نقش پلیس در توسعه گردشگری ایران


نقش پلیس در توسعه گردشگری ایران

طبق گزارش اینترنشنال اس.او.اس (International SOS)، شاخص‌های امنیت گردشگران مانند میزان خشونت‌های نژادی، فرقه‌ای، سیاسی یا ناآرامی‌های مدنی غیر معمول در ایران در سطح خطرهای امنیتی پایین ارزیابی شده است. نقش پلیس ایران در برقراری این امنیت غیرقابل انکار است.

به گزارش فانوس، بر اساس نظر کارشناسان می‌‌توان ۵ مانع اصلی توسعه گردشگری در ایران را این گونه خلاصه کرد:
1) نبود اراده لازم میان تصمیم‌گیرندگان و سیاست‌گذاران سطوح بالای گردشگری
2) ضعف در حوزه پژوهش‌های کاربردی گردشگری
3) ناشناخته ماندن ظرفیت‌های بالقوه توسعه مدرن گردشگری
4) شناسایی نشدن اهداف توسعه گردشگری و عدم‌شناسایی بازارهای هدف و نوع مناسب گردشگری قابل‌عرضه به گردشگران خارجی
5) کمبود زیرساخت‌های استاندارد و مدرن مانند حمل و نقل و بهداشت

برخی محدودیت‌های اجتماعی و سیاسی نیز در دشوار شدن جذب گردشگران خارجی مؤثر است؛ اما یکی از مهم‌ترین متغیرهای اجتماعی بنیادین در این امر بحث امنیت و احساس امنیت است. در این راستا دو عامل تبلیغات قوی، مستمر و وسیع رسانه‌های خارجی علیه ایران و تبلیغات ضعیف و محدود رسانه‌ها و فعالان داخلی این حوزه در راستای جذب گردشگران خارجی بسیار قابل توجه هستند.

نقش پلیس در توسعه گردشگری ایران

برای نمونه، طبق آمار اف.بی.آی در سال 2018، در آمریکا بیش از 424 هزار مورد گم شدن کودک گزارش شده است. طبق آمار جهانی، کشور سوئد در سال 2015، با ثبت حدود 57 مورد تجاوز به عنف به ازای هر 100 هزار نفر رتبه اول را دارا است. اما در سطح رسانه‌های بین‌المللی، اعداد و ارقام این چنینی بازتاب چندانی پیدا نمی‌کنند؛ اما برای مثال خبر بازداشت دختر رقصنده اینستاگرامی در ایران به شکل گسترده پوشش داده می‌شود. این سیگنال‌ها به طور جدی بر تصویر ذهنی گردشگران بالقوه و بالفعل تأثیر می‌گذارد.

چنین جوی علیه بسیاری کشورهای دیگر مانند ترکیه و عربستان وجود ندارد و طبعاً نگرش خارجی‌ها نسبت به امنیت این کشورها مثبت‌تر از ایران خواهد بود. برای گردشگران خارجی شاید جالب باشد که بدانند نرخ جرائم خشونت‌آمیزی مانند قتل در ترکیه بیشتر از ایران باشد.

نقش پلیس در توسعه گردشگری ایران

افزایش «احساس امنیت» یا امنیت درک‌شده در بین مردم جهان در مورد ایران، عاملی است که می‌تواند بر صنعت توریسم ایران تأثیرات مثبتی به جای گذارد. در این راستا حتی کمپین‌های مردمی نیز شکل گرفته اند. برای مثال کمپین «بلوچستان امن است» در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده بود که سعی در شکستن قالب‌های ذهنی پیرامون استان سیستان و بلوچستان و همچنین تشویق مردم به سفر به این منطقه داشت.

نقش پلیس در توسعه گردشگری ایران

نقش پلیس در توسعه گردشگری ایران

امنیت یکی از پیش‌نیاز‌های مهم توسعه گردشگری در کشور است و اگر امنیت عینی و روانی گردشگران تأمین شود، در واقع برای رسیدن به هدف توسعه گردشگری یک گام اساسی رو به جلو برداشته شده است. اما نکته حائز اهمیت در این بین نقش غیرقابل انکار پلیس ایران در برقراری امنیت است. طبق گزارش اینترنشنال اس.او.اس (International SOS)، شاخص‌های امنیت گردشگران مانند میزان خشونت‌های نژادی، فرقه‌ای، سیاسی یا ناآرامی‌های مدنی غیر معمول در ایران در سطح خطرهای امنیتی پایین ارزیابی شده است.

نویسنده: فرید ناهید

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شهادت در راه خدا؛سبب محو شدن گناهان