راه رفع فقر و نابرابری های اقتصادی و تامین امنیت با مهدویت


راه رفع فقر و نابرابری های اقتصادی و تامین امنیت با مهدویت

حجت الاسلام ملکی راد با اشاره به کارکردهای اجتماعی مهدویت، گفت: رشد و بالندگی سیاسی اجتماعی، فهم درست از جهان هستی، ایجاد هویت مشترک میان پیروان اقوام و مذاهب و استقرار امنیت از برکاتی است که با اعتقاد به مهدویت و منجی موعود(عج) به جامعه می رسد.

حجت الاسلام محمود ملکی راد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه همه باورها و اعتقادات می توانند آثار و نقش اجتماعی داشته باشند، در گفت و گو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان ، اظهار کرد: مهدویت نیز از این قاعده مستثنی نیست، لذا کارکردهای مهدویت در عرصه اجتماع می تواند در سه حوزه جای بگیرد؛ نخست «فرهنگ» که در این ساحت بینش ها، اخلاقیات، هنجارها و رفتارها و حتی سمبل ها و نمادها جای می گیرند. ساحت دوم «نهادهای اجتماعی» اند که طبق تقسیم مشهور و معمول کتبِ جامعه شناسی عبارتند از: خانواده، تعلیم و تربیت، سیاست و حکومت، اقتصاد و نهایتاً دین و مذهب.

وی درباره کارکردهای مهدویت در خانواده، اظهار کرد: «تقویت و تثبیت باورهای دینی به ویژه باور به امامت و مهدویت»، «تحکیم و تثبیت ارزش های اخلاقی تربیتی»، «تقویت و تحکیم بینش سیاسی اجتماعی» و «تقویت و تحکیم ارزش های بینشی» از کارکردهای مهدویت در فضای خانواده است که می تواند اجتماع را نیز متاثر کند.

ملکی راد با بیان اینکه در ارتباط با نهاد تعلیم و تربیت نیز مهدویت کارکردهایی دارد، تصریح کرد: «تقویت و تحکیم باور به مهدویت» در همه مقاطع تحصیلی حتی در طلاب و دانشجویان، «رشد تربیتی اخلاقی»، «رشد و بالندگی سیاسی اجتماعی»، «ایجاد روح تعهد و مسئولیت شناسی» و «ایجاد روحیه استقامت و پایداری در راه حق» در دانش پژوهان از کارکردهای مهدویت در این حوزه است که توجه و تمرکز بر آنها برکات فراوانی را در عرصه اجتماع نصیب ما می کند.

کارکردهای مهدویت در ساحت «سیاست و حکومت»

کارشناس مهدوی درباره کارکردهای مهدویت در ساحت «سیاست و حکومت»، بیان کرد: در این ساحت مهدویت بیشتر بر بحثِ ولایت فقیه در جامعه اسلامی در عصر غیبت تاکید می کند.

وی با بیان اینکه مهدویت در نهاد اقتصاد نیز کارکردهایی دارد که برکات آن نصیب جامعه می شود، ابراز کرد: کارکردهایی مثل «برقراری عدالت اجتماعی از طریق عدالت اقتصادی»، «توزیع متناسب ثروت های عمومی»، «رسیدگی به محرومان و مستضعفان»، «برقراری نظام معنویت گرا و ارزش مدار» و «رفع فقر و نابرابری های اقتصادی» در این بخش جای می گیرد که البته اینها را می توان از دولت کریمه و عصر ظهور الهام گرفت و جامعه عصر غیبت را شبیه آن کرد

فهم درست از جهان هستی در سایه مهدویت

ملکی راد با بیان اینکه «دین و مذهب» آخرین نهاد اجتماعی است که مهدویت برای آن نیز کارکردهایی دارد، گفت: نخست ارتباط مهدویت با بُعد اعتقادی معرفتی دین است، یعنی تاکید مهدویت بر معرفت افزایی و تحکیم اعتقادات مورد توجه قرار می گیرد همچون کمک به فهم درست از جهان هستی، شناخت جایگاه امام معصوم(ع) در جهان و وجود حجت الهی در زمین.

کارشناس مهدوی تاکید کرد: علاوه بر این، با مهدویت می توان فهم دقیقی از غایتمندی تاریخ به دست آورد و از عصر غیبت تبیین اعتقادی ارائه کرد که این، به فهم عمیق تر از دین و ذهب کمک می کند. علاوه بر این، در بُعد ارزشیِ دین، تفکر مهدویت کمک رسان است مثل تاثیر مهدویت بر پذیرش اعمال و یا پیوند تنگاتنگ مناسکی همچون حج در سایه رضایت و عنایت امام عصر(عج).

همبستگی و انسجام اجتماعی

وی اضافه کرد: آخرین بحث درباره کارکردهای اجتماعی مهدویت مربوط به نظام اجتماعی یعنی نظام موجود در جامعه (که الزاماً حکومت نیست) می شود؛ «کمک به همبستگی و انسجام اجتماعی» از طرقی مثل: «خلق باور مشترک میان همه باورمندان به منجی موعود(عج)»، «ایجاد ارزش های مشترک میان معتقدان به امامت و مهدویت(البته بیشتر می تواند میان شیعیان مطرح شود)»، «ایجاد تعلق معنوی میان معتقدان به منجی موعود(عج)(بیشتر میان شیعیان)»، «ایجاد نظام هنجاری مشترک از طریق مهدویت با رویکرد شیعی» و «ایجاد هویت واحد اقوام و خرده فرهنگ ها» ازجمله این کارکردها است.

ایجاد ارزش های نفسانی و اخلاقی در منتظران

ملکی راد با بیان اینکه مهدویت این ظرفیت را دارد که میان پیروان اقوام و مذاهب، هویت مشترک ایجاد کند، تاکید کرد: علاوه بر این، مهدویت در نهادهای اجتماعی نظم آفرینی می کند، به عبارت دیگر، وقتی ارزش های نفسانی و اخلاقی در منتظران ایجاد شود، آنها اهل مراعات و آراسته شدن به این ارزش ها خواهند شد و این آراستگی، نظم اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به سالم سازی روابط اقتصادی و ایجاد ارزش های سیاسی اجتماعی در سایه باور به مهدویت، گفت: مهدویت از طرقی همچون دین باوری، قدرت اجتماعی تولید می کند. علاوه بر این، مهدویت با راهکارهایی همچون «تحکیم باورهای دینی به ویژه باور به امامت» و «زمینه سازی برای انجام مناسک دینی توسط مردم» به ایجاد و افزایش امنیت اجتماعی کمک می کند.

وی اضافه کرد: از دیگر کارکردهای اجتماعی مهدویت در حوزه امنیت آفرینی، ایجاد ارتباط و پیوند عاطفی میان مردم است که در سایه آن اختلافات رنگ باخته و امنیت مستقر می شود، در این باره ایجاد «هویت مشترک» و «اعتماد عمومی» در سایه باور به مهدویت نیز کمک رسان است.

کنترل ناهنجاری با باور به حضور و ظهور منجی(عج)

ملکی راد «کنترل ناهنجاری ها» را دیگر دستاورد مهدویت برای جامعه معرفی کرد و افزود: وقتی در سایه مهدویت، وحدت میان مردم ایجاد شود، ناهنجاری ها کنترل شده و این کنترل، امنیت را به جامعه هدیه می دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر این، مهدویت با «ایجاد هویت بین الادیانی از طریق باور به منجی موعود(عج)»، «تاکید بر هویت اسلامی» و «تاکید بر مشترکات بین مذاهب» فرصت زندگی مسالمت آمیز را برای انسان ها از پیروان اقوام و مذاهب فراهم می کند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا