«میلک دگیر کرده» آیین سنتی مردم سرایان در آستانه نیمه شعبان


«میلک دگیر کرده» آیین سنتی مردم سرایان در آستانه نیمه شعبان

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان گفت: میلک دگیر کرده (روشن کردن شمع) از آئین ها و مراسم بانوان شهرستان سرایان در بعداز ظهر روز 14 شعبان (روز برات) است که جهت برآوردن حاجات انجام می دهند.

«محمد عرب» با اشاره به اینکه شمع روشن کردن (شمع دگیر) از جمله آیین‌ها و مراسم بانوان شهرستان سرایان در ۱۴ شعبان (روز برات) است که برای برآوردن حاجات انجام می‌دهند به خبرنگار شبستان، اظهار کرد: در زمان‌های بسیار دور که شمع‌های امروزی نبوده است، مردم شمع درست می‌کردند که به آن «میلک» می‌گفتند و به این مراسم نیز «میلک دگیر کرده» می‌گویند.


وی افزود: بیشتر بانوان و زنان سالخورده شهرستان سرایان در این مراسم شرکت می‌کنند و این مراسم مربوط به قوم و طایفه خاصی نیست.


عرب ادامه داد: مردم معتقدند که در این روز به چهار محل که مورد احترام آن‌ها است رفته و در آنجا برای برآوردن حاجات خود شمع روشن می‌کنند و تعدادی از آن‌ها که حاجات شان برآورده شده شیرینی، نُقل و شکلات تقسیم می‌کنند.


به گفته وی این چهار محل مورد احترام مردم سرایان شامل «مسجد میرهاشم، آرامگاه توران‌شاه، تکیه حضرت رقیه (کوت سنگ) و تکیه علی‌اصغر(مربیجه)» است.


مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان بیان کرد: در گذشته در زمان روشن کردن شمع‌ها، مردم دست خود را روی شمع و دودی که از سوختن آن حاصل می‌شد، کشیده و به صورت‌شان می‌زدند و هم زمان ذکر «آتنا براتنا رحمتنا؛ یارب تو بنویس به نیکی نامه اعمال مرا» می‌گفتند چرا که معتقد بودند که در این روز نامه اعمال افراد تا سال آینده نوشته می‌شود.


عرب افزود: با توجه به اطلاعات موجود، این مراسم از قدیم‌الایام اجرا می‌شده است البته تاریخ دقیقی از انجام این مراسم در دست نیست اما با توجه به مصاحبه و انجام پژوهش و پرسش از کهنسالان و بزرگان مشخص است که این مراسم بیش از صد سال قدمت دارد.


وی با اشاره به اینکه این مراسم آیینی به شماره 1456 در 21 آبان 96، در فهرست آثار معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است، گفت: پخت نان روغنی و توزیع بین همسایگان و اقوام و مستمندان، حضور بر سر قبر اموات از جمله رسوم ایام برات در سرایان است.

پایان پیام/577

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یسنا، دختربچه گمشده گلستانی زنده پیدا شد + فیلم