علائم و درمان بیماری سیفلیس در زنان


بیماری سیفلیس نوعی عفونت باکتریایی می باشد که از طریق تماس جنسی منتشر می شود. بیماری سفلیس از طریق زخم هایی بر ناحیه تناسلی، رکتوم یا دهان آغاز می گردد. این زخم ها ممکن است به عنوان جوش های سیفلیس شناخته شود. بیماری سیفلیس می تواند به صورت نهفته در بدن باقی بماند. بیماری سیفلیس در مراحل اولیه با تزریق پنی سیلین ساده قابل درمان می باشد. اما بدون...

بیماری سیفلیس نوعی عفونت باکتریایی می باشد که از طریق تماس جنسی منتشر می شود. بیماری سفلیس از طریق زخم هایی بر ناحیه تناسلی، رکتوم یا دهان آغاز می گردد. این زخم ها ممکن است به عنوان جوش های سیفلیس شناخته شود. بیماری سیفلیس می تواند به صورت نهفته در بدن باقی بماند. بیماری سیفلیس در مراحل اولیه با تزریق پنی سیلین ساده قابل درمان می باشد. اما بدون درمان بیماری سیفلیس می تواند منجر به آسیب قلبی، مغزی و آسیب به سایر ارگان ها شود که می تواند بسیار مرگبار باشد. بیماری سیفلیس در زنان باردار به جنین منتقل می گردد. با ما در ادامه مطلب همراه شوید.

علائم سیفلیس در زنان

علائم و درمان بیماری سیفلیس در زنان

بیماری سیفلیس در چند مرحله شکل می گیرد. علائم بیماری سیفلیس در هر مرحله متفاوت از مرحله دیگر می باشد. مراحل بیماری سیفلیس با هم همپوشانی دارند، اما علائم هر مرحله با نظم مشابه مرحله پیش روی نمی دهد. شما ممکن است به بیماری سیفلیس مبتلا شوید، اما تا سال ها متوجه علائم سیفلیس نباشید. مراحل پیشرفت بیماری سیفلیس، عبارت است از:

مرحله اول مرحله دوم مرحله نهان مرحله سوم

علت بیماری سیفلیس:

عامل بیماری سیفلیس نوعی باکتری به نام Treponema pallidum می باشد. شایع ترین روش انتقال بیماری سیفلیس تماس با زخم های فرد آلوده در طول رابطه جنسی می باشد. عامل بیماری سیفلیس از طریق تماس با برش ها و زخم های پوستی و یا تماس با غشای فرد آلوده نیز می تواند، وارد بدن فرد دیگر شود. بیماری سفلیس در مرحله اول و دوم در برخی موارد در اوایل مرحله نهان نیز قابل انتقال می باشد. بیماری سیفلیس در اثر تماس با لباس، وان حمام و یا استخر شنا منتقل نمی شود. وقتی بیماری سیفلیس درمان شود، خود به خود عود نخواهد کرد، اما در صورت تماس مجدد با فرد آلوده به بیماری سیفلیس احتمال ابتلا به بیماری سیفلیس وجود خواهد داشت.

ریسک ابتلا به بیماری سیفلیس در موارد زیر افزایش می یابد:

داشتن رابطه جنسی محافظت نشده ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی از جمله اچ آی وی

عوارض سیفلیس:

بدون درمان، بیماری سیفلیس می تواند به بخش های مختلف بدن آسیب برساند. بیماری سیفلیس ریسک ابتلا به عفونت اچ آی وی را افزایش می دهد. عوارض سیفلیس عبارت است از:

جوش های سیفلیس: جوش های سیفلیس در مرحله آخر بیماری سیفلیس و در بخش های مختلف بدن ایجاد می شود، و همچنین با دریافت آنتی بیوتیک معمولا از بین می رود. مشکلات نورولوژیک (سیفلیس عصبی)

بیماری سیفلیس می تواند مشکلاتی را در سیستم عصبی به همراه داشته باشد. از جمله مشکلات عصبی ناشی از بیماری سیفلیس عبارت است از:

سکته مننژیت ریزش مو مشکلاتی در بینایی زوال عقلی بی اختیاری مثانه دردهای ناگهانی مشکلات قلبی عروقی

بیماری سیفلیس می تواند به دریچه های قلبی آسیب رسانده و سبب التهاب در آئورت شود.

عفونت اچ آی وی: افراد مبتلا به بیماری سیفلیس یا سایر بیماری های مقاربتی ۲ تا ۵ برابر بیشتر در خطر ابتلا به اچ آی وی قرار دارند. زخم های ناشی از بیماری سیفلیس به آسانی خونریزی می کند، به این ترتیب راهی برای ورود ویروس اچ آی وی به جریان خون از طریق رابطه جنسی ایجاد می شود.

پیشگیری و درمان بیماری سیفلیس در زنان

علائم و درمان بیماری سیفلیس در زنان

واکسنی برای پیشگیری از سیفلیس وجود ندارد. برای کمک به پیشگیری از سیفلیس توجه به نکات زیر مفید خواهد بود:

پرهیز از داشتن رفتارهای جنسی پر خطر استفاده از کاندوم لاتکس پرهیز از مصرف مواد مخدر و الکل

چگونه بفهمیم سیفلیس داریم؟

روش انجام آزمایش سیفلیس بسیار ساده است. برای تشخیص سیفلیس در اغلب موارد انجام آزمایش خون کافی می باشد. آزمایش سیفلیس حضور آنتی بادهایی که بدن علیه بیماری سیفلیس ساخته است را نشان می دهد. در برخی موارد زمانی که فرد عوارض مربوط به اختلال در سیستم عصبی را نشان می دهد، برای بررسی احتمال سیفلیس عصبی از مایع مغزی نخاعی نمونه برداری می شود، تا احتمال وجود بیماری سیفلیس در بدن بررسی شود.

آیا سیفلیس قابل درمان است؟

اگر بیماری سیفلیس در مراحل اولیه تشخیص داده شود به آسانی قابل درمان می باشد. آنتی بیوتیک مناسب برای درمان سیفلیس پنی سیلین می باشد. در صورت وجود آلرژی نسبت به پنی سیلین پزشک از سایر آنتی بیوتیک ها استفاده خواهد کرد. در خانم های باردار مبتلا به سیفلیس استفاده از آنتی بیوتیک تنها گزینه درمان سیفلیس می باشد. در صورتی که حساسیتی نسبت به پنی سیلین وجود داشته باشد، در آن صورت با انجام فرایند حساسیت زدایی از پنی سیلین استفاده خواهد شد. بعد از درمان سیفلیس متخصص زنان انجام آزمایش خون دوره ای را برای شما در نظر خواهد گرفت. تا کامل شدن فرایند درمان و به دست آمدن نتایج مطلوب در آزمایش خون باید از داشتن رابطه جنسی اجتناب کنید. در صورت لزوم شریک جنسی شما نیز باید آزمایش سیفلیس را انجام دهد.

منبع

علائم و درمان بیماری سیفلیس در زنان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عواقب مخالفت با اسرائیل برای یهودیان