لکه قرمز روی پستان، نشانه سرطان است؟


لکه قرمز روی پستان، نشانه سرطان است؟

لکه‌های قرمز رنگ روی پستان به طور معمول علامت راش یا دیگر اختلالات پوستی است.

لکه‌های قرمز رنگ روی پستان به طور معمول علامت راش یا دیگر اختلالات پوستی است. با شیوع کمتر، این لکه‌ها را می‎توان یک نشانه قابل رویت سرطان پستان تلقی کرد. توانایی شناسایی نشانه‌های سرطان پستان در مراحل اولیه بیماری می‎تواند به تشخیص و درمان زودهنگام و بهبود چشم‎انداز برای فرد منجر شود.
 

آیا لکه‎‌های قرمز رنگ روی پستان یک نشانه سرطان پستان است؟

اگرچه لکه‌های قرمز رنگ یا راش قرمز رنگ روی پستان به طور معمول علایم یک اختلال غیر سرطانی محسوب می‎شوند، برخی اوقات می‌‏توانند یک نشانۀ زودهنگام برای سرطان پستان باشند و مردم باید در صورت مواجهه با این نشانه‎ آن را به دقت تحت نظر قرار دهند.
لکه‌های قرمز رنگ یک ویژگی معمول سرطان التهابی پستان یا IBC است که نوعی نادر اما مهاجم سرطان پستان محسوب می‎شود.
در سطح ایالات متحد آمریکا IBS فقط برای حدود 2 تا 4 درصد کل موارد سرطان پستان محاسبه می‎شود و با وجود این 7 تا 10 درصد کل مرگ و میر ناشی از سرطان پستان مربوط به این نوع مهاجم آن است.
مردم دچار سرطان التهابی پستان به طور معمول دچار برآمدگی یا توده پستانی نمی‎شوند که یک علامت شایع در انواع دیگر سرطان پستان محسوب می‎گردد.
IBC به پوست و عروق لنفی پستان لطمه می‎زند و علایم آن می‏تواند شامل موارد زیر باشد:
- تغییرات سریع پوست اطراف پستان آسیب دیده
- سرخی و گرمی پوست پستان
- ورم پستان
- درد پستان
- خارش
- زمخت شدن پوست پستان
- بزرگ شدن یا سنگین شدن پستان آسیب دیده
- پوست پستان که متراکم و چال‎دار به نظر می‎رسد و به پوست پرتقال شباهت پیدا می‌کند
 
لکه‌های قرمز یا راش سرخ رنگ روی پستان در عین حال ممکن است نشانه نوع نادر دیگری از سرطان پستان به نام بیماری پاژه پستان یا بیماری پاژه نوک پستان باشد.
بر مبنای اعلام "انستیتو ملی سرطان" بیماری پاژه پستان برای 1 تا 4 درصد کل موارد سرطان پستان محاسبه می‎شود. این نوع سرطان به ویژه در مردم مسن شایع‎تر بوده و میانگین سنی برای تشخیص ابتلاء به آن 57 سال است.
بیماری پاژه سرطان به طور معمول با آسیب زدن به پوست نوک پستان آغاز می‎شود. این بیماری در مرحله بعد به هاله پستان که دور نوک پستان را گرفته است گسترش می‎یابد. وقتی بیماری مزبور وارد مراحل پیشرفته خود می‎شود در عین حال می‎تواند به پوست اطراف هاله پستان نیز لطمه بزند.
به طور معمول بیماری پاژه فقط به یکی از پستان‎ها (نوک پستان) آسیب می‎زند، و ممکن است مشابه دیگر اختلالات غیر سرطانی مثل اگزما و درماتیت به نظر برسد.
 
نشانه‌ها و علایم شایع آسیب دیدن نوک و هاله پستان شامل موارد زیر است:
- پوسته دادن، سرخ و زمخت شدن و کبره بستن پوست
- خشکی بیش از حد پوست
- تغییرات رنگ در پوست
- احساس درد یا خارش
دیگر علایم بیماری پاژه شامل موارد زیر است:
- معکوس شدن حالت قرارگیری نوک پستان یا دچار دگرشکلی (دفورمیته) شدن نوک پستان
- ترشح مایعی زردرنگ یا خون از نوک پستان
- احساس توده‎ای ملموس در پستان
توده ملموس در میان حدود 50 درصد از مبتلایان بیماری پاژه پستان بروز می‎کند.
 
دیگر علل محتمل برای لکه‌های قرمز پستان
علل متعدد دیگر شامل موارد زیر می‎توانند باعث ایجاد لکه‌های سرخ رنگ بر روی پستان شوند:
درماتیت نوک پستان
درماتیت نوک پستان التهاب پوست روی نوک پستان و هاله پستان است. این اختلال ممکن است در زنان شیرده بروز کند. اختلال مزبور به طور معمول باعث ایجاد درد می‎شود.
 
علل درماتیت نوک پستان شامل موارد زیر است:
- تحریک پوست به علت چسبیدن نوزاد به پستان
- درماتیت اتوپیک و دیگر واکنش‎های آلرژِیک
- عفونت‏‌های باکتریایی، ویروسی و مخمری
 
آبسه پستان
آبسه پستان تجمع چرک در پستان است که بر اثر یک عفونت باکتریایی ایجاد می‎شود. باکتری از طریق نوک پستان به درون آن راه پیدا می‎کند. آبسه‎های پستان ممکن است دردناک باشند و بیشترین شیوع را در میان زنان شیرده دارند.
پزشکان به طور معمول آبسه پستان را از طریق تجویز آنتی‎بیوتیک، تخلیه آبسه یا اسپیراسیون سوزن درمان می‎کنند.
 
اکتازی مجرای پستان
اکتازی مجرای پستان یک اختلال غیر سرطانی یا خوش‌خیم است که به مجاری شیر در پستان آسیب می‎زند. مجراهای مزبور گشادتر شده و دیوارۀ آنها زمخت می‎شود که این می‎تواند به انسداد و تجمع مایع منجر گردد.
اکتازی مجرای پستان به طور معمول در زنان وارد شده به دوره یائسگی بروز می‎کند اگرچه امکان ایجاد آنان در زنان جوان‎تر، مردان و کودکان وجود دارد.
اکتازی مجرای پستان سبب بروز ترشحات خون‎آلود از نوک پستان و قرمزی یا حساسیت نوک پستان و هاله پستان می‎شود. برخی از اوقات امکان بروز یک توده در زیر هاله پستان وجود دارد.
 
ماستیت
ماستیت نوعی التهاب دردناک در پستان است و بیشتر در زنان شیرده شیوع دارد. ماستیت نتیجۀ احتباس شیر یا به دام افتادن آن درون پستان و عفونتی باکتریایی در ناحیۀ حبس شیر است.
ماستیت به طور معمول باعث سرخی، گرمی و حالت افتادگی در پستان آسیب دیده می‎شود. به هر حال، علایم جدی‎تر در این مورد می‎تواند تب، آبسه پستان، و یک عفونت خون جدی‎تر به نام سپتی‎سمی را شامل شود.
 
دیگر راش‎ها
انواع دیگری از راش که می‎توانند به پستان آسیب برسانند شامل موارد زیر است:
- کاندیدیازیس یک عفونت قارچی است و معمولاً در چین و شکن پوست شامل ناحیۀ زیر پستان‌ها بروز می‎کند.
- درماتیک اتوپیک که به عنوان اگزما نیز شناخته می‎شود التهاب پوست است که سبب ایجاد سرخی و خارش می‎شود و می‎تواند باعث لایه برداشتن، کبره بستن یا ترشح مایعات شود.
- پسوریازیس یک اختلال پوستی التهابی و مزمن است که سبب بروز لکه‎های قرمز رنگ روی پوست می‎شود که با فلس‎های نقره‎ای رنگ پوشش داده می‎شوند.
- کهیر، که زیر عنوان ارتیکاریا نیز شناخته می‎شود واکنشی آلرژیک نسبت به برخی غذاها، داروها یا مواد دیگر است. کهیر سبب ایجاد قرمزی، حالت برجستگی و راش‎های خارش‎دار در پوست می‎شود.
- زونا یک عفونت عصب است که سبب بروز راش قرمز رنگ و دردناک در عصب می‎شود و امکان بروز آن در هر نقطه از بدن شامل روی پستان یا نواحی مجاور آن وجود دارد.
- گال یک اختلال خارش‌دار پوست است که هنگامی بروز می‎کند که هیره‌های کوچک درون پوست نقب می‎زنند. گال مُسری است و می‎تواند به سرعت از طریق تماس فیزیکی نزدیک با مردم آلوده منتقل شود.
- درماتیت سبوریک یک اختلال التهابی شایع پوست است و عمدتاً به جمجمه آسیب می‎زند و می‎تواند سبب بروز لکه‎های پوسته داده و قرمز رنگ شود. این لکه‎ها ممکن است روی صورت و قسمت‎های بالایی بدن شامل پستان‎ها ظاهر شوند.
- سلولیت یک اختلال بالقوه جدی پوست است. سلولیت زمانی بروز می‎کند که باکتری‎ها از طریق شکاف یا ترکی در پوست وارد بدن می‎شوند و می‎تواند باعث ایجاد ورم، سرخی، گرمی و درد در ناحیه آسیب دیده شود. امکان بروز سلولیت در هر نقطه از بدن وجود دارد و این بیماری به سرعت به نقاط دیگر بدن گسترش پیدا می‎کند.
 
چه هنگامی به دکتر مراجعه کنیم
لکه‌های سرخ رنگ روی پستان به طور معمول علتی برای نگرانی محسوب نمی‎شوند اما در برخی از مواقع می‎توانند نشانه‎ای از اختلالی جدی‎تر شامل سرطان پستان باشند.
در صورتی که راش در کنار هر یک از علایم فهرست زیر بروز کند مردم باید بدون دفع وقت به پزشک مراجعه نمایند:
- تغییراتی در پوست پستان
- بروز لکه‏‌ها یا راش‎های تازه روی پستان
- درد شدید
- ورم، گرمی، و افتادگی پستان
- تب
- بروز زخم‎هایی که التیام پیدا نمی‎کنند
- نشت مایع از درون راش
- بروز رگه‎ها یا خطوطی که از راش نشأت می‎گیرند
 
در عین حال هر گاه راشی در فرد بروز کند که پس از مدتی برطرف نمی‌شود یا در صورت بروز راشی که شدید به نظر می‌رسد یا سبب ایجاد علایم موجب نگرانی می‌شود، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس