آئین چادرپوشان حسینیه قنادها در سبزوار برگزار شد


آئین چادرپوشان حسینیه قنادها در سبزوار برگزار شد

سبزوار - ایرنا - آئین چادرپوشان حسینیه قنادها همزمان با آخرین جمعه ماه ذی الحجه به نشانه خیمه‌ گاه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در سبزوار برگزار شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار روز جمعه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این مراسم که قدمت 80 ساله دارد هر سال به نشانه خیمه گاه حضرت امام حسین (ع) توسط اعضای هیات امنای مساجد و مردم سبزوار با دود کردن اسپند، چاووشی و قربانی کردن گوسفند در حسینیه قنادهای سبزوار برگزار می شود.
سید رضا حسینی افزود: در این مراسم پس از برپایی چادر و خیمه از حیاط حسینیه به عنوان تکیه استفاده می شود و تا یازدهم محرم مراسم عزاداری و تعزیه در این مکان برگزار می گردد.
وی اظهار داشت: چادر مزبور مزین به هنر خوشنویسی و منقوش با مضامین کربلا، نقوش جقه شیر با شمشیری در دست و متاثر از پرچم دوران صفویه است که به اشعاری با مضامین مرثیه واقعه کربلا به ویژه ترجیع بند مشهور کلیم کاشانی تزئین شده است.
حسینی گفت: این چادر به سفارش یزدی های مقیم سبزوار و به همت هنرمندان اصفهان حدود یک قرن پیش برای نصب در محوطه حسینیه قنادها تهیه شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار افزود: این آیین به صورت خودجوش توسط مردم برگزار می شود که بیانگر عشق و علاقه آنان به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و نشانه همدلی و اتحاد مردم است.
وی اظهار داشت: قدمت حسینیه قنادهای سبزوار به اواخر دوره قاجاریه می رسد که در سال 1384 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
وی گفت: مراسم چادرپوشان این حسینیه نیز سال 1395 در ردیف آثار ملی قرار گرفت.
سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
8145/7495 / 6053

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !