گوشت آزمایشگاهی ؛ آینده غذایی جهان یا گمراه کردن مشتریان؟


مطلب گوشت آزمایشگاهی ؛ آینده غذایی جهان یا گمراه کردن مشتریان؟ برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/ گوشت آزمایشگاهی محصولی است که از کشت سلول‌های جانوران و پرورش آنها به نحوی که به سلول‌های ماهیچه و چربی نمو پیدا کنند، گفته می‌شود. آیا گوشت...

گوشت آزمایشگاهی محصولی است که از کشت سلول‌های جانوران و پرورش آنها به نحوی که به سلول‌های ماهیچه و چربی نمو پیدا کنند، گفته می‌شود. آیا گوشت آزمایشگاهی آینده غذایی جهان است؟

به گفته یک اتاق فکر در بریتانیا این کشور می‌بایست تولید گوشت آزمایشگاهی را در راستای تامین یک منبع غذایی پایدارتر آغاز کند. موسسه آدام اسمیت می‌گوید که گذار از صنعت گوشت فشرده می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا میزان ۹۶ درصد و سطح زمین‌های زیر پروش جانوران برای تولید گوشت را تا میزان ۹۹ درصد کاهش دهد.

گوشت آزمایشگاهی هنوز به مرحله عرضه عمومی نرسیده است، اما کمپانی‌هایی در ایالات متحده وجود دارند که درصدد هستند این محصول را تا پایان سال ۲۰۱۸ تجاری‌سازی کنند. گوشت آزمایشگاهی با کشت سلول‌های موجود در بافت خارج شده از بدن یک جانور (به عنوان مثال گاو) و رشد آن در آزمایشگاه در راستای تولید یک محصول گوشتی خوراکی، بوجود می‌آید.

دکتر مدسن پیری (Madsen Pirie)، رئیس موسسه آدام اسمیت می‌گوید گذار به سوی گوشت آزمایشگاهی می‌تواند تاثیر بسیار عظیمی داشته باشد. او می‌گوید:

ما با اشغال تنها یک درصد از زمینی که برای تولید گوشت به روش سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توانیم همان مقدار از گوشت را در کارخانه‌ها تولید کنیم. این فعالیتی پایدار و دوست‌دار محیط زیست است. اگر گوشت را در کارخانه‌ها تولید کنیم، دیگر نیازی نخواهد بود تا آب رودخانه‌‌ها را هدر دهیم تا برای تغذیه جانوران گیاه کشت کنیم.

گوشت آزمایشگاهی ؛ آیا این آینده غذایی جهان است؟

برند گوشت موسا (Mosa) در هلند در طول پنج سال گذشته روند پیشبرد مراحل تحقیق و تولید گوشت آزمایشگاهی را با سرعت طی کرده است. این برند در سال ۲۰۱۳ از نخستین همبرگر تولید شده از گوشت آزمایشگاهی رونمایی کرد.

بیشتر بخوانید : شیر سوسک می‌خورید؟ این آینده غذایی جهان است!

پروفسور مارک پست (Mark Post) یکی از موسسان این کمپانی به وبسایت اسکای گفته است که مشتریانی که محتاط هستند، در نهایت بر ترس‌هایی که دارند غلبه خواهند کرد. وی ادامه داد:

این اتفاق در ابتدای کار رخ نخواهد داد چرا که همواره این مقاومت‌ها در برابر تکنولوژی‌های جدید وجود دارد. همچنین مسائل نامعلومی در خصوص ایمنی وجود دارد که ما می‌بایست از طریق دفاتر قانونی نسبت به رفع آنها اقدام کنیم. اما آنچه بدیهی است این است که در نهایت همه از مزایای این محصول آگاه و خواستار مصرف آن خواهند شد.

شرکت موسا میت، بر روی تجاری سازی این محصول کار می‌کند و در نظر دارد تا در سال ۲۰۲۱ آن را عرضه کند.

گوشت آزمایشگاهی ؛ آینده غذایی جهان یا گمراه کردن مشتریان؟گوشت آزمایشگاهی محصولی است که با استفاده از کشت سلول‌های جانوران در آزمایشگاه تولید می‌شد. چندین شرکت خواهان عرضه آن با بازار هستند. (اعتبار : Sky)

درست است که تا زمانی که بتوانیم گوشت آزمایشگاهی را از سوپرمارکت‌ها خریداری کنیم، چند سالی زمان باقی مانده است، اما تاکنون نیز درخواست‌های رو با افزایشی برای محصولی گوشتی وجود دارد که جدا از هزینه کمتر، همان شکل،‌ بو، مزه و یا حتی بافت گوشت طبیعی را داشت باشد.

در رستوران درتی بونز (Dirty Bones) در لندن، همبرگر B12 که توسط شرکت تولید مواد غذایی گیاهیِ Moving Mountains ساخته شده است، یک گزینه محبوب در منوی غذاها به شمار می‌رود.

هنگامی که همبرگر گیاهی B12 که مواد اولیه آن شامل قارچ صدفی، پروتئین لوبیا، گندم، سویا، چغندر قند و روغن نارگیل است، را برش می‌زنید، ظاهری صورتی رنگ، اشتها‌آور و به طرز شگفت‌انگیزی شبیه به گوشت واقعی را مشاهده خواهید کرد. این همبرگر در طول هفته گذشته از بیش از ۴۰۰ بار در سراسر بریتانیا فروخته شده است. دکتر مورگین گای‌ ( Morgaine Gaye) آینده شناس غذایی به اسکای می‌گوید که رقابت برای تولید گوشت‌های جایگزین به یک تجارت بزرگ تبدیل شده است. او ادامه می‌دهد:

به معنای واقعی این موضوع شبیه به رقابت در فضا است. همه کسب و کارهای بزرگ و سرمایه‌گذارهای سیلیکون ولی در تلاش‌اند تا این رمز طلایی تولید یک محصول غذایی مقرون به صرفه، خوشمزه و دارای مقداری چربی را به دست بیاورند. وجود مقداری چربی سخت‌ترین قسمت ماجرا است. این همان چیزی است که ما می‌خواهیم. ما قسمت چربی گوشت‌ها را دوست داریم.

گوشت آزمایشگاهی ؛ آینده غذایی جهان یا گمراه کردن مشتریان؟تصویر مربوط به گوشتی است که شرکت موسا میت (Mosa Meat) تولید کرده است. این کمپانی هلندی از سال ۲۰۱۳ این محصول را تولید می‌کند. (اعتبار : Sky)

بسیاری از مزرعه‌داران متوجه این تهدید بالقوه برای معیشتشان شده‌اند و به طور آگاهانه با این تکنولوژی مخالفت می‌کنند. به علاوه در خصوص طعم و مزه آن نیز راه‌های برای متقاعد کردن شکموها وجود دارد تا با آنها صحبت کنیم.

آیا گوشت آزمایشگاهی واقعا گوشت است؟

آیا گوشت آزمایشگاهی را واقعا باید گوشت نامید؟ یک لایحه قانونی در ایالت میزوری ایالات متحده آمریکا پاسخ این سوال را منفی می‌داند. این قانون استفاده از این عنوان را برای محصولات گیاهی ممنوع می‌کند و این احتمال را از بین می‌برد که در آینده محصولی که از کشت سلول در آزمایشگاه بوجود می‌آید، عنوان “گوشت” را در سوپرمارکت‌ها یدک بکشد.

بیشتر بخوانید: تاثیر تکنولوژی بر آینده غذایی جهان ؛ از چاپگر سه‌بعدی غذا تا گوشت مصنوعی

این لایحه که با پشتیبانی از دو حزب به تصویب رسیده است،‌ میزوری را به نخستین ایالتی تبدیل می‌کند گوشت را به صورت محصولی تعریف می‌کند که از پرورش چارپایان و یا مرغ به دست آمده باشد. بر این اساس نمی‌توان محصولات گیاهی و یا گوشت آزمایشگاهی را با عنوان گوشت تعریف و راهی بازار کرد.

اوایل سال جاری، اتحادیه گله‌داران ایالات متحده (USCA)، از وزارت کشاورزی این کشور درخواست مشابه‌ای را مطرح کرد. این اتحادیه که به طور آشکارا به توسعه رو به رشد محصولات گوشت آزمایشگاهی به عنوان یک تهدید برای بازار نگاه می‌کنند، از وزارت کشاورزی خواست تا تعریف “گوشت” و “گوشت گاو” را به محصولاتی محدود کند که به روش سنتی زاده شده‌، پرورش یافته‌ و به کشتارگاه رفته‌اند.

این قانون ایالت میزوری برای نخستین بار است که درصدد بوجود آوردن رویه است تا شرکت هایی که لفظ “گوشت” را در موارد نامناسب به کار می‌برند، تحت تعقیب قرار گیرند. این رویه می‌گوید که گوشت باید از دام و یا مرغ حاصل شده باشد و باید جلوی هرگونه راه گریزی که بتواند به ماده کشت شده در آزمایشگاه عنوان گوشت بدهد، جلوگیری شود. به طور مشخص هر مرغ و یا چارپایی که بخواهیم از آن گوشت استخراج کنیم باید به روش سنتی کشته شود.

گوشت آزمایشگاهی ؛ آینده غذایی جهان یا گمراه کردن مشتریان؟همبرگر گیاهی B12 یکی از گزینه‌های منوی رستورانی در لندن است. این همبرگر گیاهی با استفاده از قارچ صدفی، پروتئین‌ها لوبیا، گندم، سویا، چغندر قند و روغن نارگیل تهیه شده است. (اعتبار : Sky)

این بحث رو به رشد که به چه محصولی می‌تواند برچسب گوشت بچسبانیم، تنها مخصوص ایالات متحده نیست. در ماه آوریل سال جاری میلادی، قانونی در فرانسه به تصویب رسید که استفاده از لفظ‌ “گوشت” و یا “تهیه شده از گوشت”‌ را برای محصولات غیرگوشتی ممنوع می‌کرد.

این قانون در ابتدا برای مقابله با محصولات گیاهی نظیر سوسیس‌های گیاه‌خواری یا وگن طرح ریزی شد. در حال حاضر مشخص نیست که آیا گوشت آزمایشگاهی نیز شامل این قانون می‌شود یا خیر. اما آنچه مشخص است قانون مقابله با فرآورده‌های گیاهی آخرین بحث موجود در این کشور در این باره نخواهد بود.

استرالیا کشوری است که بازار بسیاری بزرگ دام را در اختیار دارد. این جنجال اخیرا با گفته‌های رئیس اجرایی شورای گله‌داران این کشور در این کشور نیز بوجود آمده است. او گفته است که ” آنها خیلی دوست دارند تا محصول‌شان عنوان گوشت را یدک بکشد، اما من فکر می‌کنم می‌بایست آن را هر آنچه که هست بنامیم، یعنی پروتئین آزمایشگاهی.

بیشتر بخوانید: فواید خوردن حشرات ؛ جیرجیرک بخورید تا روده‌ سالمی داشته باشید

پیش از این بخش تولید گوشت آزمایشگاهی را گروهی تاسیس کرده بودند به نام انجمن کشاورزی سلولی (CAS). این نهاد غیرانتفاعی برای پیشبرد اهداف کمپانی‌های کشاورزی سلولی تاسیس شده است و در راستای چیزی که “اقتصاد زیستی فراحیوانی” می‌خواند فعالیت می‌کند.

انجمن کشاورزی سلولی توسط یک محقق دانشگاه هاروارد به نام کریستوفر گاستراتوس (Kristopher Gasteratos) بنیان شده است. از جمله افراد حاضر در تیم مشاوران او می‌توان به پیتر سینگر (Peter Singer)، فعال اخلاق معروف، جرج کرچ (George Church)، ژنتیک‌دان، روسی بوسورت (Rosie Bosworth) آینده‌پژوه غذایی اشاره کرد.

این جنبش رو به رشد در استرالیا ترجیح می‌دهد که به جای استفاده از واژه “گوشت” از واژه‌ “گوشت پاک” استفاده کنند که مطمئنا دوست‌داران بیشتری در بازار خواهد داشت.

گوشت آزمایشگاهی ؛ آینده غذایی جهان یا گمراه کردن مشتریان؟بسیاری از مردم معتقدند که گوشتی که مصرف می‌کنند می‌بایست منشاء آن واقعا یک جانور باشد. گله‌داران نیز از جمله مهمترین مخالفین این تکنولوژی به شمار می‌روند. آنها می‌گویند که کمپانی‌های تولید کننده گوشت آزمایشگاهی نبایند از لفظ گوشت برای ترویج محصول خود استفاده کنند. (اعتبار : Sky)

همانطور که اشاره شد قانونی جدید در مقابل این تکنولوژی در ایالت میزوری تصویب شده است. اما اتحادیه گله‌داران این ایالت (MCA) می‌گویند که آنها با محصولات آزمایشگاهی و گیاهی مشکلی ندارند، آنها خواهان این هستند تا این توهم در حال گسترش در میان مشتریان را که این محصولات را گوشت می‌داند را کاهش دهند. مایک دیرینگ (Mike Deering)، معاون اجرایی این اتحادیه می‌گوید:

ما باید مطمئن شویم که این محصولات این تفکر گمراه‌کننده که اینها همان محصولاتی گوشتی هستند که در مزرعه‌ها و مراتع پرورش احشام تولید شده‌اند، را برای مشتریان بوجود نمی‌آورد. استفاده از یک واژه متعلق به روش سنتی پرورش دام، مشتریان را گمراه می‌کند و ارزش محصولاتی را که از چارپایان واقعی به دست آمده‌اند پایین می‌آورد.

بیشتر بخوانید :

باغ های هیدروپونیکی می تواند به کمبود غذا در نواحی سردسیر پایان دهد

منبع : newatlas , sky

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس