عرفان اسلامی زیستی جداگانه برای تصوف را به وجود نیاورده است


عرفان اسلامی زیستی جداگانه برای تصوف را به وجود نیاورده است

حجت الاسلام  آل یمین گفت:عرفان اسلامی زیستی جداگانه برای تصوف را به وجود نیاورده است، در حالی که تمامی بخش های دین اسلام به صورت یکسان و در یک زیست هماهنگ فعالیت می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی عرفان و تصوف و فرقه های مختلف آن، با حضور حجت الاسلام حامد آل یمین (دکترای تصوف و عرفان های اسلامی و استاد دانشگاه) و اکبر باقری (مدیر بنیاد ساماندهی و ارتقاء معارف دینی از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه حجت الاسلام حامد آل یمین با اشاره به تفاوت منشا تصوف و عرفان اسلامی، گفت: بسیاری از مستشرقین در مواجه با پدیده های مختلف، روایتی را در اولویت امر بررسی می کنند که قدیمی تر باشد.

وی افزود: برخی از فقه های اسلام تصوف را امری خارج از اسلام می دانند، با این فرض که اسلام با عظمت خود پدیده ای به نام تصوف ندارد.

این کارشناس تصوف و عرفان های اسلامی با اشاره به این که تصوف در واژه های روایی پیامبر اسلام (ص) وجود ندارد، عنوان کرد: برخی از افراد روشن فکر که اسلام را دینی سطحی و ظاهری می دانند عرفان را بالاتر از تصوف می دانند، به عبارت دیگر این افراد عرفان را از اسلام نیز بالاتر و بهتر توصیف می کنند.

وی با اشاره به نظر شهید مرتضی مطهری در مورد تصوف، عنوان کرد: اسلام علاوه بر این که دینی سطحی نیست، عمق و ژرفای بسیاری نیز دارد.

حجت الاسلام آل یمین با اشاره به این که هدف از آداب ظاهری اسلام دستیابی به حکمت شریعت است، تصریح کرد: عرفان اسلامی زیستی جداگانه برای تصوف را به وجود نیاورده است، در حالی که تمامی بخش های دین اسلام به صورت یکسان و در یک زیست هماهنگ فعالیت می کنند.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو اکبر باقری با اشاره به زندگی همراه با زهد و عبادت، گفت: هر فردی در بخشی از زندگی خود علاقه ی ویژه تری را به عبادت پیدا می کند، به طوری که در این مدت از کارهای روزمره خود کاسته و در کنجی به عبادت می گذراند.

وی افزود: گرایش به عزلت و گوشه نشینی برای عبادت بیشتر در طول زندگی تمامی افراد حاضر در جامعه اتفاق می افتد و امری طبیعی است.

مدیر بنیاد ساماندهی و ارتقاء معارف دینی با اشاره به این که دین همواره با تکیه بر عقاید، احکام و اخلاق شکل می گیرد، تصریح کرد: بر اساس منطق اسلام یک فرد مسلمان می تواند در عین فرصت برای گناه از اهتمام به آن سرباز زند، در حالی که منطق صوفیانه با دور کردن افراد از زمینه گناه سعی دارد تا معتقدان خود را از ارتکاب به گناه دور نگه دارد.


به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی عرفان و تصوف و فرقه های مختلف آن، با حضور حجت الاسلام حامد آل یمین (دکترای تصوف و عرفان های اسلامی و استاد دانشگاه) و اکبر باقری (مدیر بنیاد ساماندهی و ارتقاء معارف دینی از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه حجت الاسلام حامد آل یمین با اشاره به تفاوت منشا تصوف و عرفان اسلامی، گفت: بسیاری از مستشرقین در مواجه با پدیده های مختلف، روایتی را در اولویت امر بررسی می کنند که قدیمی تر باشد.

وی افزود: برخی از فقه های اسلام تصوف را امری خارج از اسلام می دانند، با این فرض که اسلام با عظمت خود پدیده ای به نام تصوف ندارد.

این کارشناس تصوف و عرفان های اسلامی با اشاره به این که تصوف در واژه های روایی پیامبر اسلام (ص) وجود ندارد، عنوان کرد: برخی از افراد روشن فکر که اسلام را دینی سطحی و ظاهری می دانند عرفان را بالاتر از تصوف می دانند، به عبارت دیگر این افراد عرفان را از اسلام نیز بالاتر و بهتر توصیف می کنند.

وی با اشاره به نظر شهید مرتضی مطهری در مورد تصوف، عنوان کرد: اسلام علاوه بر این که دینی سطحی نیست، عمق و ژرفای بسیاری نیز دارد.

حجت الاسلام آل یمین با اشاره به این که هدف از آداب ظاهری اسلام دستیابی به حکمت شریعت است، تصریح کرد: عرفان اسلامی زیستی جداگانه برای تصوف را به وجود نیاورده است، در حالی که تمامی بخش های دین اسلام به صورت یکسان و در یک زیست هماهنگ فعالیت می کنند.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو اکبر باقری با اشاره به زندگی همراه با زهد و عبادت، گفت: هر فردی در بخشی از زندگی خود علاقه ی ویژه تری را به عبادت پیدا می کند، به طوری که در این مدت از کارهای روزمره خود کاسته و در کنجی به عبادت می گذراند.

وی افزود: گرایش به عزلت و گوشه نشینی برای عبادت بیشتر در طول زندگی تمامی افراد حاضر در جامعه اتفاق می افتد و امری طبیعی است.

مدیر بنیاد ساماندهی و ارتقاء معارف دینی با اشاره به این که دین همواره با تکیه بر عقاید، احکام و اخلاق شکل می گیرد، تصریح کرد: بر اساس منطق اسلام یک فرد مسلمان می تواند در عین فرصت برای گناه از اهتمام به آن سرباز زند، در حالی که منطق صوفیانه با دور کردن افراد از زمینه گناه سعی دارد تا معتقدان خود را از ارتکاب به گناه دور نگه دارد.

کد خبر 4391045

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022