پرش از بحران گرانی سفرهای هوایی و تور ایران


پرش از بحران گرانی سفرهای هوایی و تور ایران

این اخطار درحالی داده شده که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با توجه به ارزش ریال در برابر دلار و یورو، پیش بینی کرده، جمعیت بیشتری از گردشگران خارجی به خاطر ارزانی، روانه کشورمان شوند. رضا اباذری که پس از گرانی بلیت هواپیما، کاهش پروازهای بین المللی و در نتیجه حذف ایران از برنامه ایرلاین های خارجی را پیش بینی کرده و در این باره اخطار...

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران پس از حذف مسیر ایران از برنامه پروازی سه شرکت هواپیمایی خارجی، هشدار دارد: نرخ تمام شده سفر ایران برای جامعه بزرگی از گردشگران خارجی غیر قابل رقابت می شود.

این اخطار درحالی داده شده که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با توجه به ارزش ریال در برابر دلار و یورو، پیش بینی کرده، جمعیت بیشتری از گردشگران خارجی به خاطر ارزانی، روانه کشورمان شوند.

رضا اباذری که پس از گرانی بلیت هواپیما، کاهش پروازهای بین المللی و در نتیجه حذف ایران از برنامه ایرلاین های خارجی را پیش بینی کرده و در این باره اخطار داده بود، اینک در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: کمتر از دو هفته این پیش بینی به حقیقت پیوست؛ هواپیمایی بریتیش ایرویز و پس از آن دو ایرلاین ک. ال. ام و ایرفرانس رسما اعلام کردند در تاریخی مشخص بازار ایران را ترک خواهند کرد.

او درباره آینده سفرهای هوایی با وضعیت پیش آمده گفت: آینده نزدیک صنعت هوانوردی مسافری بین المللی کشور در دست دو بخش خطوط داخلی و خطوط منطقه ای است. صنعت هوانوردی در جهان به لحاظ درآمدی در سه دهه گذشته بسیار شکننده و آسیب پذیر شده و شرکت ها برای سیاست گذاری های خود ازجمله انتخاب مسیر با ظرافت و حساسیت بالایی رفتار می کنند. خطوط هوایی منطقه ای مانند هواپیمایی امارات، ترکیش و قطری برای بازار ایران برنامه ریزی جدی ای دارند و با مشکلات کاری در کشور مانند تحریم ها و بی ثباتی اقتصادی سازگاری بیشتری به نسبت خطوط اروپایی دارند. در نتیجه به احتمال زیاد در بازار می مانند و سهم بازار رها شده توسط سایر ایرلاین ها را از آن خود می کنند.

از سوی دیگر شرکت های داخلی که قابلیت پرواز بین المللی دارند هم تلاش می کنند سهمی از این بازار داشته باشند اما متاسفانه موانعی مانند ضعف ناوگان و مشکلات مدیریتی و زیربنایی اجازه این توسعه بویژه در مسیرهای طولانی را نمی دهد.

وی با اشاره به این که ترکیش ایرلاین تقریباً متعلق به بخش خصوصی ترکیه و هواپیمایی امارات دارای بودجه هنگفت ناوگان و نیز تبلیغاتی گسترده است، گفت: این شاخصه ها، امکان ارائه نرخ های متنوع و در عین حال خدمات بهتر را فراهم می کند اما مشکل از آنجایی نهادینه و پایدار می شود که با تقویت شرکت های منطقه ای و توسعه باشگاه مسافران هوایی این شرکت ها، دامنه رقابتی بین این ایرلاین ها و شرکت های داخلی بسیار گسترده می شود و چنانچه روزی شرکت های داخلی مشکلاتشان حل شود رقبای بسیار بزرگی در بازار ایران برایشان بالفعل وجود دارد. این درحالی است که خطوط هوایی ارزان قیمت و اصطلاحا low-cost carrier=LCC شرایط را برای ورود به چنین بازارهایی بررسی می کنند.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی دو راه حل برای آسیب کمتر به شرکت های هواپیمایی داخلی را در این شرایط پیش بینی کرد و افزود: با حمایت از خطوط هواپیمایی داخلی و پایین نگه داشتن نرخ ها توسط شرکت های داخلی با روش های هوشمندانه می توان از این شبه بحران با خسارت کمتر گذر کرد.

این میان به جز ارائه دهندگان خدمات سفر هوایی مانند خدمات فرودگاهی، کترینگ، آژانس های مسافرتی و ...، دو دسته دیگر هم از وضعیت موجود آسیب می بیند؛ مسافران خروجی و تورهای ورودی. بسیاری از شهروندان به دلایل مختلف از جمله سن بازنشستگی یا بیماری، امکان پروازهای مستقیم به صورت فراقاره از ایران ندارند و باید ۱۸ ساعت پرواز برای شان تقسیم شود، اینجاست که ضرورت حفظ دست کم دو ایرلاین اروپایی بسیار حیاتی است.

اباذری به آسیبی که متوجه گردشگری ورودی از این رهگذر می شود، اشاره کرد و افزود: گردشگران خارجی با نبود پرواز مسقیم از کشور محل سکونتشان و همچنین کمبود تنوع پروازهای خارجی به شهرها و مقاصد گردشگری داخلی مانند شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز ناچارند از پرواز با چند مسیر از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) اقدام کنند که به جز زمان بر بودن و ایجاد خستگی، قیمت تمام شده بسته سفر را بالا می برد که در نتیجه نرخ تمام شده سفرنامه ایران برای جامعه بزرگی از مسافران غیرقابل رقابت می شود. یکی از راه های برون رفت از این مشکل بحرانی نیز تعریف بازارهای جایگزین و تدوین مسیرهای جدید گردشگری است که البته همچنان به اختصاص ارز دولتی در قالب R.O.E به شرکت های هواپیمایی تاکید می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس