غیرت رئیسعلی دلواری مقابل 5 هزار نیروی بریتانیا از ایران دفاع کرد


غیرت رئیسعلی دلواری مقابل 5 هزار نیروی بریتانیا از ایران دفاع کرد

ارتش بریتانیا با 5000نیرو به بنادر جنوب هجوم آورد اما جوانان با غیرتی چون رئیسعلی و خالو حسین دشتی با خون خود و افراد انگشت شمار دربرابر ارتش کلاسیک انگلیس از خاک و ناموس ایران دلیرانه دفاع کردند که قوای بیگانه هرگز نتوانست بر این جوانان پیروز شود و 9ماه کل شهر بوشهر در محاصره دلیران تنگستان بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از سپاس؛ ۱۲شهریور یاد سردار بزرگ جنوب رئیسعلی دلواری که زیر پرچم اجنبی نرفت و خون خود را نثار سربلندی ایران کرد گرامی باد به همین مناسبت بخشی از زندگی نامه این سردار رشید در ادامه می خوانیم.

وی درسن کودکی استعداد زیادی در سوار کاری و تیراندازی داشت با اینکه سواد نداشت اما دنیا و بریتانیای کبیر شگفت زده شجاعت این شیر مرد ایرانی شدند و با هجوم بی رحمانه قوای بیگانه در جنگ جهانی اول از شمال شوروی و جنوب انگلیس و غیره و دولت بی کفایت و قوای ضعیف محمد علی شاه قاجار فرصت مناسبی برای استعمار ایران بود.

ارتش بریتانیا با ۵۰۰۰نیرو به بنادر جنوب هجوم آورد اما جوانان با غیرتی چون رئیسعلی و خالو حسین دشتی با خون خود و افراد انگشت شمار دربرابر ارتش کلاسیک انگلیس از خاک و ناموس ایران دلیرانه دفاع کردند که قوای بیگانه هرگز نتوانست بر این جوانان پیروز شود و ۹ماه کل شهر بوشهر در محاصره دلیران تنگستان بود.

انگلیس مجبور شد ۲۰۰۰۰هزار نیروی کمکی از هند و عراق راهی خلیج همیشه فارس کند اما شبیخون ها و جنگ های پارتیزانی جوانمرد دلوار آنان را ناکام می گذاشت و وقتی ارتش کلاسیک انگلیس شکست های مفتضحانه ای از این شیرمرد دلواری می خورد تصمیم گرفتندبا بمباران ناجوانمردانه روستای دلوار را با خاک یکسان کردند اما باز نتوانستند شیر مردان تنگستان را تسلیم کنند.

سرانجام دولت انگلیس به دولت مرکزی قاجار نامه ای داد تا به حکمیت مبلغ ۴۰۰هزار پوند در زمان فقر و گرسنگی مردم ایران به دلاور دلواری پیشنهاد بدهند تا دست از مبارزه بکشد و بگذارد قوای بیگانه انگلیس وارد شیراز و کل ایران بشود اما فرمانده جنگ رئیسعلی دلواری گفت ناموس و سرزمینم بهایش خون اجنبی است نه زر و زیور دنیا.

فرمانده ۳۳ساله هرگز عقب ننشست و هرگز باج به اجنبی نداد اما بالاخره در یکی از شبیخون ها فردی خود فروخته و نفودی بنام غلامحسین تنگکی از پشت سر پهلوان رئیسعلی دلواری را با سه گلوله به شهادت رساند.

جسد رئیسعلی دلواری ۲۶سال بصورت امانت در روستای گورک سادات به خاک سپرده شد و بعدها با کشتی به خاک کربلا و قبرستان وادی السلام منتقل شد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06