ماجرای الهام چرخنده و خواهران منصوریان +فیلم


ماجرای الهام چرخنده و خواهران منصوریان +فیلم

در کشور خودمان رقم معمول برای آمدن یک چهره روی بیلبورد و ترویج یک برند یا اپلیکیشن و یک فرهنگ و...دست کم حدود یک میلیارد تومان است

مشرق - روز گذشته فیلمی دست به دست شد از خواهران منصوریان که مدعی بودند خانم الهام چرخنده به آنها پیشنهاد داده تا در قبال دریافت ماشین و خانه و صد میلیون پول چادری شوند. بعد هم گفتند به قولش عمل نکرده و ما چادر را کنار گذاشته ایم ...مجری هم کلی اخم و تخم میکند که. خانم چرخنده چه کار بدی کرده است و...

قبل از ورود به بحث اصلی باید اشاره کنم که دو موضوع هست و بعدا باید مورد رسیدگی قرار گیرد. دو موضوعی که البته موضوع بحث ما نیست. اولی اینکه چرا بعضی شبکه های زرد به سادگی و بدون هیچ کارشناسی و با کمترین فکری (در خوشبینانه ترین حالت) کارهایی میکنند که همه چیز را ببرند زیر سوال و دوم هم رسیدگی به این موضوع و بررسی درست و غلطش -که موجب میشود ته این ماجرا را در بیاوریم و به شایعات مجال پخش شدن ندهیم و اگر کسی هم دروغ گفته، از این پس جرات گفتن دروغی در این سطح را به خودش ندهد.

اما فارغ از این دو موضوع، به نظرم یک موضوع اصلی اهمیت بیشتری دارد...

در این مجادله چه طرف خانم چرخنده باشیم و چه مدافع خواهران منصوریان، با یک دو دوتای ساده میشود درست و غلط خیلی چیزها را حدس زد.

قبل از آن هم دانستن و یا مرور موضوعی لازم است. اینکه همه جای دنیا وازجمله در کشور خودمان هم این رسم است که برای جذب شدن مردم و تمایل آنها به سمت یک محصول یا یک رفتار و یا حتی یک فرهنگ به سراغ چهره ها و سلبریتی ها بروند. در ازایش هم پول خوبی به آن چهره ها میدهند. شرطش هم این است که طیف وسعی از مردم آن چهره را بشناسند...مثلا او سوپر استار فیلمها باشد یا یک فوتبالیست درجه یک در سطح دنیا و ...آن چهره هم بابت اینکه بیاید و چیزی را ترویج کند پول زیادی میگیرد. این یک قاعده در همه دنیاست.

مثلا حالا در کشور خودمان رقم معمول برای آمدن یک چهره روی بیلبورد و ترویج یک برند یا اپلیکیشن و یک فرهنگ و...دست کم حدود یک میلیارد تومان است ...آنها ممکن است ازچای کیسه ای تبلیغ کنند تا فرهنگ استفاده از اپلیکیشن ها و راه رفتن بین خط کشی خیابانها و فرهنگ کتابخوانی و...

تازه گاهی سابقه هم داشته که فلان مربی برای تبلیغ یک بانک ۵ میلیارد تومان پول گرفته است.

آنطرف دنیا هم که عدد و رقمها خیلی بالاتر است.

طبیعتا سفارش دهنده هم آنقدری باهوش هست که بداند آیا این مقدار پولی که دارد خرج میکند می ارزد یا نه و آیا این پول زیاد به حصول نتیجه مطلوب میرسد یا خیر. طبیعی است که بعد از برآورد، وقتی به این نتیجه برسند که آن شخص چندان شناخته شده نیست به سراغ شخص دیگری با ضریب شناخت و اثرگذاری بالاتر خواهند رفت.

حالا اینطور در نظر بگیرید که آن خواهران محترم یاهر بزرگوار دیگری هنوز معروف نشده اند (بر اساس ادعای خودشان) ...فیلمی هم درباره آنها ساخته نشده و هیچکس هم آنها را نمیشناسد یا دست کم فقط جمع محدودی از ورزشکاران با آنها آشنایی دارند. در این میان چه منطقی دارد اینکه یکی بیاید و آنها را برای ترویج چیزی انتخاب کند، به آنها بگوید خانه و ماشین و صد میلیون تومان به تو میدهم که چادر بپوشی...منطقی نیست. ابدا.

تازه اگر این کار هم انجام میشد اصل کار خانم چرخنده غلط نبود، به شرطی که به جای خواهران منصوریان میرفت سراغ یک چهره مشهور و از او میخواست مثلا بابت دریافت فلان مبلغ، فرهنگ حجاب را ترویج کند ...اما اینکه برود سراغ چند نفر که در آن مقطع چهره های سرشناسی نبوده اند و به آنها پول کلانی پیشنهاد کند تا به تبلیغ حجاب بپردازند به شدت غیر منطقی است...اگر هم خانم چرخنده این کار را کرده باشد گناهی نکرده و فقط نشان میدهد ایشان در امور تبلیغی و ترویجی تخصص ندارند و کارشان کار ضعیفی بوده است.

تازه این را هم فراموش نکنیم که این قبیل کارها در طیف مخالفان نظام به شدت در حال انجام است. مثلا مسیح علینژاد چند برابر حقوق سردبیر دویچه وله پول میگیرد تا در کانالش بی حجابی را ترویج کند و تازه، سینه سپر میکند و ژست قهرمان هم میگیرد. هیچکس هم با او مصاحبه نمیکند که وای...چه کار بدی کردی ...

این است که میگویم ادعای این خواهران، یک جایش لنگ میزند. پس بدون جانبداری و با آزادمنشی این اصل را بپذیریم که خانم چرخنده یا هر مسول و مدیر دیگری اگر قرار باشد معامله ای (به تعبیر بعضی ها) در این سطح انجام دهد به سراغ سلبریتی ها و چهره ها میروند.

دست آخر بد نیست این نکته هم در مجال دیگری بررسی شود که چرا بعضی مدیران اقتصادی و فرهنکی تا این اندازه بد و ضعیف عمل کرده اند که وقتی حرفی غیرمنطقی از این جنس پخش میشود، بعضی مردم خون به جگر شده، از حرص دلشان میروند طرف مخالف و بدون هیچ منطق و فکری جانب شخصی را میگیرند که صرفا دارد مخالفت میکند.

کیوان امجدیان - روزنامه نگار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید