از تولید به مصرف انواع دستکش کار ایمنی در ابزاری‌ها


از تولید به مصرف انواع دستکش کار ایمنی در ابزاری‌ها

یکی از اصول مهم در هنگام کار کردن، رعایت نکات ایمنی است؛ زیرا در صورت عدم رعایت این نکات، برخی شرایط حاکم در فضاهای کاری، خطرات جبران ناپذیری را به افراد در حال کار وارد می‌کنند. دست‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های بدن هستند که حفظ ایمنی آن‌ها در حین کار، اهمیت بالایی دارد.

یکی از اصول مهم در هنگام کار کردن، رعایت نکات ایمنی است؛ زیرا در صورت عدم رعایت این نکات، برخی شرایط حاکم در فضاهای کاری، خطرات جبران ناپذیری را به افراد در حال کار وارد می‌کنند. دست‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های بدن هستند که حفظ ایمنی آن‌ها در حین کار، اهمیت بالایی دارد. از این رو لازم است تا کاربران از دستکش ایمنی استفاده کنند. دستکش‌های ایمنی انواع مختلفی دارند و باید بسته به شرایط محل کار از این دستکش‌ها استفاده کنید. به دلیل آن که بیشتر کارفرمایان باید دستکش‌های کار را به صورت عمده خریداری کنند، لازم است تا از قیمت عمده دستکش کار باخبر باشند. ما در ادامه درباره شرایط تولید به مصرف انواع دستکش کار ایمنی صحبت خواهیم کرد.

دستکش ایمنی چیست؟

دستکش ایمنی چه تفاوت‌هایی با دستکش معمولی دارد؟ افرادی که به انجام کارهای پرخطر و سنگین به خصوص در محیط‌های صنعتی و کارگاهی مشغول هستند، باید به منظور محافظت از دست‌های خود از دستکش ایمنی استفاده کنند. ابزاریها یکی از بهترین تولیدکنندگان انواع دستکش کار است که برای ساخت این محصولات، از مواد مختلفی استفاده کرده و آن‌ها را بر اساس قالب دست تولید می‌کند.

این دستکش‌ها به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند تا در برابر انواع آسیب‌ها از مقاومت خوبی برخوردار باشند. از جمله این آسیب‌ها می‌توان به حرارت، ضربه، برش، اسید و مواد شیمیایی اشاره کرد. از آن جهت که مراقبت از دست‌ها در هنگام کارهایی مانند نجاری، جوشکاری، تراشکاری و موارد دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است، فروشگاه ابزاریها بهترین دستکش‌های ایمنی را متناسب با نیاز و شرایط کاری در اختیارتان قرار خواهد داد.

انواع دستکش‌های ایمنی

برخی از دستکش‌های ایمنی در شغل‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و جنس یکسانی دارند. برای مثال از دستکش قصابی هم در کشتارگاه‌ها و هم در محیط‌های پرخطر مکانیکی استفاده می‌کنند. انواع دستکش ایمنی به قرار زیر است:

از تولید به مصرف انواع دستکش کار ایمنی در ابزاری‌ها

دستکش ایمنی مقاوم در برابر اسید و مواد شیمیایی

همان طور که از نام این محصول مشخص است، از مقاومت خوبی در برابر پاشش اسید و مواد شیمیایی برخوردار است و اجازه نمی‌دهد این مواد به دست‌ها نفوذ پیدا کنند. در تولید این دستکش‌ها از موادی مانند پلاستیک و پلیمر استفاده می‌کنند. در آزمایشگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع غذایی این نوع دستکش به کار برده می‌شود.

دستکش ایمنی ضد برق

دستکش ایمنی ضد برق در کارهایی که با جریان برق سر و کار دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد و از کاربران در برابر برق گرفتگی محافظت می‌کند. جنس این دستکش‌ها از لاتکس است و به گونه‌ای ساخته می‌شوند تا در برابر شوک الکتریکی مقاوم باشند. این دستکش‌ها خود شش مدل دارند و تکنسین‌های برق و متخصصان طراحی دکل از آن‌ها استفاده می‌کنند.

دستکش ایمنی ضد برش

این نوع دستکش‌های ایمنی از مقاومت بالایی در برابر برش و خوردگی برخوردار هستند. در کارهایی که نیاز به برش موادی مانند پروفیل یا استفاده از دستگاه‌های فرز باشد، دستکش‌های ضد برش به کار برده می‌شود. این دستکش از دستان کاربر در هنگام کار با ابزار برشی محافظت می‌کند. همچنین برای کار در آشپزخانه یا رستوران هم گزینه مناسبی است.

دستکش ایمنی برزنتی

دستکش‌های برزنتی در برابر اجسام داغ و تیز از مقاومت خوبی برخوردار هستند و در مشاغلی مانند باغبانی، مکانیکی، آهنگری و دیگر مشاغل مورد نیاز به کار برده می‌شود. این نوع دستکش کار ضخامت زیادی داشته و می‌توانند در برابر ساییدگی یا ارتعاش هم مقاومت کنند.

دستکش ایمنی آلومینیومی

این گروه از دستکش‌های ایمنی را به گونه‌ای می‌سازند تا در برابر سوختگی، مواد مذاب و حرارت مقاومت خوبی داشته باشند. آن‌ها را از آستر پشم شیشه و پارچه آلومینیوم می‌سازند. در کارهایی با حرارت بالا می‌توان به راحتی با این دستکش‌ها کار کرد.

دستکش ایمنی ضد ضربه

این نوع دستکش ایمنی از دستان و انگشتان شما در برابر ضربات سنگین محافظت می‌کند. جنس آن‌ها از لاتکس، پلی استر و کپسول‌های ضد ضربه است. در کارهای ساختمانی، کارهایی که احتمال افتادن اجسام سنگین وجود داشته باشد و برای محافظت در برابر برخورد اجسام سخت و پتک از دستکش ایمنی ضد ضربه استفاده می‌کنند.

دستکش ضد آب

این نوع دستکش‌ها از نفوذ آب به داخل جلوگیری می‌کنند. جنس نایلونی و مشمایی این دستکش‌ها اجازه عبور آب را نمی‌دهد. مقاومت‌های این نوع دستکش‌ها با توجه به نوع کاربرد مختلف است. برای مثال اگر تنها محیط کار دارای آب و هوای مرطوب باشد، درصد کمی از مقاومت در برابر آب نیاز است؛ اما اگر بخواهید در زیر آب کار کنید، باید از دستکش کار کاملا مقاوم استفاده نمایید.

دستکش ایمنی کلراید

دستکش ایمنی کلراید یا PVC از مقاومت خوبی در برابر مواد نفتی و شیمیایی برخوردار است. این نوع دستکش کار را به منظور راحتی کاربر متناسب با آناتومی انگشتان تولید می‌کنند. در ساخت این دستکش از مواد پی وی سی استفاده می‌شود. از کاربردهای دستکش ایمنی کلراید می‌توان به کارهای تعمیر و نگهداری ماشین آلات، صنایع تراشکاری و کارهای ساختمانی اشاره کرد.

دستکش ایمنی نخی

در شرایطی که نیازی به مقاومت‌های حرارتی، ضربه‌ای یا دیگر مقاومت‌ها نباشد از دستکش ایمنی نخی استفاده می‌کنند. همان‌طور که از نامشان مشخص است، این دستکش‌ها را از نخ تولید می‌کنند و هدف پوشیدن آن‌ها، مراقبت از پوست و دست در برابر مواد روغنی و آلودگی‌هاست. در کارهای نظافتی و موارد دیگر از این دستکش استفاده می‌کنند.

دستکش ایمنی وینیل

هدف از پوشیدن این دستکش مقابله با آلودگی‌ها و باکتری‌هاست. این دستکش‌های یک بار مصرف را از جنس پلی وینیل کلراید می‌سازند. اغلب در کارهای پزشکی، آشپزی، آزمایشگاهی و صنایع غذایی، دستکش ایمنی وینیل به کار برده می‌شود.

دستکش ایمنی ضد لغزش

در کارهایی که احتمال لرزش یا لغزش قطعه از میان دستان وجود داشته باشد، از دستکش ایمنی ضد لغزش استفاده می‌کنند. این دستکش‌ها جنس چرمی، پلیمری و نایلونی دارند. این نوع دستکش‌ها را با نام دستکش ضد ارتعاش و ضربه نیز می‌شناسند. از جمله موارد کاربرد دستکش ضد لرزش می‌توان به کارهای تخریب و حفاری، کار با بتن و چکش تخریب اشاره کرد.

انواع دستکش ایمنی بر اساس شغل

از تولید به مصرف انواع دستکش کار ایمنی در ابزاری‌ها

ابزاریها علاوه بر توجه به ویژگی‌های عملکردی در ساخت دستکش‌ها، به ویژگی‌های مورد نیاز مشاغل هم توجه ویژه دارد و بر این اساس انواع دستکش کار را تولید می‌کند. مهمترین دستکش‌های کار تولیدشده در ابزاری ها عبارتند از:

  • دستکش ایمنی جوشکاری
  • دستکش ایمنی تراشکاری
  • دستکش ایمنی باغبانی
  • دستکش ایمنی ساختمانی
  • دستکش ایمنی نجاری

دستکش ایمنی را چگونه تولید می‌کنند؟

تولید دستکش ایمنی در طی چند مرحله انجام می‌شود. در اولین مرحله قالب را مشخص می‌کنند و پس از شستشو دادن مواد، به طور کامل ضدعفونی خواهند کرد. سپس مواد اولیه دستکش‌ها و مواد بهبوددهنده ویژگی مورد نظر را اضافه می‌کنند. اضافه کردن مواد، متناسب با استاندارد و کاربرد هر یک انجام می‌گیرد. بعد از تعیین سطح و نوع مقاومت، دستکش‌های کار پخته خواهند شد تا مواد حساسیت‌زا از آن کم شود. حال دستکش ایمنی تولید شده و آماده مصرف است.

سخن آخر

در این مطلب متوجه شدیم، دستکش ایمنی چیست و آن را چگونه تولید کرده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. دستکش‌های ایمنی در طیف گسترده‌ای تولید می‌شوند و هر یک ویژگی‌ها و کاربرد منحصر به فرد خود را دارند. ابزاری ها یکی از بهترین تولیدکنندگان انواع دستکش کار است که بر اساس استانداردها و سطوح مقاومتی مورد نیاز کسب و کارهای مختلف، این دستکش‌ها را تولید می‌کند. 

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه صنعت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان