افزایش تقاضای خرید خودرو، شکل سفته بازی دارد


مدیرعامل سایپا: با حجم بسیار زیادی از تقاضای خرید خودرو مواجه ایم که بر مبنای نیاز نیست بلکه شکل سفته بازی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، محسن قاسم جهرودی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما افزود: نه تنها عملاً در مسیر تولید، انحرافی نسبت به پارسال نداشتیم بلکه به رغم فشارها، تولید سال گذشته را تاکنون تقریباً محقق کردیم و گروه خودروسازی سایپا در 5 ماه امسال، 18 هزار دستگاه بیشتر از مدت مشابه پارسال ، خودرو عرضه کرد.


وی با اشاره به اینکه جوی که به وجود آمده تقاضا را افزایش داده است، ادامه داد : نیاز مردم به خودرو تولید داخلی حدود یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 300 هزار دستگاه در سال است اما اکنون با حجم بسیار زیادی از تقاضا مواجه هستیم که بر مبنای نیاز نیست بلکه شکل سفته بازی دارد.

جهرودی با بیان اینکه تا اردیبهشت امسال مشکلی در تولید و عرضه نداشتیم ، گفت : از اردیبهشت با توجه به نوسانات نرخ ارز و دیگر علل ، با حجم بزرگی از تقاضا مواجه شدیم . وی افزود: 20 هزار خودرو را عرضه کردیم در حالی که حدود 730 هزار نفر در سایت فروش گروه خودروسازی سایپا ، سعی می کردند یکی از این خودروها را بخرند .

هاشم یکه زارع مدیر عامل گروه خودروسازی ایران خودرو هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه حدود 1530 هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار وجود دارد، گفت: اگر حدود 15 درصد سود به این رقم تعلق گیرد در مدت یکسال حدود 210­ هزار میلیارد تومان به این نقدینگی اضافه می شود و اگر یک سوم این سود یعنی حدود 70 هزار میلیارد تومان وارد بازار شود معادل فروش کل خودروسازی ایران در یکسال است .

وی ادامه داد : اگر نصف این مبلغ به بازار خودرو وارد شود تقاضای بسیار وحشتناکی را رقم می زند و مشکلات را ایجاد می کند .
یکه زارع با­ اشاره به­ قیمت بالای خودروهای تولید داخلی در حال حاضر گفت : این قیمت ها بسیار بالا و کاذب است و شاید در کل کشور 500 تا 1000 دستگاه هم با این قیمت ها فروخته نشود .

وی تاکید کرد: قیمت و بازار کنونی خودرو غیر واقعی است و برخی قیمت گذاری ها در سایت های مختلف موجب شده است بازار ملتهب شود. یکه زارع گفت: در سامانه فروش، عوامل محدود کننده ای را قرار دادیم از جمله اینکه خریدار در 18 ماه گذشته از ایران خودرو یا سایپا خرید نکرده باشد و یا اینکه با یک کد ملی در سال، فقط یک خودرو خریداری شود اما با وجود همه این عوامل محدودکننده، به علت جاذبه بازار و وجود حدود 500 تا 600 هزار متقاضی خرید خودرو ، کنترل از دست خودروساز خارج است .

مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو با اشاره به پیش فروش هفته قبل گفت: زمانی که 500 هزار تقاضا برای خرید 20 هزار خودرو وجود دارد طبیعی است که 480 هزار نفر نتوانند خرید کنند و ناراضی باشند بنابراین آنها تصور می کنند فروش انجام نشده است در حالی که سی دی آن 20 هزار نفر خریدار، موجود است و مراجع نظارتی می توانند آنها را رصد کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توزیع 35 هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان توسط ستاد اجرایی فرم...