چگونه با دوربین موبایل، حرفه‌ای عکس بگیریم؟


عکس گرفتن با موبایل، برای کاربران اهمیت بسیاری دارد، ترفندهای اساسی زیادی برای عکاسی با دوربین گوشی وجود دارد که در ادامه به چند مورد آن اشاره می کنیم.

به گزارش ایسنا به نقل از زومیت، دوربین گوشی تلفن همراه، وسیله‌ای ارزشمند برای عکاسی در هر موقعیتی است. سوژه‌ تاثیرگذارترین عکس‌ها معمولا در زمان‌هایی دیده می‌شوند که دوربین حرفه‌ای به همراه ندارید و گوشی تلفن همراه می‌تواند این لحظات مهم را در نبود دوربین ثبت کند.

نکته‌ مهم این است که اجازه ندهید نظرات دیگری، شما را از ثبت عکسی عالی منصرف کنند. اگر عکسی را به‌خاطر اهمیت بیش از اندازه به دستورالعمل‌های حرفه‌ای عکاسی ثبت نکنید، جزییات ساختاری و فنی، دیگر هیچ اهمیتی نخواهند داشت. مهم‌ترین اصل این است که عکسی خاطره‌انگیز تهیه کنید .

لنز را تمیز کنید

در طول زمان، دوربین لکه‌دار می‌شود و عکس‌ها تار می‌شوند، لنز را با پارچه‌ای تمیز پاک کنید.

دوربین را روی رزولوشن بالا قرار دهید

ممکن است عکسی بگیرید و قصد چاپ آن را داشته باشید، اگر عکس‌های دوربینتان را با کیفیت پایین گرفته باشید، این امکان از دست می‌رود.

قاب عکاسی موبایل را غیرفعال کنید

یک قاب یا بک‌گراند بد می‌تواند عکسی عالی را خراب کند. اگر مجبورید حتماً از قاب یا بک‌گراند استفاده کنید، آن را بعد از گرفتن عکس اضافه کنید.

افکت‌های دیگر را نیز غیرفعال کنید

افکت‌ها از جمله سیاه و سفید، سپیا، نگاتیو و غیره هستند. این افکت‌ها مثل قاب‌ها تنها برای زیبایی عکس به‌کار نمی‌روند و جایگاه استفاده‌ مخصوص خودشان را دارند؛ با این حال بهتر است بعد از عکس‌برداری، از طریق برنامه‌های ادیت عکس اضافه شوند.

شاید در هنگام ادیت متوجه شوید که رنگ‌های عکستان بسیار زیباتر از آن هستند که بخواهید با سیاه و سفید کردن، آنها را از بین ببرید.

وایت بالانس را تنظیم کنید

چشم انسان معمولا با نور هماهنگ می‌شود و رنگ سفید را در هر نوری تشخیص می‌دهد؛ درصورتی که یک دوربین ممکن است سوژه‌ای را در زیر نور تابان خانگی، قرمزتر از حالت عادی تشخیص دهد. دوربین‌های گوشی‌های رده‌بالاتر این امکان را دارند تا در چنین موقعیتی تنظیم شوند. اگر چنین آپشنی دارید، از آن استفاده کنید و اگر تنظیمات درست آن را نمی‌دانید، با آزمون‌ و خطا به حالت دلخواهتان برسید.

از قرار دادن دوربین موبایل در نور کم پرهیز کنید

سنسورهای کوچک دوربین گوشی همراه، سرعت‌های بالای ایزو را پشتیبانی نمی‌کنند (برای مثال، حساسیت بالا به نور، امکان عکس‌برداری بدون فلاش را در محیط بسته فراهم می‌کند) و در صورت عکس گرفتن در این حالت، نویزهای زیادی خواهیم داشت. در بسیاری از شرایط، این مسئله مانعی برای عکس گرفتن در فضای داخلی است.

از انعکاس‌های نوری و منابع پرنور پرهیز کنید

اگر در محیط‌های داخلی عکاسی می‌کنید، منابع نور مصنوعی را در نظر بگیرید. از نور فلورسنت دوری کنید؛ چون باعث ایجاد هاله‌ای سبز روی کل تصویر می‌شود.

مطمئن شوید گوشی در جای ثابتی قرار دارد، زیرا دوربین گوشی سرعت شاتر را در نور کم پایین می‌آورد و این امر باعث ثبت شدن تار عکس با هر حرکتی می‌شود.

این منابع نوری باعث می‌شوند که دوربین بقیه‌ی نواحی را کمتر نوردهی کند یا روی قسمت‌های روشن عکس، سایه بیاندازد. حالت دوم از حالت اول بدتر است؛ شاید امکان ثبت کردن جزئیات از نقاط تاریک وجود داشته باشد؛ اما بازیابی نقاطی که روی آنها سایه افتاده است، غیرممکن است (چون در حقیقت هیچ جزئیاتی وجود ندارد).

از طرفی، می‌توان با استفاده از همین ویژگی، تصویری هنرمندانه مثل عکس ورود نور از پنجره به داخل اتاق ثبت کرد. بهترین عکس‌ها در نور پخش‌شده یا دیفیوزشده‌ای مثل سایه‌ کلی، زیرآسمان ابری و نور مصنوعی روشن گرفته می‌شوند. سعی کنید از رنگ‌های روشن به‌جای بازه‌ای از سیاه و سفید استفاده کنید تا در نهایت تصویری زیبا داشته باشید.

از عکس برداری از مواردی که به فوکوس نزدیک نیاز دارند دوری کنید

با توجه به فاصله‌ کانونی کم (فاصله‌ی بین لنز اپتیکال دوربین و سنسور)، دوربین‌های گوشی آن‌جایی قوی‌تر عمل می‌کنند که همه‌ صحنه در فوکوس قرار داشته‌ باشد. این ویژگی (به همراه مکانیزم ضعیف فوکوس خودکاردوربین گوشی) معمولا مانع از فوکوس شدن اجسام نزدیک به لنز دوربین یا پس‌زمینه‌ی تار با عمق میدان کم می‌شوند (افکت پس‌زمینه‌ی تار را می‌توان بعدا در نرم‌افزار تنظیم کرد).

همانگونه که از سلفی دوری می‌کنید، از عکاسی در آیینه پرهیز کنید

آینه‌ها باعث سردرگمی سیستم فوکوس خودکار می‌شوند. بیرون بروید و فردی را پیدا کنید تا از شما عکس بگیرد؛ اما اگر ترجیح می‌هید که خودتان عکس بگیرید، اکثر دوربین‌های گوشی دارای تایمر خودکار هستند، می‌توانید زمان آن را تنظیم کنید و در قاب قرار بگیرید.

سوژه را بزرگ و برجسته کنید

جزییات دقیقی مثل برگ‌های درختان از فاصله‌ی دور، به‌شکل چند لکه می افتند؛ پس تا جای ممکن بهتر است از نزدیک از سوژه‌ها عکس‌برداری کنیم. اگر بتوانید به سوژه بسیار نزدیک شوید و کادر بسته‌ای ببندید، بهترین نتیجه را خواهید گرفت .

بیشتر دوربین‌های تلفن همراه زوم دیجیتال دارند، اما استفاده از این ویژگی به گرفتن عکس‌هایی با جزییات خوب منجر نمی‌شود. استفاده از زوم دیجیتال فرقی با کراپ کردن تصویر ندارد.

پس زمینه عکس را خلوت کنید

دوربین‌های گوشی به‌صورت خودکار روی پیش‌زمینه فوکوس نمی‌کنند و به‌طور کلی این‌گونه تنظیم نشده‌اند.

از فلش دوربین به جا استفاده کنید

اگر از فلاش دوربین به این دلیل استفاده می‌کنید که کل عکس نور خوبی ندارد، احتمالا در یک فضای داخلی در حال عکاسی هستید. این کار را انجام ندهید و دوباره از مرحله‌ اول شروع کنید. نوردهی کلی فضا با فلاش، عکس را غیرطبیعی می‌کند؛ زیرا در فلاش دوربین گوشی، نور تنها به سوژه‌های مستقیم می‌تابد (برای مثال نمی‌توانید نور را مانند فلاش‌های دوربین‌های SLR به دیوار یا سقف بتابانید. از طرفی، می‌توان از فلاش به‌عنوان نور پرکننده در نور شدید آفتاب بهره برد.

کادر عکس خود را بسازید

مطمئن شوید هر آنچه که می‌خواهید، در عکس وجود دارد. بعضی از گوشی‌ها، کل منظره‌یاب را نمایش می‌دهند و عکس دقیقا همان چیزی می‌شود که درصفحه‌ نمایش می‌بینید؛ اما بعضی از گوشی‌ها، تنها آنچه که در وسط تصویر وجود دارد را نمایش می‌دهند، اما بیشتر از آنچه که در منظره‌یاب می‌بینید را ثبت می‌کنند. همیشه فضای خالی بیشتری را در اطراف عکس قرار دهید و اگر بعداً به آن نیاز نداشتید، آن را کراپ کنید.

از قانون یک‌سوم استفاده کنید. وقتی کادر عکسی را می‌بندید، دو خط عمودی و دو خط افقی را مثل جدول دوز روی آن تصور کنید و عناصر مهم‌تر تصویر را در محل‌های تقاطع قرار دهید.

هنگام عکاسی از سوژه‌های ایستا از پرده‌های پشت صحنه استفاده کنید

یک پس‌زمینه‌ مشکی، شروع خوبی است؛ زیرا باعث برجسته‌شدن رنگ سوژه در دوربین گوشی می‌شود. پارچه‌ سیاه مخملی انتخاب خوبی است؛ زیرا نورهای تابیده را جذب می‌کند و باعث کم‌شدن سایه‌ها و انعکاس‌ها می‌شود. بهتر است پارچه چروک نباشد؛ زیرا چروک در عکس می‌افتد و تمرکز چشم را از سوژه‌ اصلی دور می‌کند.

حالا عکس بگیرید

دستتان را درهنگام عکس‌برداری تا جای ممکن ثابت نگه دارید. بعد از اینکه عکس را گرفتید، دوربین را درهمان حالت نگه دارید تا عکس را ضبط کند. در اکثر مواقع اگر بعد از گرفتن عکس، به‌سرعت تکان بخورید، عکس تار خواهد شد.

عکس را در گوشی خود ذخیره کنید و در صورت تمایل، برای ادیت به کامپیوتر منتقل کنید و سپس با دوستانتان به‌اشتراک بگذارید.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج