مالزی،شریک گردشگری مشهد


مالزی،شریک گردشگری مشهد

هیئتی بلند‌پایه متشکل از فعالان اقتصادی کشور مالزی به شهر مشهد سفر کردند تا از رهگذر حضور در دومین کلان‌شهر ایران، مسیرهای سرمایه‌گذاری در این جهان‌شهر را بررسی کنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد مقدس، شهردار مشهد در این...


هیئتی بلند‌پایه متشکل از فعالان اقتصادی کشور مالزی به شهر مشهد سفر کردند تا از رهگذر حضور در دومین کلان‌شهر ایران، مسیرهای سرمایه‌گذاری در این جهان‌شهر را بررسی کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد مقدس، شهردار مشهد در این دیدار با اشاره به وجود بارگاه منور رضوی و حضور سالانه 30 میلیون زائر در کنار جمعیت سه‌ونیم‌میلیونی مشهد گفت: با توجه به اینکه ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بحث زائر و گردشگری وجود دارد، پیشنهاد می‌کنم برای همکاری‌های مشترک مشهد و مالزی خط پرواز مستقیم مالزی-مشهد برقرار شود.

تقی‌زاده خامسی به سفرش به مالزی و نزدیکی فرهنگ 2 کشور به عنوان 2 کشور مسلمان اشاره کرد و افزود: 25 سال قبل که به مالزی سفر کردم، مهاتیر محمد، به عنوان نخست‌وزیر، سیاست حمایت و دوستی با کشور ایران را دنبال می‌کرد و انگیزه زیادی برای همکاری با ایران داشت. لذا رابطه خوبی میان 2 کشور برقرار بود.

وی با ابراز خوش‌حالی از حضور دوباره مهاتیر محمد به عنوان نخست‌وزیر مالزی ادامه داد: طی 25 سال گذشته، ارتباط بسیار خوبی میان ایران و مالزی وجود داشته اما به نظر من کافی نبوده است. امیدوارم با آمدن دوباره وی، این روابط بیشتر شود.

شهردار مشهد مقدس اضافه کرد: براساس آمارها با توجه به حضور خوب زائران و گردشگران بیش از 80 درصد ظرفیت هتل‌های مشهد در این روزها پر است. این نشان می‌دهد که ساخت هتل‌های پنج‌ستاره در مشهد اقتصادی است.

تقی‌زاده خامسی ادامه داد: شهرداری مشهد زمین‌های زیادی اطراف حرم مطهر رضوی و همچنین خارج از این مکان دارد که می‌توانیم با در اختیار گذاشتن زمین و پروانه ساخت با شرکت‌های مالزی مشارکت کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های خرده‌فروشی و عمده‌فروشی در مشهد اضافه کرد: هنوز در مشهد فروشگاه‌های بزرگ و پیشرفته‌ای مانند مترو و تسکو نداریم. در این زمینه‌ها نیز می‌توان همکاری‌های مشترکی داشت.

شهردار مشهد مقدس گفت: زمینه‌های دیگری که می‌توانیم با هم در آن‌ها مشارکت و همکاری کنیم ساخت آکواریوم، شهربازی و از این قبیل مراکز تفریحی است.

وی با بیان اینکه مالزی برند «حلال» دارد که در دنیا بی‌نظیر است افزود: با توجه به اینکه کلان‌شهر مشهد و ایران به حوزه خلیج فارس و ‌همسایگان دیگر نزدیک‌اند، می‌توانید مشهد را پایگاه صنعت «حلال» قرار دهید.

شهردار مشهد گفت: با توجه به شناختی که از دولت فعلی و مردم مالزی دارم، یقین دارم می‌شود ارتباط نزدیک‌تر و همچنین اقتصادی‌تری میان مشهد و مالزی ایجاد کرد. لذا بعد از انجام کارهای کارشناسی، می‌توانیم وارد بحث بر سر توافق‌نامه شویم.

علاقه‌مندی مالزیایی‌ها به ساخت هتل

رئیس انجمن صنایع و عضو هیئت اقتصادی مالزی نیز در این دیدار گفت: می‌خواهیم در ساخت هتل و بسیاری از پروژه‌های مختلف اقتصادی و شهری با شهرداری مشهد مشارکت و همکاری کنیم.

وی ضمن تقدیر از پذیرایی گرم از این هیئت افزود: تمایل داریم در ساخت هتل‌های پنج‌ستاره و موضوعات مربوط به گردشگری با شما همکاری کنیم. در این مسیر، دولت مالزی از همکاری‌های تجاری ما حمایت خواهد کرد.

وی اضافه کرد: همچنین تمایل داریم در سایر پروژه‌های شهری و اقتصادی با شهرداری مشهد همکاری کنیم و می‌توانیم در این راستا فعالیت‌هایمان را افزایش دهیم.

در این نشست، رئیس انجمن صنایع اقتصادی کوچک، متوسط و بزرگ و همچنین نمایندگان شرکت‌های مختلف اقتصادی کشور مالزی گزارشی از عملکرد حوزه‌های فعالیت خود ارائه کردند و از شهردار مشهد مقدس خواستار همکاری دوجانبه در این زمینه‌ها شدند.

تأمین مواد غذایی «حلال» برای کشور مالزی

مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد نیز در نشست تجاری و اقتصادی بین هیئت مالزیایی و شهرداری مشهد که در زمینه تبادل کالا‌های «حلال» برگزار شد گفت: مشهد یکی از قطب‌های صنایع کشور است و به دنبال تأمین مواد غذایی «حلال» برای کشور مالزی هستیم.

بهروز کیانی بیان کرد: در این شهر، ۴۲ فروشگاه با برند «شهرما» در حال فعالیت است که با توجه به ظرفیت‌های بالای مشهد، باید هایپرمارکت‌های بزرگ‌تری در این راه‌اندازی شود .

کیانی اظهار کرد: با توجه به مسلمان بودن 2 کشور ایران و مالزی، امیدواریم ‌در آینده بتوانیم کالاها و مواد غذایی «حلال» مالزی را تأمین کنیم و تبادل اقتصادی بسیار خوبی با یکدیگر داشته باشیم.

در ادامه این نشست، یکی از اعضای هیئت تجاری اقتصادی مالزی که در زمینه غذاهای «حلال» فعالیت می‌کند ضمن تأکید بر اینکه ایران با توجه به جمعیت مسلمان فضای زیادی برای غذاهای «حلال» دارد افزود: ایران می‌تواند هدف غذاهای «حلال» برای کشورهای مسلمان باشد. بازار ایران برای مالزی شرایط ویژه‌ای دارد و ایران می‌تواند با تخفیف ویژه‌ از بازارهای مالزی استفاده کند.

وی درباره همکاری با ایران تصریح کرد: باید تفاوت‌ها و مزیت‌های غذای «حلال» در مقایسه با بازارهای دیگر بررسی، و تقاضای غذاهای «حلال» به‌خوبی درک شود.

عضو هیئت اقتصادی مالزی درباره بازارهای «شهرما» در مشهد گفت: می‌توانیم محصولات غذایی مالزی را در این فروشگاه‌ها به فروش بگذاریم. علاقه‌مندیم فروشگاه‌های «شهرما» را در نمایشگاه غذاهای «حلال» مالزی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهیم و در این زمینه همکاری کنیم.

در ادامه، این هیئت تجاری از فروشگاه «شهرما»ی فلسطین مشهد بازدید کرد. در این بازدید، رئیس انجمن صنایع کوچک و بزرگ مالزی ضمن تأکید بر روابط دوستانه ایران و مالزی اظهار کرد: برای ما باعث افتخار است که بتوانیم با ایران همکاری اقتصادی داشته باشیم.

وی درباره اهداف تبادل تجاری با مشهد تصریح کرد: مشهد با توجه به پذیرش بالای گردشگران از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است و حضور گردشگران مسلمان در این شهر بازار بسیار خوبی برای تبادل اقتصادی کالاهای «حلال» به وجود آورده است.

رئیس صنایع کوچک و بزرگ مالزی درباره فروشگاه «شهرما»ی فلسطین مشهد گفت: فروشگاه «شهرما»ی فلسطین از استانداردهای خوبی برخوردار است و وجود کالاهای متنوع و باکیفیت فرصت‌های بسیار خوبی برای همکاری اقتصادی بین ایران و مالزی فراهم آورده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات