معافیت طلایی‌های دانشگاه آزاد در مسابقات آسیایی از پرداخت شهریه ترم آینده/ سیستم‌های حمایتی پرداخت شهریه راه‌اندازی می‌شوند


معافیت طلایی‌های دانشگاه آزاد در مسابقات آسیایی از پرداخت شهریه ترم آینده/ سیستم‌های حمایتی پرداخت شهریه  راه‌اندازی می‌شوند

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با تبریک موفقیت دانشجویان این دانشگاه در مسابقات آسیایی جاکارتا گفت: مدال‌آوران مسابقات آسیایی از جوایز و تخفیفات شهریه دانشجویی برخوردار خواهند شد و در ترم آینده از پرداخت شهریه معاف می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی صبح امروز در دومین نشست سراسری معاونان فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: دو نوع تربیت در دانشگاه‌ها وجود دارد یک تربیت علمی شامل فراگیری، پژوهش و مشاهده و عقل و نظریه‌پردازی و نوع دیگر تربیت اخلاقی است.

وی افزود: تربیت علمی و اخلاقی هر دو در کنار یکدیگر مورد نیاز است. همچنین دانشگاه به فراگیری، پژوهش خلاقانه و خردورزی نظریه‌پردازانه نیاز دارد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره دانشگاه‌ها گفت: ایشان می‌فرمایند دانشگاه در ایران ناقص بنا نهاده شده است. متأسفانه هم تربیت علمی و هم تربیت اخلاقی در دانشگاه با مشکل مواجه بوده است.

طهرانچی با اشاره به سیر تحول دانشگاه در غرب عنوان کرد: اساساً همواره دانشگاه در غرب نیز مبتنی‌بر فرهنگ و جامعه بوده است. دانشگاه نخبه‌گرا، دانشگاه اجتماعی و دانشگاه جدید سه مرحله‌ای است که دانشگاه در سیر تحول خود در غرب پشت سر گذاشته است.

وی با بیان اینکه در تمام مراحل تمدن غرب جنبش‌های اجتماعی فرهنگی برآمده از دانشگاه بوده اند، عنوان کرد: در قرن بیستم تبیین ارزش‌های فرهنگی در دانشگاه صورت گرفت و دانشگاه اثرات بازتاب اجتماعی داشت.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از وضعیت دانشگاه‌های کشور گفت: متأسفانه در کشور دانشگاه را گسترده کرده‌ایم ولی الزامات دانشگاه گسترده را نتوانسته‌ایم ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: از قرن 21 وارد مرحله جدیدی از تمدن شده‌ایم که مقام معظم رهبری آن را به جهان شبکه‌ای تعبیر می‌کنند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ویژگی‌های این مرحله جدید تمدنی، گفت: عصر اطلاعات و جامعه دانایی، اقتصاد دانش‌بنیان، مجازی شدن امور و جهان شبکه‌ای مفاهیم و ویژگی‌های جدیدی هستند که در این مرحله تمدنی مطرح می‌شود.

طهرانچی با اشاره به چهار رویکرد دانشگاه شامل تربیت نیروی انسانی، افزایش دانش، حل مسئله و تعالی فردی و اجتماعی گفت: در تمام این رویکردها رسالت اجتماعی دانشگاه چه در نگاه آرمان‌گرایانه چه در نگاه واقع‌گرایانه همواره دیده می‌شود.

وی عنوان کرد: غربی‌ها دانشگاه را منشأ پیشرفت می‌دانند و مدل‌های پیشرفت خود را از دل دانشگاه درمی‌آورند، همان‌طور که حضرت امام فرمودند مبدأ همه تحولات در دانشگاه است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در دیدگاه آرمان‌گرایانه دانشگاه، آینده را با نگاه به فرهنگ رقم می‌زند اما در دیدگاه واقع‌گرایانه دانشگاه، آینده را با نگاه به نیازهای فرهنگی جامعه رقم می‌زند.

طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه فقط محیطی برای کسب علم تخصصی نیست، گفت: کسب مهارت‌های مورد نیاز جامعه و ارتقای مطلوب فرهنگ اجتماعی نیز از وظایف مهم دانشگاه محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه نگاه غرب به دانشگاه کاملاً فرهنگی است که دانش تخصصی، اعتلای فرهنگ و ارتقای فرهنگ اجتماعی در کنار یکدیگر مهم قلمداد می‌شود، عنوان کرد: دانشگاه صرفاً کلاس نیست بلکه محیط تربیتی است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه همان زمان که سال 1346 نام وزارت معارف به آموزش عالی تغییر پیدا کرد دچار بدفهمی و ترجمه ناقص از دانشگاه شدیم، گفت: این ترجمه دانشگاه را تبدیل به سازمان صرفاً آموزشی کرده است. متأسفانه بدفهمی دیگری که وجود داشت این بود که کارشناسی در ایران مقطع اصلی قلمداد شد و مقطع ارشد و دکتری به عنوان مقطع تحصیلی تکمیلی در نظر گرفته شد در صورتی که غرب کاملاً برعکس این مدل است.

طهرانچی با اشاره به عدم برنامه‌ریزی مناسب برای انتقال دانش‌آموز به دانشگاه گفت: دانش‌آموز را از محیط بسته مدرسه به محیط باز دانشگاه و از محیطی مدیرمحور به محیطی دانشجومحور می‌فرستیم بدون اینکه برای این دوران گذار برنامه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دانش‌آموز را وارد محیط ناهمگن می‌کنیم و می‌گوییم خودت یاد بگیر، اظهار کرد: دانش‌آموزی که مدیر، معلم و مشاور را در کنار خود می‌دید اکنون در محیط آموزشی قرارگرفته است که هیچ نظارتی بر او وجود ندارد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه‌ها وظیفه تربیت قوه عاقله کشور را بر عهده دارند، گفت: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند لازمه تربیت قوه عاقله، تربیت هویتی و اخلاقی دانشجو است. متأسفانه صرفاً دانشگاه‌ها برنامه آموزشی برای دانشجو دارند اما برای هویت‌بخشی هیچ طرح و برنامه‌ای وجود ندارد.

طهرانچی گفت: دشمن تمام تلاش خود را می‌کند تا امید را از مردم بگیرد ولی ما وظیفه داریم دانشجو را امیدوار کنیم. باید نسل جوان با توانایی‌ها و ظرفیت‌های داخلی آشنا شوند.

وی با بیان اینکه شبکه تربیت معنوی می‌تواند در برابر هجمه‌های دشمن کارساز باشد، اظهار کرد: اگر تربیت معنوی انجام نشود نسل جوان کشور با مشکلات تربیتی و هویتی مواجه خواهد شد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی درباره دانشگاه ایرانی اسلامی گفت: آسیب‌های دانشگاه وارداتی را همه می‌دانیم. کشور نیاز به مدل بومی برای دانشگاه خود دارد و آن دانشگاه ایرانی اسلامی است.

وی با اشاره به ویژگی‌های دانشگاه ایرانی اسلامی گفت: در این دانشگاه دانشجو در برابر سلطه‌پذیری مستقل تربیت می‌شود. اقتصاد دانش‌بنیان در متن اقتصاد مقاومتی توسعه پیدا می‌کند. فرهنگ مبتنی‌بر مردم خواهد شد و جمعیت دانشگاهی نیز رشد خواهد یافت.

طهرانچی با بیان اینکه به الگوی تربیت فرهنگی اخلاقی و معنوی نیازمندیم، عنوان کرد: این پرسش مطرح است که با چه مبانی می‌توانیم جوان را تربیت کنیم. مسئولان دانشگاه در برابر مردم مدیون هستند. ۳۰‌وچند سال است مردم هزینه تحصیلشان را می‌پردازند و متأسفانه ما از پیاده کردن الگوی تربیت فرهنگی اخلاقی غافلیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نمی‌توانیم به عنوان مسئول نسبت به مسائل جامعه غافل باشیم، خاطرنشان کرد: بسیاری از مباحثی که در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود، تقلید از غرب است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، عنوان کرد: شما باید زودتر از دانشجو مباحث حوزه مدیریتی خود را ببینید و وظیفه دارید برای احقاق حق دانشجو سینه چاک کنید. نباید توجیه‌کننده ضعف مدیریت دانشگاه باشید.

وی افزود: اگر در واحدی مشاهده شود نقصانی در ارائه خدمات وجود دارد و معاون دانشجویی اقدام مناسبی انجام نداده است یا جمعی از دانشجویان نسبت به مسئله‌ای اعتراض به حق دارند و از طرف معاونان دانشجویی به مسئول واحد منتقل نشده است، پذیرفتنی نخواهد بود.

طهرانچی تصریح کرد: یکی از نکاتی که در ارزیابی معاونان فرهنگی دانشجویی انجام خواهد شد، میزان مطالبه‌گری آن‌ها نسبت به احقاق حق دانشجو است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به ظرفیت رسانه‌های این دانشگاه گفت: رسانه‌های دانشگاه آزاد ویژگی خاص این دانشگاه است و نباید آن را به عنوان مسئله زائد دید.

وی عنوان کرد: تنها نهاد علمی آموزشی هستیم که دو خبرگزاری مطرح و یک روزنامه داریم. انتظار داریم خود را با سازمان رسانه‌های بیگانه نبینید.

طهرانچی با تأکید بر لزوم توجه به فضای مجازی گفت: برای فضای آموزش دیجیتال برنامه جدی داریم که به زودی به ثمر خواهد نشست.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ظرفیت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: فرهنگ فضای عمومی تنفس است و ورزش به عنوان بخشی از این فرهنگ محسوب می‌شود. افتخار می‌کنیم تعداد قابل‌توجهی از مدال‌آوران بازی‌های آسیایی جاکارتا را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می‌دهند.

وی با اعلام خبر پاداش به مدال‌آوران بازی‌های آسیایی، گفت: مدال‌آوران مسابقات آسیایی از جوایز و تخفیفات شهریه دانشجویی برخوردار خواهند شد و در ترم آینده از پرداخت شهریه معاف می‌شوند. حجت‌الاسلام کلانتری، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه، جزئیات این پاداش را به زودی اعلام خواهند کرد.

طهرانچی با اشاره به معضلات صندوق رفاه دانشجویی گفت: لازم است رویه‌های صندوق اصلاح و روند کار برای دانشجویان تسهیل شود تا آنها بتوانند به راحتی وام دریافت کنند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام خبر تخصیص تسهیلات 2.5 درصد به عنوان وام شهریه به دانشجویان تصریح کرد: معاون منابع و توسعه مدیریت دانشگاه با دو بانک توافقی کرده که از این پس وامی با بهره 2.5 درصد برای پرداخت شهریه به دانشجویان تعلق بگیرد.

وی افزود: در کنار این وام، مدل شهریه‌ای را در نظر گرفته‌ایم که با کار توأمان است و آن را در واحد ورامین امتحان کردیم. براساس این طرح کارورزی دانشجویان را به عنوان شهریه آنها محاسبه خواهیم کرد. برای کار دانشجویی تدبیر داشته باشیم و سیستم‌های حمایتی پرداخت شهریه را راه‌اندازی کنیم.

وی در پایان گفت: باید به تحولات توجه جدی داشته باشیم تحولات بسیار سریع رخ می‌دهد و باید همراه و همگام با نسل جوان حرکت کرد.

انتهای پیام/4060

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش عالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک تولد به خواهر اردیبهشت ماهی + عکس نوشته زیبا تبریک تولد