پیشنهاد‌های طرف‌های اروپایی برجام کافی نیست


پیشنهاد‌های طرف‌های اروپایی برجام کافی نیست

خبرگزاری آریا- سخنگوی وزارت خارجه: منتظریم از شرکای غربی برجام پیشنهاد‌های عملی دریافت کنیم که از ضمانت‌های لازم اجرایی برخوردار باشد.

پیشنهاد‌های طرف‌های اروپایی برجام کافی نیست
خبرگزاری آریا- سخنگوی وزارت خارجه: منتظریم از شرکای غربی برجام پیشنهاد‌های عملی دریافت کنیم که از ضمانت‌های لازم اجرایی برخوردار باشد.
به گزارش خبرگزاری آریا، بهرام قاسمی در حاشیه نشست پیام چهل سالگی انقلاب اسلامی در آیینه دیپلماسی رسانه‌ای درباره آخرین روند مذاکرات ایران با اتحادیه اروپا درباره برجام در جمع خبرنگاران، افزود: اروپایی‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام، دارای اراده سیاسی جهت استمرار این توافق هستند.
وی گفت: در واقع ما انتظار داریم که اروپا بتواند خلاء خروج آمریکا از برجام را جبران کند و طرف‌های عضو برجام تعهداتی که در این قرارداد نسبت به ایران به خصوص در حوزه اقتصادی دارند اجرایی و عملیاتی کنند که در این باره باید کمی صبر کرد و منتظر ماند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که مذاکرات ادامه دارد و پیشنهاد‌های متعددی دریافت کردیم، تاکید کرد: این پیشنهاد‌ها کافی نیست و ما هنوز ضمانت‌ها و تعهدات لازم و عملی را دریافت نکردیم.
وی افزود: ما منتظر هستیم پیشنهاد‌های عملی دریافت کنیم که از ضمانت‌های لازم اجرایی برخوردار باشند، بعد از دریافت این پیشنهاد‌ها ایران تصمیم مقتضی را درباره موضوع برجام خواهد گرفت.
قاسمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر جزییات گفت و گوی تلفنی ظریف و لودریان و این که آیا در گفت و گوی تلفنی دیشب ظریف با وزیر امور خارجه فرانسه، وزیر امور خارجه کشورمان درباره اظهار نظر‌های اخیر لودریان درباره ایران گفت و گویی داشته است یا خیر؟ افزود: به طور معمول متن مذاکرات دیپلماسی منتشر نمی‌شود و این امر مرسوم در دنیاست.
وی با بیان این که فرانسه از شرکای مهم ایران در اروپاست و جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی با این کشور و دیگر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا دارد، تأکید کرد: البته داشتن روابط خوب به معنای یکسان بودن دیدگاه‌های دو کشور درباره همه مسائل نیست، دو کشور می‌توانند روابط خوبی داشته باشند، ولی درباره برخی مسائل اختلاف دیدگاه داشته باشند.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: برای حل این اختلاف‌نظر‌ها و یا کاهش آن به طور معمول دولت‌ها از ابزار‌های مختلفی که در چارچوب دیپلماسی از آن برخوردارند استفاده می‌کنند، به طور مثال سفارتخانه‌های دو کشور به ایفای نقش می‌پردازند و یا هیئت‌هایی بین دو کشور مبادله می‌شود و مذاکرات تلفنی صورت می‌گیرد تا اشتراکات افزایش پیدا کند و از میزان اختلافات کاسته شود.
قاسمی درباره گفت‌وگوی تلفنی ظریف با همتای فرانسوی خود، افزود: تماس دیشب وزیران امور خارجه ایران و فرانسه در ادامه تماس‌های مکرری است که بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های اروپایی همچون فرانسه وجود دارد، ما از این فرصت استفاده می‌کنیم، مواضع و دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنیم و طرف مقابل نیز نظرات خود را درباره مسائل مختلف مطرح می‌کند و این کار دیپلماسی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره سفر اخیر معاون وزیر خارجه انگلیس به تهران و دیدارش با سید عباس عراقچی گفت: ما با کشور‌های مختلف اروپایی همچون انگلیس تماس‌ها و گفت و گو‌های سیاسی داریم.
وی افزود: با برخی از این کشور‌ها این گفت و گو‌ها به صورت دوره‌ای و هر 6 ماه یک‌بار صورت می‌گیرد که درباره انگلستان چنین موضوعی صدق می‌کند، دور قبلی مذاکرات بین دو کشور در لندن بود و این بار دیپلمات‌های انگلیسی برای شرکت در مذاکرات به تهران آمدند.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: هیئت انگلیسی مذاکرات مفصلی را با آقای عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه داشت؛ دو طرف درباره طیف وسیعی از موضوعات مورد علاقه بحث و گفت و گو کردند و درباره مسائل دوجانبه در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، کنسولی رایزنی شد.
وی با بیان این‌که موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر موضوع‌های رایزنی مقامات دو کشور بود، افزود: درباره برجام و وظایفی که در این توافق‌نامه متوجه کشور‌های اروپایی است نیز بحث و رایزنی شد و در مجموع فکر می‌کنم از این رایزنی‌ها دستاورد خوبی حاصل شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403