حفظ قرآن با یادگیری مفاهیم آسان‌تر است


حفظ قرآن با یادگیری مفاهیم آسان‌تر است

گروه فعالیت‌های قرآنی - مدیر مرکز بیت‌الحفاظ مشهدالرضا(ع) با اشاره به اهمیت یادگیری مفاهیم آیات قرآن کریم اظهار کرد: حفظ قرآن کریم با یادگیری مفاهیم آیات کلام وحی، به ویژه اگر در قالب داستان و به صورت تصویری باشد، تسهیل می‌یابد.

حفظ قرآن با یادگیری مفاهیم آسان‌تر است
محمدجواد یوسفی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به اینکه اکثر حافظان در حوزه مفاهیم، تجوید، صوت و لحن و وقف و ابتداء با مشکل رو به رو هستند لذا تلاش شده در این مرکز بیشتر به این حوزه‌ها پرداخته شود.
وی افزود: معمولا در کلاس های طرح حفظ ریزش زیاد است و حافظان زیادی داریم که در همین جزء‌های اول و دوم حفظ را کنار گذاشته اند لذا سعی شد طرح حفظ یک سال و نیم تنظیم شود چراکه در طرح یک ساله قرآن آموز کل هفته را باید به حفظ بپردازد.
مدیر مرکز بیت‌الحفاظ مشهد الرضا(ع) گفت: خیلی از افراد جامعه قلبا دوست دارند حافظ قرآن بشوند و حتی خیلی افراد بارها تصمیم به این کار گرفته اند و چندین سوره از سوره های جزء ۳۰ و یا حتی چند جزء از قرآن را حفظ کرده اند ولی هر کدام به دلایلی نتوانسته اند در این مسیر موفق شوند و بعد از مدتی حفظ قرآن را کنار گذاشته اند و متاسفانه محفوظات خود را فراموش کرده اند.
این مدرس قرآن مهمترین دلیلی که افراد نتوانسته اند در این مسیر موفق باشند را نداشتن اطلاعات کافی در زمینه چگونگی حفظ قرآن برشمرد و عنوان کرد: در این مرکز سعی شده حفظ قرآن همراه با یادگیری، مفهوم آیات، صوت و لحن، تجوید، وقف و ابتدا انجام شود لذا از شیوه رمزگذاری برای تثبیت مفاهیم آیات استفاده می شود.
یوسفی ادامه داد: تثبیت صفحات حفظ شده، یادگیری شماره آیات، بکارگیری روش نوشتاری در حفظ قرآن، پرسش و پاسخ زیاد آیات، مباحثه هر روز محفوظات، برگزاری آزمون های کتبی و شفاهی جزء‌های حفظ شده و حفظ قرآن سر کلاس و در حضور استاد از دیگر روش های این مرکز بشمار می رود.
وی اضافه کرد: در حوزه ترجمه قرآن سعی شده تدریس به صورت تصویری کار شود تا بهتر در ذهن قرآن آموز حک شده و بهره وری در خصوص مفاهیم قرآنی افزایش یابد.
مدیر مرکز بیت‌الحفاظ مشهد الرضا(ع) بیان کرد: طراحی دفترچه تخصص حفظ به صورت جدول همراه با صفحات شامل آیات ابتدایی و انتهایی و طرح سوال برای اینکه والدین از پیشرفت فرزندان خود در زمینه حفظ آگاهی یابند از جمله ابتکارتی است که در این مرکز مورد استفاده قرار گرفته است.
یوسفی گفت: همچنین صوت تلاوت هر قرآن آموز ضبط و برای استماع والدین از طریق تلگرام به ایشان ارسال می شود تا در جریان محفوظات فرزندان خود قرارگیرند که این اقدام باعث پیشرفت بیشتر قرآن آموزا شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا