آشنایی با کیک‌بوکسینگ


همشهری آنلاین - بابک فعال: کیک‌بوکسینگ ترکیبی از رشته‌های، کاراته، موی تای و بوکس غربی است.

آشنایی با کیک‌بوکسینگ

آشنایی با کیک‌بوکسینگ
ورزش > کشتی و رزمی - همشهری آنلاین - بابک فعال:
کیک‌بوکسینگ ترکیبی از رشته‌های، کاراته، موی تای و بوکس غربی است.

کیک‌بوکسینگ ورزشی رزمی می‌باشد که ۴۰ سال از تولد آن می‌گذرد. در کیک‌بوکسینگ زدن حریفی که بر روی زمین افتاده ممنوع نیست. به‌طورکلی هدف از تمرینات کیک بوکسینگ دفاع از خود، به دست آوردن آمادگی جسمانی و هم چنین به عنوان ورزش رزمی می‌باشد. در کیک‌بوکسینگ انواع کمربند وجود دارد.

تاریخچه ریشهٔ اصلی کیک‌بوکسینگ به ۲۰۰۰ سال پیش در آسیا بر می‌گردد. کیک‌بوکسینگ ژاپنی در دههٔ ۱۹۶۰ ایجاد و رقابت‌های آن از همان دهه شروع شد. بنیان‌گذاران آن اوسامو ناگوچی و تاتسو یامادا می‌باشند. کیک‌بوکسینگ آمریکایی در دهه ۱۹۷۰ میلادی به وجود آمد. کیک‌بوکسینگ آمریکایی نیز در دهه هفتاد میلادی به وجود آمد. بنیان‌گذاران کیک‌بوکسینگ در غرب جو لوئیس، بیل والاس، جف اسمیت و جری بیزلی در سال ۱۹۷۰ می‌باشند. کیک‌بوکسینگ را می‌توان ورزش رزمی تلفیقی دانست که در آن از روش‌های رشته‌های مختلف رزمی استفاده شده‌ است. اصطلاح کیک‌بوکسینگ به وسیله اوسامو ناگوچی ژاپنی برای نام‌گذاری رشته‌ای رزمی که از موای‌تای و کاراته و کیک‌بوکسینگ مدرن که از بوکس و تکواندو الهام گرفته شده بود استفاده شد. او این رشته را در سال ۱۹۵۸ معرفی کرد. کیکبوکسینگ در واقع از دو قسمت (کیک = ضربه پا) و (بوکسینگ = مشت زدن) تشکیل شده که تکنیک‌های اصلی آن هم در مشت و ضربه پا می‌باشند.

روش مبارزه مسابقات در یک زمین مربع شکل ۱۶ تا ۲۰ فوتی که با طناب محصور شده برگزار می‌شودد. زمان مسابقه معمولاً سه راند سه دقیق‌ای می‌باشد که ورزشکاران بین هر راند یک دقیقه استراحت می‌کنند. هر مسابقه توسط یک داور و یک پزشک کنترل می‌شود؛ و در هر راند سه قاضی به مبارزان امتیاز می‌دهند.

آشنایی با کیک‌بوکسینگ

کیک‌بوکسینگ مانند تمام رشته‌های رزمی دارای کمربند و دان می‌باشد. این ورزش داخل رینگ یا تاتامی برگزار می‌شود و گرفتن حریف در مسابقه خطا است و اگر در طول مسابقه بیش از سه خطا داشته باشی بازنده اعلام می‌شوی. در مسابقه یک داور وسط وجود دارد و سه داور کنار و یک قاضی وجود دارد. در بعضی از مسابقات که سطح آن پایین است زمان مسابقه ۲راند ۲ دقیقه‌ای است. به افرادی که در مبارزات کیک‌بوکسینگ شرکت می‌کنند فایتر می‌گویند.

ضربات مشت به سر حریف دارای ۱ امتیاز و ضربات پا به سر دارای ۲ امتیاز می‌باشد. هم چنین ضربات پایی که به صورت چرخشی اجرا شوند و به سر حریف اصابت کنند ۳ امتیاز دارند. اجرای ضربات چرخشی معمولاً توانایی زیادی می‌خواهد و در واقع یک نوع حرکت ریسکی است، به همین دلیل این گونه ضربه‌ها کمتر اجرا می‌شود.

کیک‌بوکسینگ در ایران

کیک‌بوکسینگ در ایران در سال ۱۳۷۴ توسط؛ حسین پرهیزکاری، علی حق‌شناس، نصرالله شهسواری و مهرداد شرقی پایه‌گذاری و به جامعه ورزش‌های رزمی ایران معرفی شد.

این استادان در آن سال با تأسیس «سازمان کیک‌بوکسینگ کشور» به عنوان اولین نمایندهٔ سازمان جهانی کیک‌بوکسینگ در ایران، گام‌های مهم و اساسی را در گسترش کیک‌بوکسینگ در کشور و آشنایی نسل جوان آن روز با این ورزش برداشتند، که ثمره آن را سال‌ها بعد و با گرایش رزمی‌کاران کشورمان به این رشته و افتخار آفرینی آنان در میدان‌های بین‌المللی شاهد هستیم. چند سال پس از آن و با آموزش و تربیت هنرجویان و سپس مربیان کیک‌بوکسینگ به دست این چهار نفر و شناخت کامل رزمی‌کاران با این رشته ورزشی توسط سازمان کیک‌بوکسینگ کشور، در اوایل دهه هشتاد خورشیدی چند سبک از فول کنتاکت عمدتاً با نگرش آمریکایی (کیک‌بوکسینگ) در ایران از سوی فدراسیون‌های ورزش‌های رزمی کشور و سازمان تربیت بدنی به رسمیت شناخته شدند و فعالیت خود را آغاز کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر