قاچاق چوب در جنگل های مازندران دو برابر شد


قاچاق چوب در جنگل های مازندران دو برابر شد

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران میزان برداشت قاچاق چوب از جنگل های مازندران را بسیار بیشتر از مقدار کشفیات دانست و برای مقابله با آن خواستار ورود مردم به این عرصه شد.

به گزارش جماران؛ فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ( منطقه ساری) گفت که آمار کشف چوب قاچاق از جنگل های این خطه شمال کشور در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 برابر رشد کرد.

سرهنگ حسینعلی خورشیدی افزود که در پنج ماهه سال جاری 226 متر مکعب چوب جنگلی از قاچاقچیان در حوزه زیر پوشش منطقه ساری کشف شد.

وی آمار کشف چوب قاچاق جنگلی در مدت مشابه سال گذشته را حدود 116 متر مکعب اعلام کرد.

بر اساس آمار رسمی هر اصله درخت حدود 1.5 تا 1.7 متر مکعب چوب دارد.

سرهنگ خورشیدی میزان برداشت قاچاق چوب از جنگل های مازندران را بسیار بیشتر از مقدار کشفیات دانست و برای مقابله با آن خواستار ورود مردم به این عرصه شد .

وی افزود: یگان حفاظت منابع طبیعی حدود 300 نیرو دارد که باید افزون بر یک میلیون هکتار از مساحت جنگلی و مرتعی را تحت نظارت بگیرند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی منطقه ساری همچنین گفت که در پنج ماهه امسال حدود یکهزار و 223 کیلواستر چوب و 6 تن زغال قاچاق نیز در منطقه زیر پوشش ساری کشف شد.

سرهنگ خورشیدی مهم ترین معضل در برخورد با قاچاقچیان چوب را در این خطه شمال کشور تغییر شیوه کاری آنان به دنبال اجرای طرح تنفس جنگل اعلام کرد.

اجرای این طرح 10 ساله از پاییز سال 96 آغاز شد و قرار است در یک دوره سه ساله با پایان یافتن تمامی قراردادهای برداشت چوب ، کامل شود.

مدیرکل یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران منطقه ساری توضیح داد: تا پیش از اجرای طرح تنفس در جنگل های شمال بیشترین قاچاق از طریق خودروهای باری بود ولی با اجرای این طرح و تنگ تر شدن حلقه حفاظتی جنگل، قاچاق چوب به وسیله خودروهای شخصی و سواری و حتی خودروهای حامل لبنیات انجام می شود.

وی افزود: ریز شدن شیوه قاچاق چوب در مازندران ، شناسایی قاچاقچیان را دشوار تر از گذشته کرد.

استان مازندران حدود 24 میلیون هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و 700 هزار هکتار آن عرصه های طبیعی اعم از جنگل و مرتع است.

برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران 2 اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارد که منطقه ساری حدود 71 درصد و نوشهر حدود 29 درصد این عرصه ها را مدیریت می کند.

استان مازندران در مجموع حدود 54 درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری