فوتبال در معرض بزرگترین بیماری روانی قرن/فرار از نوستالژی و باور در جاده‌ی شهرت!


فوتبال در معرض بزرگترین بیماری روانی قرن/فرار از نوستالژی و باور در جاده‌ی شهرت!

فوتبال ایران در سال های اخیر با معضلی به نام «تتو » چالش جدید را تجربه می کند و در معرض مُد گرایی کاذب و تاثیر پذیری از غرب قرار دارد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، از آغاز لیگ برتر فوتبال ایران و همزمان با افزایش توجه رسانه‌ها و مردم به فوتبال کشورمان، بازیکنانی که در این رقابت‌ها به میدان رفته اند با سرعتی تقریبا ۳ برابر سرعتی که برای ارتقای فوتبال خود طی می‌کنند در مسیر مُدگرایی در حرکت هستند و دیگر کمتر فوتبالیستی را می‌بینید که با ظاهر ساده و بدون پیرایش‌های آنچنانی در لیگ برتر پا به توپ شود، اگر روزگاری بازیکنان به سبیل‌های پرپشت خود افتخار می‌کردند اکنون وضعیت فوتبال نه تنها در ایران بلکه در کل جهان به شکلی است که بازیکنان برای پیشی گرفتن در نقش و نگار‌های روی بدنشان تلاش می‌کنند.

فوتبال در معرض بزرگترین بیماری روانی قرن/فرار از نوستالژی و باور در جاده‌ی شهرت!

فرهنگ کشور‌های مختلف در مورد تتو متفاوت است؛ در آمریکای جنوبی و آفریقا، اروپا و آسیا و اقیانوسیه حتی در کوچه بازار و ... تتو بیشتر از خود انسان‌ها نقش بازی می‌کندو دایره اعتراضات اجتماعی و اقتصادی در این کشور‌ها با نوعی اعتراض خاموش و نقش‌های بی تحرک روی پوست شکل میگیرد و البته ورزشکاران نیز به دلیل نمایش زنده رقابت‌ها برای تماشاگران بیشتر تمایل دارند که خود را با اینگونه نقش‌های خیالی روی پوست به نوعی بر شهرت خود بیفزایند.

فوتبال در معرض بزرگترین بیماری روانی قرن/فرار از نوستالژی و باور در جاده‌ی شهرت!

موضوع تتو اگر چه در اذهان برخی افراد شاید یک نوستالوژی یک اعتقا و یک باور باشد، اما این روز‌ها در فوتبال فقط به صرف مدگرایی و تاثیر پذیری از مشاهیر این رشته و صرفا بار روانی این موضوع بازیکنان فوتبال در هر سن و سالی اقدام به این اقدام نه چندان قابل قبول می‌پردازند.

فوتبال در معرض بزرگترین بیماری روانی قرن/فرار از نوستالژی و باور در جاده‌ی شهرت!

این اتفاق را یک بیماری روانی خواندیم چرا که بازیکنانی که خارج از باور و فارغ از نوستالژیک بودن برخی نوشته‌ها و تصاویر تتو فقط برای اعتماد به نفس بالاتر و تقلید از الگو‌های خارجی این اقدام را انجام می‌دهند، اسیر یک معضل روانی می‌شوند که در یک جاده کاملا مجزا نسبت به مسیر حرفه‌ای فوتبال فقط ذهن را پرورش کاذب می‌دهد و بازیکنی که تتو‌های خود را بی محابا به نمایش می‌گذارد این را جزیی از دنیای حرفه‌ای فوتبال خود می‌داند.

فوتبال در معرض بزرگترین بیماری روانی قرن/فرار از نوستالژی و باور در جاده‌ی شهرت!

تتو یا خالکوبی موضوعی است که در سال های اخیر مانند تمام نقاط دنیا بین بازیکنان فوتبال ایرانی هم به شکل عجیب و غریبی رواج یافته و بازیکنان زیادی بدن خود را با استفاده از طرح های متنوع به یک دفتر نقاشی تبدیل می کنند اما نکته ایجاست که برخلاف دیگر کشورهای جهان به دلیل سخت گیری مسئولان انضباطی و اخلاقی فوتبال ایران، بازیکنان حاضر در لیگ برتر و حتی ملی پوشان فوتبال کشورمان برای نمایش این طرح ها با مشکل مواجه می شوند و مجبور به پوشاندن آنها هستند.

فوتبال در معرض بزرگترین بیماری روانی قرن/فرار از نوستالژی و باور در جاده‌ی شهرت!

فدراسیون جهانی فوتبال در پی تشدید جریان تتو در بازیکنان فوتبال برخی عوامل بازدارنده را به فدراسیون های متبوعه محول کرده است و قوانین داخلی فدراسیون های تابعه در مورد بازیکنانی که از تتو استفاده می کند تعیین تکلیف می کند ئر هر فدراسیون ملی کمیته های نظیر اخلاق و انضباطی متولی برقراری قانون در موضوعات این چنینی هستند،در کشور ما هم نهاد های اخلاقی فدراسیون فوتبال مانند کمیته اخلاق با بهره گیری از دستورالعمل فیفا مبنی بر رعایت مسائل فرهنگی، منطقه ای و محلی کشورها از سوی بازیکنان، موفق شده اند بازیکان ایرانی و حتی خارجی ای که از این پدیده استفاده می کنند به پوشش خالکوبی هایشان مجبور سازند و اگر بازیکنی بخواهد این موارد را زیر پا بگذارد خود به خود حق بازی برای تیمش را ندارد.

نمایش خالکوبی بازیکنان برای تماشاگران ممنوع است به همین دلیل باشگاه ها باید این قانون را به بازیکنانشان گوشزد کنند. همچنین مسئولان برگزاری مسابقات هم پیش از ورود بازیکنان به زمین باید شرایط بدنی آنها را کنترل کرده و داوران هم باید هنگام بازی به اجرای این قانون توجه داشته باشند،در سال های اخیر بازیکنانی چون اشکان دژاگه، حنیف عمران زاده، پیام صادقیان، محسن مسلمان، محسن فروزان، آرش برهانی، علیرضا نیکبخت، حسین کعبی، لوسیانو ادینیو، محسن بنگر به دلیل تتو و خالکوبی تذاکراتی از کمیته اخلاق دریافت کرده اند و با آستینک های مخصوص به میدان رفته اند.

برخود با بازیکنان دارای خالکوبی در فوتبال ایران موافقان و مخالفانی دارد. برخی اهالی فوتبال اعتقاد دارند مسائل مهم تری از بحث خالکوبی وجود دارد که نهادهای نظارتی فدراسیون باید به آنها ورود کنند و برخی هم معتقدند خالکوبی از موارد تهاجم فرهنگی است و به دلیل اینکه با فرهنگ ایرانی تضاد دارد، کمیته اخلاق باید نسبت به این امر سخت گیر باشد تا تتوی بازیکنان نمایش داده نشود.در مورد بحث آسیب رسانی به بدن در تتو های بازیکنان باید به نکات شرعی دین اسلام هم توجه شود.

نباید نسبت به بحث خالکوبی برای بازیکنان حصارکشی راه اندازیم

عبدالله ویسی سر مریی تیم فوتبال نفت مسجد سلیمان درباره بحث خالکوبی و ورود کمیته اخلاق به این موارد گفت: شاید در فرهنگ ما این موارد نباشد ولی در کل کار جوان پسندی نیست اما ورزشکاران دوست دارند چنین اقدامی را انجام دهند. اگر ورزشکاران تتو نزنند تمامی مشکلات فوتبال ما حل می شود؟ نظر من این است که اگر به بحث تتو خیلی ایراد بگیریم وضعیت بدتر می شود .اگر ورزشکاران در بحث تتو زدن آزاد باشند شاید 4 نفر این کار را انجام دهند و 50 نفر چنین اقدامی را نه ولی اگر اطراف آنها حصار بکشیم شرایط خیلی بدتر از وضعیت فعلی خواهد شد .

فوتبال در معرض بزرگترین بیماری روانی قرن/فرار از نوستالژی و باور در جاده‌ی شهرت!

او ادامه داد: اگر کمیته اخلاق یا ما بیش از حد از افرادی که تتو کردند ایراد بگیریم آنها فکر می کنند که دیواری دورشان کشیده شده و به همین دلیل مدام در تلاش هستند تا ببینند در آن طرف دیوار چه اتفاقاتی رخ می دهد ولی اگر بی خیال این موارد شویم بهتر است. ما فرهنگ سازی نداریم و به طور اصولی یک کاری را انجام نمی دهیم که تمامی این موارد باعث می شود با چنین مسائلی در فوتبال مواجه شویم .

