طغیان احتمالی جمهوری‌خواهان سنتی علیه کاخ سفید


طغیان احتمالی جمهوری‌خواهان سنتی علیه کاخ سفید

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به‌شدت از مرگ جان مک کین سناتور ایالت آریزونا نگران است. این نگرانی طی روزهای اخیر و تحت تأثیر عوامل مختلفی تشدید شده است. در این خصوص نکاتی وجود دارد که لازم است مورد توجه و تحلیل قرار گیرد: نخست...

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به‌شدت از مرگ جان مک کین سناتور ایالت آریزونا نگران است. این نگرانی طی روزهای اخیر و تحت تأثیر عوامل مختلفی تشدید شده است. در این خصوص نکاتی وجود دارد که لازم است مورد توجه و تحلیل قرار گیرد:

نخست اینکه جان مک کین، نماد طغیان جمهوری‌خواهان سنتی علیه دونالد ترامپ محسوب می‌شد. مک کین ، به‌عنوان یک سناتور صاحب نفوذ در حزب جمهوری‌خواه، از ابتدا مخالف حضور ترامپ در رأس معادلات سیاسی و اجرایی ایالات متحده آمریکا بود. دلیل این مخالفت، عدم تأثیرپذیری ترامپ از مک کین و تمسخر وی توسط رئیس‌جمهور فعلی آمریکا بود. در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ رسماً مک کین را به خاطر اسارت در جنگ ویتنام مورد تمسخر قرار داد! مک کین توانسته بود با تأثیرگذاری بر افرادی مانند لیندسی گراهام ، جف فلیک و تنی دیگر از سناتورهای حزب جمهوری‌خواه، زمینه تشکیل جبهه "جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ" را در داخل این مجموعه فراهم سازد. همچنین مک کین قبل از مرگ خود وصیت کرده بود که ترامپ در مراسم خاکسپاری وی حاضر نشود. مک کین در سال گذشته میلادی و درحالی‌که به علت بیماری خود در بیمارستان به سر می‌برد، خود را به رأی‌گیری سنا در خصوص "طرح لغو قانون مراقبت درمانی"

رساند و یا این قانون مخالف کرد. رأی منفی مک کین سبب شد تا ترامپ نتواند به هدف خود در این خصوص دست پیدا کند.خشم ترامپ از مک کین پس از مرگ وی نیز ادامه دارد! رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا از صدور یک بیانیه رسمی در خصوص مرگ مک کین خودداری کرد و این پیام را به‌صورت توئیت منتشر کرد. موضوعی که مورد انتقاد شدید هواداران مک کین قرار گرفت.

نکته دوم اینکه دونالد ترامپ نسبت به تأثیرگذاری مرگ جان مک کین بر فضای انتخابات میان‌دوره ای ایالات متحده آمریکا به‌شدت نگران است. رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده به‌خوبی می‌داند که در صورت شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره ای کنگره ( مجلس نمایندگان و سنا) ، وی دو سال جنجالی را در کاخ سفید در پیش خواهد داشت و حتی ممکن است بر سر مقولاتی مانند استیضاح و برکناری از قدرت با کنگره درگیر شود. در چنین شرایطی ، مرگ مک کین می‌تواند در تشکیل جبهه "جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ" در جامعه آمریکا نقش به سزایی داشته باشد. همین مسئله می‌تواند منجر به عدم گردش آرای عده‌ای از جمهوری‌خواهان ناراضی به سود سناتورهای طرفدار کاخ سفید شود و درنهایت، زمینه را جهت پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات مجلس سنا ( که از اهمیت بیشتری نسبت به مجلس نمایندگان برخوردار است ) فراهم سازد.

نکته سوم اینکه ترامپ به‌شدت نگران شکل‌گیری ائتلاف "دموکرات‌ها" و "جمهوری‌خواهان ناراضی" به ضرر خود است. مک کین در دوران حضور خود در سنا، بعضاً با دموکرات‌ها بر سر مخالفت با برخی لوایح دولت همراه شده بود. این موضوع می‌تواند در آینده و تحت تأثیر شکل‌گیری مجلس سنایی که اکثریت نسبی آن با دموکرات‌ها باشد، تشدید شود. نباید فراموش کرد که شکست احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، نه‌تنها منجر به انسجام بیشتر آن‌ها برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 نمی‌شود، بلکه منتج به شکل‌گیری شکاف‌هایی جدید میان آن‌ها خواهد شد. در چنین شرایطی برخی جمهوری‌خواهان سنتی ناچار خواهند شد به‌صورت رسمی و برای جلوگیری از شکست خود در انتخابات آتی کنگره ( سال 2020) از ترامپ برائت جسته و حتی با دموکرات‌ها علیه رئیس‌جمهور فعلی آمریکا همراهی کنند. همین موضوع ضربه سختی را به ترامپ و همراهانش در کاخ سفید وارد خواهد کرد.

درنهایت اینکه رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا نسبت به تأثیر مرگ مک کین در تشدید و حتی شکل‌دهی موج جدیدی از نارضایتی‌های" سیاسی-اجتماعی" از خود نگران است. بسیاری از رسانه‌های آمریکایی نیز در ایجاد تشدید این نگرانی نقش دارند. اکثر رسانه‌های آمریکای با تمجید از شخصیت مک کین و نام بردن از و به‌عنوان یک قهرمان ، سعی کرده‌اند مخالفت‌های وی با ترامپ را به‌عنوان یک "مشی سیاسی" در جامعه آمریکا نهادینه سازند.بنابراین، نگرانی‌های کاخ سفید از مرگ مک کین بی‌دلیل نیست.

انتهای پیام/4077

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط