این روحانی نه آن روحانی

علی نصیریان، رئیس جشن خانه سینما در ابتدای این مراسم بیان کرد: در دوران ما کار کردن خیلی سخت بود و امیدوارم شما این سختی‌ها را نکشید. سینما واقعا رشد کرده است. او با اشاره به شهرداد روحانی گفت: به آقای روحانی می‌گفتم (البته ایشان که اینجاست نه آن روحانی که این اشاره کنایه‌گونه باعث تشویق حضار شد) توسعه فرهنگی حاصل همین ارتباط فرهنگی و مخصوصا کتاب و اینترنت است و این جشن‌ها در حوزه فرهنگ خیلی خوب است؛ اما امیدوارم منجر به دوستی بیشتر شود و کمتر به خلاف آن تبدیل شود؛ چون بنیاد هنر؛ دوستی و مهر و نیکی است. او افزود: رقابت‌ها همه جای دنیا هست و خوب است که اینجا هم باشد. البته من در جریان آرا نیستم؛ ولی گفته شد که کسی اعمال نفوذ نکرده و نتایج براساس آرا به دست آمده است.

وی ادامه داد: ملت ما الان به موسیقی و نمایش خیلی نیاز دارد و اینجا برای همین موسیقی فاخر ساخته شد و باید باشد و بزرگانی مثل آقای روحانی (شهرداد روحانی) این راه را دنبال می‌کنند همان‌طور که کیارستمی‌ها، کیمیایی‌ها، مهرجویی‌ها و..‌. انجام دادند. رئیس جشن خانه سینما تاکید کرد: همان فیلم فارسی را که می‌گویند بد بود، چیزی بود که مردم را با سینما آشنا کرد پس باید احترام اینها را نگه داشت. تئاتر هم همین‌طور است و باعث افتخار است که بچه‌های ما تئاتر ایران را در جهان اجرا می‌کنند. ما باید جور این فرهنگ و هنر را بکشیم چون برای اینجا هستیم. ما می‌توانیم فیلم و تئاتر خوب تولید کنیم.

جای خالی ۵۵۰۰ نفره

منوچهر شاهسواری نیز به دعوت محمدرضا شهیدی‌فر مجری مراسم روی صحنه حاضر شد و در سخنانی کوتاه گفت: راز ماندگاری سینمای ایران همین است که نقطه به نقطه چیزی جز عشق و جوشش ندارد. سینمای ایران متعلق به این سرزمین است و چه وسیله‌ای گرانقدرتر از سینما برای به تصویر کشیدن. شاید در برخی ارتباطاتی که ما داشتیم در معنای برگزاری جشن و انتشارش خطا کردیم که این‌گونه مطرح شد که ما نمی‌خواهیم جشن برگزار کنیم، چون نمی‌شد در بیستمین جشن، داوری و برگزیده داشته باشیم؛ اما مراسم نداشته باشیم. با این حال جای اهالی خانه سینما یعنی ۵۵۰۰ نفر خالی است و شرمنده‌ام که این امکان فراهم نشد که همه اینجا باشند. مدیر عامل خانه سینما تاکید کرد: تلاش ما این است که بر سر منافع اهالی سینما کار کنیم و اگر جایی سخنی گفته می‌شود و جوابی نمی‌شنوید، حمل بر بی احترامی نکنید؛ چون برخی صحبت‌ها قابل پاسخگویی نیست. او سپس از علی نصیریان برای پذیرش ریاست جشن تقدیر کرد.

حاشیه‌های جشن صنفی سینما

جشن سینما هم مثل هر رویداد جمعی دیگر، حاشیه‌های زیادی داشت. نوید محمدزاده که با حضور امیر جدیدی، جواد عزتی و طناز طباطبایی جایزه نقش مکمل را برای بازی در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» می‌گرفت، گفت: خوشبختی چیزی نیست که هر کسی ببیند، بلکه در دل آدم است‌. او عزت الله انتظامی را خطاب قرار داد و گفت: استاد انتظامی! دل ما به این خوش بود که شما هستید و امیدوارم بقیه بزرگان پشت ما باشند و استاد زنجانپور، من افتخار می‌کنم که اسمم کنار اسم شما بود و امیدوارم با این جوایز به سن و کسوت شما که می‌رسیم همان جایگاه را داشته باشیم. مسعود سلامی که جایزه بهترین فیلم‌بردار را برای فیلم‌برداری فیلم «خفگی» گرفت، جایزه‌اش را به دستیاران فیلمبردار و هم صنفی‌های خود تقدیم کرد.

اما حامد بهداد پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد از پریناز ایزدیار و امین تارخ که به‌خاطر بازی در فیلم «سد معبر» گرفته بود، گفت: عزیزترین چیزی که داریم ایران است ولی شما کسانی‌ را که برای محیط زیست تلاش می‌کنند، تعزیر می‌کنید. ما خواستار آزادی این دوستان هستیم و یکی از این دوستان با نام نیلوفر بیانی که من فقط ۱۰ دقیقه او را دیدم خشک شد در آن قفس. هرکسی که مانع هدف وارسته ما برای آبادانی این مُلک شود خائن و دشمن ماست. و من عذر می‌خواهم اگر در حضور بزرگان؛ نمایشم تلخ یا جسورانه است. وحید جلیلوند نیز پس از گرفتن جایزه بهترین فیلم‌نامه از فرهاد توحیدی و هومن سیدی گفت: به کلمات ما تمام صنوف سینمایی حیات دادند و از آنها تشکر می‌کنم.

در پایان این بخش علی نصیریان و هارون یشایایی جایزه بهترین فیلم را به علی جلیلوند اهدا کردند. یکی از بخش‌های جالب توجه این مراسم که موسیقی زنده نداشت، پخش چند کلیپ از فیلم‌های عزت الله انتظامی، درگذشتگان سینما و نیز مروری بر جشن‌های قبلی خانه سینما بود که تصاویر قدیمی سینماگران که‌ جوان‌تر بودند و الان برای همکاران خود از جهات مختلف تغییر کرده بودند واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت. همچنین تقدیر از خانم‌السلطنه امیری بازیگر و کاراکتر اصلی فیلم مستند «دادا سلطنه» که از سال‌های جوانی علاقه زیادی به سینما و بازیگری داشته و دارد از دیگر بخش‌های این مراسم بود. این بانوی مسن با لباسی محلی کُردی روی سن آمد و از حضور در این مراسم و اینکه مورد تشویق قرار گرفت قدردانی کرد.

در این بخش جواد عزتی پس از آمدن روی سن و یادآوری خاطره‌ای از بالا رفتن دیوار در نوجوانی برای تماشای تئاتر، لوح تقدیری را از سوی بازیگران زن و مرد سینما و با امضای علی نصیریان به خانم‌السلطنه امیری تقدیم کرد. این جشن از همان ابتدا با کنداکتور ۱۰۰ دقیقه تنظیم شده بود و شهیدی‌فر که مجری بود از برگزیدگان خواست رعایت زمان را کنند که صحبت‌های شهیدی فر خود باعث طولانی شدن مراسم شد. ضمن اینکه تلفظ نادرست برخی اسامی فیلم‌ها از جمله «فِراری» که «فَراری» خوانده شد و برخی اسامی نامزدها از سوی مجری از نکات قابل تامل این جشن بود.

برندگان جشن 100 دقیقه‌ای