با حق و حقوق بیماران در داروخانه‌ها آشنا شوید


با حق و حقوق بیماران در داروخانه‌ها آشنا شوید

با مطالعه این خبر از حق و حقوقتان در داروخانه‌ها یا همان «منشور حقوق بیمار در داروخانه» مطلع شوید.

با حق و حقوق بیماران در داروخانه‌ها آشنا شوید

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در راستای تکریم بیماران در داروخانه ها، منشور حقوق بیمار در داروخانه به تصویب رسیده است و شما می توانید با مطالعه این خبر از حق و حقوق خود در داروخانه ها مطلع شوید.

بیشتر بخوانید: آیا از حق و حقوق خود در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها اطلاع دارید؟

منشور حقوق بیمار در داروخانه

بیمار حق دارد قبل از ارائه نسخه از حضور داروساز در داروخانه اطمینان حاصل کند. بیمار حق دارد قبل از دریافت داروهای خود ، از هرگونه تفاوت در داروهای دریافتی با نسخه تجویز شده خود اطلاع حاصل کند. بیمار حق دارد بعد از دریافت دارو از داروساز در داروخانه ، اطلاعات مورد نیاز درباره درمان دارویی اش (از جمله مقدار و نحوۀ صحیح مصرف دارو) را سؤال کند و داروساز موظف است تا تفهیم کامل بیمار به تمامی سوالات دارویی بیمار پاسخ گوید، اطلاعات داده شده باید بدون اصطلاحات تخصصی و کاملاً واضح باشد به طوری که بیمار قانع و به طور کامل توجیه شود، علاوه بر ان داروساز موظف است مقدار و نحوۀ مصرف دارو را مطابق دستورالعمل شمارۀ ٧٣٩/د مورخ ٥/٢/٨٠ مکتوب کند. بیمار حق دارد که حرمت و شأن او در داروخانه حفظ شده و به نیازهای دارویی او با رعایت ضوابط و مقررات به موقع و به طور کامل توجه شود. بیمار حق دارد در رابطه با حفظ اسرار بیماری و وضعیت سلامت خود به داروساز اعتماد کامل داشته باشد و داروساز می باید در روابط کاری خود چنین اطمینانی را برای بیماران فراهم کند. بیمار حق دارد در مورد داروهایی که پزشک برای او تجویز می کند از داروساز در داروخانه راهنمایی و مشاوره بخواهد. بیمار حق دارد به پاسخ های داروساز در رفع نیازهای دارویی اش اطمینان کند و داروساز مسئول گفته ها و توصیه های خود است. بیمار حق دارد از داروساز خود درباره منافع و مضرات و هزینه های دارویی اش اطلاعات بخواهد و داروساز باید بیمار را راهنمایی کند. بیمار حق دارد که بداند در صورت فراموش کردن یک دوز دارو ، چه باید کرد. بیمار حق دارد که بداند چطور متوجه شود داروهای مصرفی اش اثر کرده و علامت پیشرفت درمان چیست؟ داروساز می تواند با توجه به سطح آگاهی بیمار و در صورتی که از گروه پزشکی باشد اطلاعات اضافی ارائه کند. داروساز باید در مورد تداخل داروهای تجویز شده در نسخه با غذا ، داروهای دیگر و پاسخ های آزمایشگاهی بیمار را راهنمایی کند. داروساز باید توصیه های مصرف دارو در حالت بارداری یا شیردهی را در صورت لزوم به بیمار اعلام کند. داروساز باید بیمار را در صورت مصرف " دارویی همزمان با سایر داروها " ( داروهای OTC ، ضد بارداری ، خوراکی و غیره ) در صورت لزوم راهنمایی کند.
• الف) داروساز باید در صورتی که بیمار دارای بیماری زمینه ای نیز هست، نحوۀ مصرف داروهای موجود در نسخه را به بیمار توصیه کند.
• ب) داروساز باید صحت دوزاژ تجویزی را با توجه به شرایط بیمار ( سن ، وزن و غیره ) بررسی و در صورت لزوم با پزشک معالج مشورت کند.
• ج) داروساز باید عوارض جانبی مهم دارو را با توجه به برگۀ راهنمایی بیمار ( بروشور ) با رعایت شرایط بیمار هشدار دهد.

حقوق مسئول فنی و داروخانه

1- دریافت حق فنی قانونی از نسخه بیمه و داروهایی که بدون نسخه توسط مسئول فنی قابل عرضه است(OTC). 2- دریافت مبلغ اقلامی از دارو یا لوازم از خود بیمار که در تعهد بیمه نیست. 3- کمبودهای دارویی و نارسایی های ناشی از توزیع و تولید دارو به داروساز مربوط نمی شود و حفظ حرمت داروساز در هر شرایطی ضروری است. 4- داروساز حق دارد در مورد داروهایی که پزشک معالج تجویز نموده است با ایشان تماس بگیرد و در صورت لزوم نسبت به توجیه پزشک در خصوص امکان بروز تداخل دارویی و عدم تجانس و مواردی از این دست اقدام کند. 5- داروساز حق دارد از تحویل داروی نسخه ای که از نظر علمی دارای مشکل است، خودداری و نظر خود را به صورت مکتوب و مشروح با مهر نظام پزشکی اعلام کند. 6- تصمیم گیری در مورد اقدام به تحویل دارو و راهنمایی بیمار از حقوق داروساز است. 7- با توجه به بی اطلاعی از شرایط نگهداری دارو بعد از خروج دارو از داروخانه توسط بیمار، داروخانه هیچ تعهدی در قبال پس گرفتن دارو از بیمار ندارد حتی اگر بیمار چند لحظه بعد برگردد.

نکاتی که رعایت آنها توسط بیمار در داروخانه الزامی است

1- صبر و حوصله : بیماران و مراجعین محترم داروخانه در صورت معطلی که به منظور جلوگیری از خطا در آماده سازی ، کنترل دقیق داروها و درج دستور صحیح مصرف داروها می باشد ، صبور و خویشتن دار باشید. 2- توجه کامل پس از تحویل گرفتن دارو: پس از تحویل نسخه ، باید داروها را بررسی نموده ودر صورت وجود هرگونه سوال و ابهام در زمینه مصرف دارو و موارد دیگر داروساز را آگاه سازید. 3- همکاری با مسئول فنی داروخانه : جهت ارائه هر چه بهتر و دقیق تر خدمات دارویی با مسئول فنی داروخانه در مورد سوالات احتمالی راجع به شرایط بیمار (سن ، جنس، بارداری و ...) تاریخچه مصرف دارویی و نیز بیماری های زمینه ای دیگر مساعدت لازم را داشته باشید. 4- عدم اصرار بر تحویل دارو بدون نسخه پزشک: انتظار می رود بیماران گرامی از درخواست تحویل دارو بدون ارائه نسخه معتبر جداً خودداری فرمایند . بدیهی است عرضه دارو بدون نسخه و مصرف خودسرانه آن ضمن مغایرت با قوانین و مقررات می تواند به عنوان عامل تهدید کننده سلامت بیماران نیز مطرح باشد.

ضوابط سازمان بیمه گر و نسخ بیمه ای

1- در نسخه شما باید موارد زیر درج شده باشد درغیر این صورت داروخانه از پذیرش و محاسبه هزینه نسخه به صورت بیمه ای معذور است:

1- درج صحیح تاریخ ویزیت و تاریخ اعتبار،

2- درج مهر و امضای پزشک معالج

3-عدم خط خوردگی (در صورت خط خوردگی نیاز است که پزشک نسخه شما را اصلاح و پشت نویسی کند همچنین هرگونه دستکاری و جعل نسخه جرم محسوب می شود و قابل پیگیری در مراجع قانونی است.

2- اقلام غیر بیمه ای : برخی لوازم مصرفی پزشکی از قبیل سرنگ و اغلب داروهای خارجی و مکمل ها مشمول تعهدات سازمان های بیمه گر پایه نمی باشند لازم به ذکر است تعهدات دارویی بیمه های مختلف با هم متفاوت است. 3- اختلاف قیمت داروی مورد تعهد بیمه : عموماً سازمانهای بیمه گر کمترین قیمت مربوط به یک نوع دارو که دارای قیمت های متفاوت است را تقبل می نمایند و در صورت وجود یک نمونه دارو با قیمت بالاتر از قیمت پایه ، اختلاف قیمت ایجاد شده را باید بیمار به صورت مابه التفاوت پرداخت کند. 4- خودداری از مصرف دارو ، مکمل و محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق و غیر مجاز به دلیل بی اطلاعی از محتوای واقعی محصول ، عدم بررسی و تایید سلامت فراورده و همچنین عوارض متعدد و تهدید سلامت افراد ، به شدت مورد تاکید مسئولان و کارشناسان حوزه غذا و داروست.

انتهای پیام/

منشور حقوق بیمار در داروخانه ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها