرمندان عرصه‌های مختلف با موضوع حضرت امیرالمومنین(ع) در حاشیه این آیین برپا شد.

داود میرباقری خالق سریال امام علی (ع)، فرهاد فخرالدینی موسیقیدان و رهبر ارکستر، سیدمهدی شجاعی محقق و نویسنده، صدیق تعریف خواننده سنتی، حمید عجمی خوشنویس، مبدع خط معلی، داریوش ارجمند ایفاگر نقش مالک اشتر سریال امام علی(ع)، عبدالله اسکندری طراح و چهره‌پرداز، محمد اصفهانی آهنگساز و خواننده و غلامرضا سازگار شاعر و مداح اهل بیت بخشی از چهره‌هایی هستند که در چهار دوره پیشین از آنان در این زمینه تجلیل شده است.
تهرام/7245/ 1008
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید