پروژه‌ای که 3 دولت به خود دید اما سامان نیافت!


پروژه‌ای که 3 دولت به خود دید اما سامان نیافت!

یک دهه از سفر دوم ریاست جمهوری دولت نهم گذشته و هنوز مصوبه ساخت پردیس سینمایی همدان پس از فعالیت 3 دوره دولت همچنان اجرایی نشده است.

پردیس سینمایی همدان یکی از مصوبات سفر دوم ریاست جمهوری دولت نهم در سال 87 بوده که مبلغ 6 میلیارد ریال برای احداث این پردیس سینمایی در نظر گرفته شده بود.

به‌گزارش ایسنا، مسئول امور عمرانی اداره ارشاد در خصوص اینکه چرا با وجود گذشت 10 سال از زمان مصوبه این پروژه شاهد هیچ پیشرفتی نبوده‌ایم، اظهارکرد: شورای شهر زمین را مستقیماً به بخش خصوصی داده و این پروژه در اختیار بخش خصوصی است و اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی تنها مسئول بررسی مشخصات و تأییدیه فرهنگی نقشه‌های این پروژه است.

ولایی با بیان این که زمین این پروژه را تعاونی کوثر نیروی انتظامی تحویل داده، ادامه داد: این زمین از زمان آقای صفار هرندی،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، مشکل داشته است.

*پردیس سینمایی مشکل املاکی و معارض دارد

معاون عمرانی شهرداری همدان با اشاره به اینکه این پروژه حدود 14 هزار متر مربع است، افزود: پردیس سینمایی همدان بحث املاکی و معارض دارد و آخرین بار 2 سال پیش بخش خصوصی به شهرداری مراجعه کرده است .

مجید یوسفی نوید با بیان اینکه متولی این پروژه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است، ادامه داد: طرح اولیه نقشه‌ها که از ارشاد تأییدیه گرفته بود به شهرداری آمد و این طرح مشروط به رفع معارض و مالکیت تأیید شد و تأیید نهایی پس از رفع معارض و مشکلات مالکیت صورت می‌گیرد.

*پروژه پردیس سینمایی در شورا درحال بررسی است

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر همدان که آبان ماه سال 96 بر ضرورت پیگیری احداث پردیس سینمایی در همدان تأکید کرده بود، گفت: این پروژه در حال بررسی است و هفته آینده در جلسه سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مریم روانبخش با اشاره به اینکه این پروژه 2 مشکل برای ساخت و احداث دارد، ادامه داد: مشکل اول این است که مدت زمان قرارداد واگذاری به بخش خصوصی تمام شده به‌طوریکه یک فرصت 18 ماهه به سرمایه‌گذار داده شده بود و سرمایه‌گذار مدعی است چند ماه آن باقی مانده و البته این موضوع در جلسه شئورای شهر باید بررسی شود.

وی تصریح کرد: دومین مشکل وجود معارض است و رفع معارض زمین در اختیار شهرداری نیست و رفع آن با تعاونی نیروی انتظامی بوده که باید حل شود.

روانبخش در خصوص علت تعلل در ساخت پردیس، گفت: ما به تازگی وارد شورای شهر شده‌ایم و مصوبه این پروژه در زمانی بوده است که ما مسئولیتی نداشتیم اما در حال حاضر به دنبال رفع مشکلات آن هستیم.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان درباره مکان احداث پروژه پردیس سینمایی در حوالی میدان میوه‌و تره بار شهر همدان ، گفت: زمین این پروژه درسفر استانی داده شده است و حتی اگر سرمایه‌گذار عوض شود، باز هم باید در همان مکان این پروژه ساخته شود.

وی با بیان اینکه این پروژه در حوالی شهر احداث شده تا این مناطق رونق بگیرند، ادامه داد: با توجه به پیاده‌راه شدن خیابان‌های منتهی به میدان امام خمینی(ره)، احداث این پروژه در حوالی شهر موجب تمرکز زدایی از مرکز شهر می‌شود.

روانبخش با بیان اینکه سازمان بازرسی و اداره کل ارشاد به این پروژه ورود کرده‌اند، بیان کرد: موضوع باید از طریق سازمان سرمایه گذاری شهرداری همدان پیگیری شود.

سرپرست سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری همدان نیز گفت: مصوبه این پروژه در زمان وجود سازمان سرمایه‌گذاری نبوده اما در روزهای آتی جلسه‌ای با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خواهیم داشت تا سرمایه‌گذار جدید بررسی شود و در صورت تایید، این پروژه از این به بعد زیر نظر سازمان سرمایه‌گذاری خواهد بود.

*پردیس سینمایی پروژه ملی است

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان نیز گفت: پردیس سینمایی همدان یک پروژه ملی است که در سال 88 مصوب شده و همزمان با این پروژه، احداث 8 پردیس سینمایی دیگر درکشور هم شروع شده است.

سید مهدی وفایی با بیان اینکه در این مصوبه اشاره‌ای به تأمین اعتبارات دولتی نشده، ادامه داد: در مصوبه گفته شده که دولت فقط زمین پروژه را باید بدهد و بقیه کار پروژه باید به بخش خصوصی واگذار شود.

وفایی با اشاره به اینکه شهرداری زمین مورد نیاز بخش خصوصی را داده، افزود: بخش خصوصی نیز نقشه‌های اجرایی را گرفته است.

*هنوز اعتبار پروژه پردیس سینمایی همدان مشخص نشده است

سید اسکندر صیدایی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان که تیر ماه امسال خبر از اختصاص بودجه 2.5 میلیارد تومانی به پردیس‌های سینمایی کشور داده بود، درباره سهم پردیس سینمایی همدان از این بودجه، گفت: هنوز سهم استان‌ها مشخص نشده است و احتمالاً تا یکی دو هفته آینده میزان بودجه‌های استانی مشخص شود.

*ارشاد پاسخگوی وضعیت پروژه پردیس سینمایی همدان باشد

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرماندار همدان که در مردادماه سال گذشته از وجود مشکلاتی در راستای تأمین سند تک برگی زمین پروژه مذکور و تخصیص 6 میلیارد ریال برای شروع احداث آن خبر داده بود، گفت: ابهاماتی در نوع واگذاری این پروژه به بخش خصوص وجود دارد که باید رفع شود.

رضا زمانی ادامه داد: این پروژه از اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی پیگیری شده و پاسخ‌هایی نیز دریافت کرده‌ایم که نیازمند بررسی بیشتر است.

وی با بیان اینکه یا کار باید دولتی باشد و یا به بخش خصوصی به طور واضح واگذار شود و طبق قانون پیش برود، افزود: متولی این پروژه اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی است و این اداره باید پاسخگو باشد.

*وزیر ارشاد تکلیف دولتی یا خصوصی بودن پردیس را مشخص کند

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز درباره وضعیت پردیس سینمایی گفت: در سال 87 یا 88 این پروژه در مجلس مصوب شد و ردیف بودجه ملی دارد.

حمید رضا حاجی بابایی با بیان اینکه در همان سال زمینی به وسعت 15 هزار متر مربع برای این پروژه فراهم شد، افزود: در همان سال‌ها عملیات اجرایی این پروژه آغاز و به بخش خصوصی سپرده شد.

وی ادامه داد: بنده بعد از دوره وزارت، در سال 95، این پروژه را پیگیری کردم که مشخص شد کار کاملا متوقف شده است.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه این پروژه در حال حاضر نیازمند تبیین حقوقی است، ادامه داد: در حال حاضر این پروژه باید مشخص شود که به صورت دولتی است و یا به صورت خصوصی است و باید وزیر ارشاد این ابهام را رفع کند.

نماینده همدان در مجلس اظهار کرد: در محل بودجه سینمایی اعتبار در نظر گرفته شده است که با توجه به وضع حاضر قابل استفاده نیست.

وی درباره تفاوت مقدار وسعت زمین پروژه پردیس سینمایی همدان در بین گفته‌های مسئولان مختلف و میزان بودجه دولتی دریافتی از ابتدای پروژه تا کنون و اینکه این بودجه در کجا مصرف شده است، گفت: تفاوت مقدار وسعت زمین در بین مسئولین مشکل خاصی نیست و به دلیل عدم اطلاعات کافی است که وسعت دقیق آن 15 هزار متر مربع بوده، درباره میزان بودجه هم باید از اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی به عنوان متولی پروژه پیگیری کنید.

یک دهه گذشت و چهار دولت، چندین نماینده مجلس، چندین نماینده شورای شهر، مسئولان ادارات مختلف عوض شدند اما پروژه پردیس سینمایی همدان هیچ پیشرفتی نداشته است. یک پروژه اما انواع و اقسام اطلاعات و رفع مسئولیت هر کدام از سازمان‌ها و ادارات در مورد این پروژه نشان از عدم هماهنگی مسئولان مربوطه با یکدیگر و عدم تلاش و توجه کافی دارد.

پروژه‌ای که به نظر می‌رسد در این شلوغی بازار به فراموشی سپرده شده که البته با مصاحبه‌هایی که با مسئولان انجام شد، همگی قول پیگیری و سرپا کردن این پروژه را دادند.

خبرگزاری ایسنا هم این قول‌ها و جلساتی که قرار شد در روز های آتی درباره این پروژه برگزار شود را تا مشخص شدن وضعیت این پروژه و آگاهی مردم پیگیری می‌کند. جلساتی که قرار است در شورای شهر و درباره وضعیت سرمایه گزار قبلی و وضعیت کلی پروژه صورت بگیرد تا قول اطلاعات بیشتر از معاونت برنامه بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان و پیگیری پاسخ وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی درباره دولتی یا خصوصی بودن این پروژه و پیگیری های مجدد از ادارات و سازمان های مختلف، مخصوصا اداره فرهنگ و ارشاد استان همدان که در مصاحبه هایی که سال های گذشته با مسئولین این اداره شده بیان داشته اند که این اداره مجری پروژه پردیس سینمایی همدان نیست و به طور کلی پیگیری تا دست یابی به نتیجه و سرانجام پروژه پردیس سینمایی همدان.

پیگیری برای رفع این مشکل از سوی خبرگزاری ایسنا ادامه دارد و نتیجه آن به مخاطبان اعلام خواهد شد.

گزارش از: رضا زهدی خبرنگار ایسنا، منطقه همدان

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»