با شلوار پاره پوشیدن بازیکنان مخالفم اما به خالکوبی آنها کاری ندارم

ویسی درباره اینکه آیا تا به حال به بازیکنی بابت تتو تذکر داده است یا خیر بیان کرد :من به جز مسائل اخلاقی و شخصیتی آن هم در جامعه و اماکن عمومی به بازیکنی تذکر ندادم. از نظر تیپ و ظاهر و مو کاری به کار بازیکن ندارم اما با شلوار پاره به شدت مخالفم و جلوی هر بازیکنی از تیمم که این کار را کرده می گیرم. به لباس نامناسب هم ایراد می گیرم ولی بازیکنی خوش پوش باشد کاری به کارش ندارم .

برخی سازمان ها بحث تتوی بازیکنان را پیگیری می کنند و این موضوع به من ارتباطی ندارد

برانکو ایوانکوویچ، سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس در واکنش به بحث تتوی بازیکنان فوتبال گفت: این سوال را چرا از من می پرسید؟به من ربطی ندارد. اصلا درباره تتو این سوال را از من نپرسید. سازمان هایی هستند که به تتوی بازیکنان رسیدگی می کنند. مشکل تتوی بازیکنان به من ربطی ندارد و اگر می خواهند محروم کنند به من مربوط نیست و به بازیکن ربط ندارد .

فوتبال در معرض بزرگترین بیماری روانی قرن/فرار از نوستالژی و باور در جاده‌ی شهرت!

خالکوبی سد دفاعی بدن را می شکند و سازمان بهداشت جهانی با این امر مخالف است

هوشنگ نصیر زاده، مدیرعامل باشگاه گسترش فولاد تبریز درباره بحث تتوی بازیکنان فوتبال گفت: به عقیده من از سال ها پیش به بحث تتوی بازیکنان پرداختیم و به همین دلیل بازیکنانی که از قدیم این کار را انجام دادند از دایره توجه ما کنار می روند و در حال حاضر بازیکنانی که اخیرا تتو می کنند باید بیشتر متوجه باشند چرا که سازمان بهداشت جهانی این موضوع را ممنوع کرده است چون انجام تتو سد دفاعی بدن را می شکند .از طرفی بازیکنانی که در قدیم این کار را کردند که هیچ اما باشگاه ها که فرهنگی آموزشی محسوب می شوند باید در مورد بازیکنانی که جدیدا به بحث تتو می پردازند تذکراتی بدهند چون مسابقات پخش زنده دارد و هر نمایشی می تواند الگو سازی کند. بنابراین بهتر است باشگاه ها در این رابطه ورود کنند و و از طرفی بخش هایی که از نظر لباس ورزشی بیرون می ماند همچون دست فپا ،بازو و گردن خالی از تتو ها باشد .

فوتبال در معرض بزرگترین بیماری روانی قرن/فرار از نوستالژی و باور در جاده‌ی شهرت!

خالکوبی را تائید نمی کنم اما نباید فوتبالیستها را مانندجوانمردانی چون دایی و تختی الگو قرار داد

امیر سلطانی، مدیرعامل استقلال خوزستان درباره بحث تتوی بازیکنان گفت :فوتبال ماکت کوچکی از جامعه است و در بعضی مواقع فوتبال را به زندگی نیز تشبیه کرده اند.به طور کلی اگر قوانین را در فوتبال اجرا کنیم مشکلی پیش نمی آید .تتو را تایید نمی کنم اما قانون کشور را درباره تتو نمی دانم اما اگر نیاز به اصلاح دارد بهتر است این کار را انجام دهند. البته این امر فقط مختص به فوتبال نیست و شاید هر کارمند در هر وزارتخانه ای نیز تتو داشته باشد اما باین بحث بیشتر در فوتبال دیده می شود. زیاد بین فوتبالیستها ورود می کنم اما مشکل اینجاست که در جامعه جا انداخته اند که فوتبالیست باید الگوی اخلاقی باشد که به نظرم این کار اشتباه است .الگوی اخلاقی باید پیامبران و ائمه باشند و در ورزش مثل دایی و تختی باشند.

او ادامه داد: یک ورزشکار باید الگوی این باشد که چگونه پاس دهد و یا چگونه دریبل و شوت بزند .فوتبالیست باید اخلاق خوبی داشته باشد اما نباید الگو باشد . در هیچ جای دنیا اینطور نیست .مثلا به یک وزنه بردار بگوییم که باید فوتبالیست خوبی باشد .از پایه اشتباه است که فوتبالیست ها را الگو قرار می دهیم.فوتبالیست باید نمونه فوتبالی باشد نه اخلاقی قراربگیرد . خداروشکر ما اسلامی هستیم و الگوی مذهبی خوبی هم داریم که می توانیم روی آنها تکیه کنیم .

فوتبال در معرض بزرگترین بیماری روانی قرن/فرار از نوستالژی و باور در جاده‌ی شهرت!

بازیکنان ایرانی و خارجی ها باید به قوانین موجود در فوتبالمان احترام بگذارند

آذری مدیر عامل ذوب آهن درباره دیدگاهش نسبت به برخورد کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال با خالکوبی بازیکنان تصریح کرد: در فوتبال ما قوانینی وجود دارد. افرادی که در آن حضور دارند یا می خواهند وارد فوتبال ایران شوند باید به این قوانین احترام بگذارند. قوانین شامل همه است و کسی نمی تواند از آنها بگذرد. کمیته اخلاق هم بیش از پیش بحث سالم سازی در فوتبال را پیش می برد و باید از بازیکنانی که قوانین را رعایت می کنند، تشکر کنیم. همانگونه که دیدید اشکان د‍‍ژاگه به عنوان کاپیتان تیم ملی و الگو در بازی تراکتورسازی و سایپا خالکوبی هایش را پوشاند و سایر بازیکنان هم این کار را انجام می دهند که باید از آنها تشکر کرد.

فوتبال در معرض بزرگترین بیماری روانی قرن/فرار از نوستالژی و باور در جاده‌ی شهرت!

علیپور: خالکوبی با فرهنگ ایرانی ها تضاد دارد و فیفا روی حفظ اصول فرهنگی کشورها تاکید کرده است

علیرضا علیپور، رئیس کمیته صیانت از سلامت فوتبال درباره رواج استفاده از خالکوبی بین فوتبالیستها اظهار داشت: رعایت روش و فرهنگ دینی، محلی و منطقه ای یکی از اصول اخلاقی مورد تاکید فیفا است و برای تمام بازیکنان ایرانی و خارجی هایی که به کشورمان می آیند لازم الاجرا است. خالکوبی و تتو از مواردی است که با فرهنگ و دین ما در تضاد است و بازیکنان باید این مورد را در نظر داشته باشند.

او ادامه داد: در جریان دعوت بازیکنان دارای تتو و خالکوبی به کمیته اخلاق نیستم اما اطمینان دارم این کمیته تاکنون بازیکنی را به دلیل استفاده از این مسائل محروم نکرده و اینک برخی مواقع شنیده می شود بازیکنی به دلیل خالکوبی محروم شده شایعه است.

علیپور در پایان تصریح کرد: تتو و خالکوبی موارد فرهنگی ما را مورد هجوم قرار می دهد و باشگاه هایی که با بازیکنان دارای خالکوبی قرارداد می بندند باید بندی در قرارداد بگنجانند یا آنها را توجیه کنند که خالکوبی خود را بپوشانند. طبیعی است بازیکنان خارجی یا ایرانی ها که در کشورهای دیگر از خالکوبی استفاده کرده اند نمی توانند یا دلشان نمی خواهد این نقش ها را از روی بدنشان پاک کنند اما باید این تصاویر پوشش داده شود تا شان فرهنگی کشورمان هم حفظ شود.

فوتبال در معرض بزرگترین بیماری روانی قرن/فرار از نوستالژی و باور در جاده‌ی شهرت!

جباری: پرویز دهداری 2 بازیکن را به دلیل تتو از تیم ملی خط زد

علی جباری رئیس کمیته فنی باشگاه استقلال درباره وضعیت خالکوبی فوتبالیست ها گفت:به هر ترتیت بازیکنان نباید خارج از فرهنگ ما کاری را انجام دهند چرا که در فرهنگ ما ایرانی ها چنین مواردی مشکل محسوب می شود و باید همه اصول رعایت شود. ورزشکار آنقدر باید سنگین رفتار کند که مشکلی بوجود نیاید. به طور حتم هر بازیکنی باید طبق فرهنگ ایرانی و خانواده رفتار کند. هیچ وقت یادم نمی رود چند سال پیش پرویز دهداری به 2 بازیکن تیم ملی اعلام کرد که اگر تتو داشته باشند از لیست خط می خورند و آنها هم زیر بار نرفتند و در نهایت از تیم ملی کنار رفتند .

فوتبال در معرض بزرگترین بیماری روانی قرن/فرار از نوستالژی و باور در جاده‌ی شهرت!

بیشتر بخوانید:دست کمیته اخلاق روی خالکوبی فوتبالیست‌ها/ آیا «تتو» کردن نشان حرفه‌ای شدن است؟

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس